Sposoby na upały

1Af6IkSX1ek1G0Ci6o531hahMv30jE.jpg
Dodano: 08:31 4 sierpnia 2008
Aktualizowano: 11:05 3 lipca 2012
Źródło:

Gdy temperatura wzrasta powyżej 25 stopni w cieniu nasze codzienne funkcjonowanie staje się bardzo utrudnione. Trudniej się nam pracuje, nie możemy się skoncentrować, czujemy się znużeni, brakuje nam energii. Upały są szczególnie niebezpieczne dla małych dzieci, osób w podeszłym wieku, osób chorych na cukrzycę, nadciśnienie, mających problemy z sercem.

Oto kilka sposobów na to by przetrwać najgorętsze dni:

• twój organizm przez to, że intensywnie się poci, traci wodę dlatego potrzebujesz dużo więcej płynów niż zwykle, dlatego pij dużo płynów najlepiej niegazowaną wodę mineralną, soki warzywne i owocowe, herbatę. Unikaj napoi gazowanych i sztucznie słodzonych, unikaj także alkoholu i kawy gdyż po ich wypiciu zwiększa się pocenie organizmu

• noś przewiewne ubranie, najlepiej z bawełny lub lnu, unikaj tych wykonanych z materiałów sztucznych, unikaj także ubrań w ciemnych kolorach

• noś odkryte, lekkie obuwie, najlepiej sandały lub klapki, te z naturalnej skóry nie odparzają tak stóp jak buty wykonane z materiałów sztucznych

• dbaj o higienę, jeśli jest taka potrzeba prysznic bierz kilka razy dziennie; w upały szczególnie daje się we znaki pocenie, dlatego używaj antyperspirantów

• idąc na zakupy wybieraj sklepy i pasaże klimatyzowane

• pij napoje orzeźwiające na przykład napój jabłkowy z chłodzącą miętą

• używaj kremów ochronnych z filtrem

• zredukuj do minimum wysiłek fizyczny, staraj się chodzić powoli

• noś nakrycie głowy – kapelusz lub czapkę z daszkiem a także okulary przeciwsłoneczne gdyż podczas gorącego lata częściej zapadamy na zapalenie spojówek

• pamiętaj że długotrwałe przebywanie na otwartym słońcu przy bardzo wysokich temperaturach grozi udarem cieplnym, jego główne objawy to: gorączka, nudności, bóle i zawroty głowy, dreszcze, utrata przytomności

• szukaj cienia: parki, skwery, ogródki kawiarniane

• zrezygnuj z gorących obiadów i ciężkostrawnych, sycących potraw, na obiad przygotuj coś lekkiego na przykład chłodnik lub sałatkę korzystaj także z sezonowych owoców zwłaszcza z orzeźwiających arbuzów; jedz częściej ale w mniejszych ilościach

• zasłaniaj okna – zaciągnij zasłony i rolety

• unikaj wychodzenia z domu w porze największego nasłonecznienia między godziną dziesiątą a czternastą

• zmęczone, napuchnięte nogi warto smarować żelami chłodzącymi

• latem pamiętaj o nawilżaniu skóry twarzy a także całego ciała, codziennie stosuj balsamy na przykład brązujące, spryskuj twarz wodą termalną w sprayu a jej nadmiar usuwaj za pomocą chusteczek

• rozsądnie korzystaj z klimatyzacji w biurze a także w samochodzie, gdyż organizm źle znosi gwałtowne zmiany temperatury i może się to skończyć przeziębieniem

• jeśli masz możliwość zrób sobie wolny dzień i wyjedź nad wodę, to najlepsza i najprzyjemniejsza z metod na walkę z upałem.

Z kąpieli wodnych można korzystać w jeziorach, rzekach, zalewach a także miejskich pływalniach odkrytych, pamiętajmy by bezwzględnie nie kąpać się tam, gdzie jest zakaz kąpieli oraz o tym by do wody wchodzić stopniowo, mimo wysokich temperatur powietrza woda zwłaszcza w dużych zbiornikach bywa zimna i nie można narażać organizmu na szok termiczny. Gdy jesteśmy nad wodą nie przebywajmy całymi godzinami na słońcu, szukajmy cienia, spacerujmy po lesie. W przydomowych ogródkach instalujmy małe fontanny a dla dzieci pompowane baseny w których kąpiel niewątpliwie będzie wielką frajdą.

Przez cały rok z utęsknieniem czekamy na ciepłe miesiące. Gdy nadejdzie lato a wraz z nim upały cieszmy się słońcem, ciepłym wiatrem, pobytami nad wodą a gdy przyjdzie nam spędzać upalne lato w mieście korzystajmy z możliwych sposobów, które ułatwiają nam przetrwanie gorących dni.