Profilaktyka bólów kręgosłupa

Km3kzXfRj7p0L88FV0ILqQCRSC4Yp2.jpg
Dodano: 08:49 7 lipca 2008
Aktualizowano: 10:51 4 lipca 2012
Źródło:

Bóle kręgosłupa to bardzo powszechnie występująca dzisiaj dolegliwość. Bywają bardzo uciążliwe i zakłócają codzienne funkcjonowanie człowieka. Artykuł mówi o tym, jak chronić swój kręgosłup nie dopuścić do występowania zespołów bólowych.

Bóle kręgosłupa występują zwykle u określonych grup osób, które charakteryzują tym, że:

• prowadzą bierny styl życia – zdecydowanie za mało aktywności fizycznej lub wręcz przeciwnie uprawiają sport w sposób niewłaściwy, zbyt intensywny
• nieprawidłowo dźwigają ciężkich przedmiotów
• stosują nieodpowiednią dieta, której konsekwencją jest otyłość
• przyjmują nieodpowiednią pozycja podczas siedzenia i spania, użytkują sprzęty domowe niedostosowane do wzrostu użytkownika
• zbyt długo przebywają w pozycji siedzącej, na przykład podczas jazdy samochodem
• prowadzą życie pełne stresów, w nieustannym napięciu
• przeszły urazy
• są w podeszłym wieku
• wykonują ciężką pracę fizyczną, pracę w długotrwałej, wymuszonej pozycji

Do powstawania bólów krzyża mogą przyczyniać się następujące choroby:

• przepuklina krążka międzykręgowego
• zmiany zwyrodnieniowe
• kręgozmyk
• złamania
• osteoporoza
• choroba reumatyczna
• procesy zapalne
• choroby neurologiczne
• nowotwory

Jak zapobiegać bólom krzyża?

• należy przystosować sprzęty do własnego wzrostu, zwłaszcza biurko, krzesło, deskę do prasowania
• dźwigając ciężkie torby starajmy się rozdzielać równo ciężar na dwie ręce
• jeśli wykonujesz pracę siedzącą staraj się co godzinę robić krótkie pięciominutowe przerwy oraz wykonuj krótką gimnastykę
• jeśli cierpisz na otyłość koniecznie zacznij się odchudzać – szczególnie obciążająca dla kręgosłupa jest otyłość brzuszna dlatego wskazane jest regularne wykonywanie ćwiczeń, które wzmacniają mięśnie brzucha
• dobrym nawykiem jest przyjmowanie właściwej postawy ciała, czyli plecy wyprostowane
• trzeba w odpowiedni sposób podnosić ciężkie przedmioty z podłogi a mianowicie nie wolno się schylać na wyprostowanych nogach, tylko należy przykucnąć i wyprostować plecy, dzięki temu odciążamy kręgosłup
• kobiety powinny unikać chodzenia w obuwiu na wysokim obcasie
• nie należy przez dłuższy czas stać nieruchomo w miejscu
• łóżko powinno być nie za miękkie ale też i niezupełnie twarde, należy zrezygnować z dużej poduszki a rzecz płaskiej
• ulgę w stanach bólowych przyniosą odprężające kąpiele
• staraj się prowadzić aktywny tryb życia, szczególnie wskazane są spacery oraz pobyt na pływalni
• należy wzmacniać mięśnie przykręgosłupowe poprzez ćwiczenia gimnastyczne
• dość często bóle pleców spowodowane są przez stres i napięcie – naucz się odpoczywać, spróbuj technik relaksacyjnych

Kręgosłup to bardzo ważna część naszego ciała, dlatego warto zawczasu zadbać o to, by służył nam najdłużej. Bóle kręgosłupa tak powszechne w dzisiejszym świecie mogą bardzo uprzykrzać życie i ograniczać nas w codziennych działaniach. Pamiętajmy o tym, że nasz kręgosłup nie lubi przesadnego wysiłku ale także nie służy mu zupełny brak aktywności. W ramach profilaktyki bólów kręgosłupa warto uczęszczać na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, z aerobiku oraz regularnie korzystać z pływalni. Aby przynieść sobie ulgę w zespołach bólowych kręgosłupa warto też korzystać z dobrodziejstw jakie daje nam rehabilitacja, tzn. z masaży i zabiegów. Starajmy się nie wyrabiać w sobie złych nawyków, nie przeciążajmy kręgosłupa, dbajmy o utrzymanie właściwej wagi ciała i pamiętajmy o wyważonej aktywności fizycznej.

Jeśli odczuwamy bóle kręgosłupa i mają one charakter ciągły należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem, który określi ich przyczynę i sposób leczenia.

Podziel się ze znajomymi