Zalety sauny

des0D6JwE2D5LMDPIb6X2kkJVJkVWS.jpg
Dodano: 08:40 16 maja 2008
Aktualizowano: 11:47 9 lipca 2012
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Sauna * definicja i rodzaje sauny zawarte w drugim akapicie pochodzą ze źródła: http://pl.wikipedia.org/wiki/Sauna

Artykuł przedstawia wady i zalety sauny, która jest wciąż mało popularna pomimo niewątpliwych i licznych korzyści zdrowotnych.

Co prawda liczba obiektów w których można skorzystać z sauny stale rośnie, pojawiają się one w klubach fitness, w salonach odnowy biologicznej, na pływalniach. Jednak jeśli chodzi o częstość korzystania daleko nam do naszych sąsiadów na przykład Szwedów czy Finów. Sauna zdecydowanie warta jest poświęcenia jej większego zainteresowania.

Sauna – co to takiego?

„Sauna to pomieszczenie, w którym panuje wysoka temperatura i wysoka lub niska wilgotność (w zależności od rodzaju sauny), w którym spędza się od kilku do kilkudziesięciu minut. Pobyt w saunie ma własności oczyszczające ciało z toksyn, poprawiające krążenie i wyrabiające odporność na choroby. Po pobycie w saunie bierze się zwykle kąpiel w chłodnej wodzie.

Rodzaje sauny:

• Sauna sucha (tzw. sauna fińska), to sauna o względnie niskiej wilgotności powietrza (poniżej punktu rosy). Temperatura dochodzi w niej do 85-120°C. Sauna fińska to nieduże pomieszczenie ze schodkowato umieszczonymi ławami drewnianymi.

• Sauna parowa (tzw. łaźnia rzymska) to sauna o wilgotności dochodzącej do 100% lecz niższej temperaturze: 40-50°C. Sauna jest pomieszczeniem, zwykle wykończonym w drewnie, w którym główną rolę odgrywa piec, na nim układa się kamienie a następnie rozgrzewa do bardzo wysokiej temperatury. Tak rozgrzane kamienie sprawiają, że temperatura powietrza w saunie wzrasta ale jednocześnie spada wilgotność powietrza, wtedy należy polewać kamienie niewielką ilością wody. Przebywanie w gorącej saunie sprawia, że musimy oddychać szybciej i intensywniej co z kolei przyczynia się do pozbywania się toksyn z organizmu.

Zasady korzystania z sauny:

• Pierwszy pobyt w saunie osoby początkującej nie powinien trwać dłużej niż 5-10 minut
• przed wizytą w saunie należy unikać jedzenia zbyt obfitych posiłków, picia kawy i alkoholu
• przed wejściem do sauny należy dokładnie umyć się pod prysznicem i osuszyć ciało ręcznikiem
• wchodząc do sauny nie zapomnij zabrać ze sobą ręcznika
• następnie trzeba wybrać najwygodniejsze miejsce dla siebie, im wyższa ława tym wyższa temperatura, tak więc można stopniowo przemieszczać się zaczynając od dolnej póki bądź docelowo wybrać środkową półkę
• po ok. 10 minutach należy opuścić saunę i schłodzić ciało pod prysznicem; wskazane jest by cykl nagrzewania i schładzania organizmu powtarzać ok. 3 razy.
• po zakończeniu zabiegu trzeba odpocząć kilka minut a następnie uzupełnić płyny na przykład wodą mineralną.

Korzyści jakie daje sauna:

• łagodzi bóle kostno-stawowe
• podwyższa odporność organizmu, przechodzimy mniej infekcji
• jest wskazana przy niskim ciśnieniu, przy astmie oskrzelowej
• poprawia stan skóry
• wspomaga proces odchudzania gdyż poprawia przemianę materii
• pobyt w saunie wycisza i relaksuje – pomaga ona przy bezsenności.

Przeciwwskazania do korzystania z sauny:

• niewydolność krążenia, choroba wieńcowa, wady serca
• nadciśnienie
• choroby zakaźne
• infekcja, podwyższona temperatura
• nowotwory
• choroby skóry
• ciąża
• epilepsja
• schorzenia nerek i wrzody żołądka
• niewskazana dla osób z rozszerzonymi naczynkami krwionośnymi.

Jednak jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do tego jak nasz organizm zniesie wizytę w saunie warto skonsultować się ze swoim lekarzem.

Z sauny można korzystać nie tylko w gabinetach odnowy biologicznej i innych tego typu ogólnodostępnych obiektach. Saunę można zainstalować we własnym domu jednorodzinnym. Na naszym rynku są dostępne gotowe sauny, sprzedawane są z pełnym wyposażeniem a nawet z montażem. Warto dodać że wbrew pozorom nie jest to produkt bardzo kosztowny, jeśli komuś pobyty w saunie sprawiają ogromną przyjemność warto zorganizować sobie ten mały luksus we własnym domu.

Podziel się ze znajomymi

Loading