Rola potasu w organizmie

I4L2J6lq162X7yvFan2w94lc2apwyn.jpg


Administrator

Dodano: 13:53 11 kwietnia 2013
Aktualizowano: 14:18 11 kwietnia 2013
Źródło:

Nie jest to może tak ważny pierwiastek, jak żelazo, czy cynk, ale wraz z sodem spełnia dość istotną rolę w naszym organizmie. Niedobór potasu jest oczywiście problemem samym w sobie, ale jednocześnie świadczy o chorobie, lub potrzebie zweryfikowania niektórych kuracji.

Potas to pierwiastek, który jest odpowiedzialny (nie tylko on zresztą) za utrzymanie odpowiedniej równowagi elektrolitycznej i gospodarki wodnej w naszym organizmie. Jest w tej kwestii pewnego rodzaju antagonistą sodu. Potas to podstawowy elektrolit w naszym organizmie. W największym skrócie ten pierwiastek (razem z sodem i chlorem) odpowiada za wytwarzanie ładunków elektrycznych w naszym organizmie. Potas w końcu jest też związany z utrzymywaniem równowagi kwasowo – zasadowej.

Niedobór tego pierwiastka może oznaczać chorobę. Odwracając sytuację – pojawia się on najczęściej u osób mających problem z chorobami sercowo – naczyniowymi. Kolejnymi czynnikami, które mogą powodować niedobór potasu są niektóre leki. Dotyczy to szczególnie preparatów moczopędnych i nasercowych. Przedłużająca się terapia związana ze stosowaniem takich leków może skutkować niedoborami. Objawy takiego stanu to przede wszystkim osłabienie organizmu, ale i zaburzenia pracy serca i układu nerwowego. Czasem występują też problemy z funkcjonowaniem mięśni gładkich.

Może również wystąpić nadmiar potasu. Jest to jednak sytuacja niezmiernie rzadka. Nasz organizm zazwyczaj dość dobrze reaguje nawet na większe dawki potasu. Nadmiar tego pierwiastka występuje zazwyczaj przy bardzo dużym przedawkowaniu suplementów, które go zawierają. Objawy to zwolnienie pracy serca, a także odczuwalny spadek siły.

Nasza codzienne menu powinno oczywiście zawierać potas. Na szczęście nie ma zbytniego problemu ze znalezieniem go. Jest on obecny praktycznie w większości warzyw i owoców. W tym drugim przypadku, szukajcie tych suszonych – fig, moreli i jabłek. W przypadku warzyw, do jadłospisu włączamy ziemniaki, a także seler. Pewną ilość potasu można też znaleźć w mięsie. Jak widać dość łatwo zapewnić organizmowi dzienną dawkę tego pierwiastka. Ziemniaki na przykład – są przecież częstym gościem na naszym stole.

Więcej na temat

Podziel się ze znajomymi