Objawy ADHD u dziewcząt i chłopców

IXdRk54uNXdaX3P1vM6WTY1DDToSis.jpg


Administrator

Dodano: 13:08 30 czerwca 2009
Aktualizowano: 13:24 2 września 2011
Źródło: www.newsweek.com

ADHD to schorzenie coraz częściej dotykające dzieci. Specjaliści Web MD sprawdzili jak wyglądają różne rodzaje ADHD i jakie różnice istnieją pomiędzy dziewczętami a chłopcami. Artykuł zawiera też opis objawów ADHD.

Kilka lat temu, neurolog Robert J. Melillo przygotowywał prezentację dla organizacji uczącej rodziców dzieci z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD). Wtedy to właśnie zauważył, że objawy o których czytał posiada jego syn chodzący do szkoły podstawowej.

Jak wspomina Melillo syn „Był nadaktywny i impulsywny a nauczyciele przychodzili do niego narzekając, że syn ma problemy z koncentracją, łatwo się rozprasza, jest niezwykle energetyczny i chętnie podejmuje ryzyko.” Melillo od tamtej pory skoncentrował się na lepszym zrozumieniu ADHD tak, by pomóc swemu synkowi i rosnącej liczbie dzieci ze zdiagnozowanym ADHD pokonać i zrozumieć chorobę.

Objawy widoczne u syna Mellilo – hiperaktywność i zachowania impulsywne – są być może najbardziej widocznymi objawami choroby dotykającej szacunkowo od 8 do 10 procent dzieci w wieku szkolnym. Rodzice często podejrzewają ADHD u swoich dzieci kiedy ze szkoły systematycznie dzwonią nauczyciele narzekający na to, że dziecko nie potrafi siedzieć nieruchomo czy cicho i ciągle przeszkadza klasie. I zazwyczaj oznacza to, że dziecko cierpi na nadaktywność psycho-ruchową.

Różnice pomiędzy dziewczętami i chłopcami

Według Majorie Montague, profesor edukacji specjalnej na uniwersytecie w Miami zajmująca się problemami z uczeniem i zaburzeniami w zachowaniu, częściej diagnozuje się chłopców – trzech na jedną dziewczynkę. Nie wiadomo czy jest to spowodowane większym zachorowaniem wśród chłopców czy może łatwością diagnozy w porównaniu z dziewczynkami. Być może to właśnie na chłopców zwracają uwagę nauczyciele w szkole. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być też fakt, że ludzie myślą o ADHD jako o schorzeniu objawiającym się nadaktywnościa i impulsywnością – objawy bardziej widoczne u chłopców. Jednak ADHD może objawiać się w inny sposób, zwłaszcza u dziewcząt. Zapominalstwo, łatwe rozpraszanie się, gubienie lub pozostawianie rzeczy w innych miejscach, dezorganizacja, kiepskie osiągnięcia w szkole, nieumiejętność dokończenia zadania, kiepska koncentracja i nieumiejętność zauważenia szczegółów to inne z objawów ADHD.

Dziewczynki z ADHD będą raczej nieuważne niż nadaktywne lub impulsywne. A to oznacza, że ich choroba może być dużo rzadziej diagnozowana niż u chłopców.

Jeżeli podejrzewasz swoje dziecko o ADHD powinieneś wiedzieć, że choroba objawia się w inny sposób u dzieci. I chociaż choroba jest sklasyfikowana jako jedna dolegliwość tak naprawdę istnieją trzy rodzaje nadpobudliwości psycho-ruchowej, każda z nich ma inne charakterystyczne objawy . By zdiagnozować ADHD u dziecka należy zaobserwować niepokojące zachowania w więcej niż jednej sytuacji, np. w szkole i w domu.

Trzy rodzaje ADHD:

1) Nadaktywno- impulsywne ADHD

Dzieci z ADHD nadaktywno-imuplsywnym są wyjątkowo aktywne, nauczyciele określają ich jako niespokojne, nie potrafiące usiedzieć na miejscu, w nieustannym ruchu. Ta ciągła wysoka aktywność nie tylko powoduje problemy w szkole, sprawia problemy zawsze wtedy kiedy dziecko musi usiedzieć na miejscu przez dłuższą chwilę np. podczas mszy czy jazdy samochodem. Takie dziecko może się wychylać przez okno, narzekać a nawet płakać.

Dzieci z takim rodzajem ADHD nie są cierpliwe – mogą za szybko odpowiadać w klasie nie podnosząc rąk, wpychać się do kolejki i przeszkadzać innym kiedy mówią. Ustawicznie poszukują zadowolenia, a obietnica pizzy po ukończeniu zadania na niewiele się zdaje. Takie dzieci często działają nie myśląc w jaki sposób wpłynie to na innych, tak więc będą zabierać czyjeś rzeczy zupełnie nie zwracając uwagi na to czy sprawi to komuś przykrość czy nie, mówi Carol Stevenson której syn choruje na ADHD. Odkryła chorobę swego syna dopiero po telefonie od nauczycielki, która zasugerowała by sprawdziła czy syn nie cierpi na nadpobudliwość psycho-ruchową. Jak mówi Stevenson jeśli jej syn chciał zwrócić na siebie czyjąś uwagę po prostu złapałby kogoś za kaptur lub bluzę, nie myśląc zupełnie jakie mogłoby to mieć skutki.

Dlatego dzieci z ADHD mogą wydawać się bardziej agresywne niż inne, Stevenson zauważyła, że jej syn często bije inne dzieci. Wcześniej przypisywała to temu, że nie mówił do 3 roku życia, dopiero później dowiedziała się, że to typowe dla dzieci z ADHD.

2) ADHD charakteryzujące się brakiem uwagi

Takie dzieci mają największy problem z zachowaniem uwagi i koncentracją. Mają problemy ze słuchaniem instrukcji i przestrzeganiem ich, nie potrafią zwracać uwagi na szczegóły i robią błędy spowodowane nieuwagą. Mogą mieć też problemy z organizacją swoich zadań. Ich plecaki, biurka i zeszyty wyglądają jak po wybuchu bomby, jakby mieszkał w nich mały potwór gryzący wszystko co popadnie.

Na ten rodzaj ADHD częściej cierpią dziewczynki niż chłopcy a nauczyciele często określają je jako roztargnione. Największym problemem dla takich dzieci może być odrabianie zadania domowego, ponieważ za dużo w nim czynności do zapamiętania. Najpierw należy zapisać i zapamiętać co jest zadane, przynieść do domu odpowiednie książki, zapamiętać by to zadanie odrobić i zabrać ze sobą do szkoły. A każdy proces wymagający wykonania kilku czynności może być trudny dla nieuważnego dziecka. Takie dzieci mogą być zapominalskie również w szkole, można mówić im o zadaniu a one zachowują się jakby o nim nigdy nie słyszały, bo tak właśnie się czują.

W domu dziecko z upośledzonym brakiem uwagi są zapominalskie, gubią zabawki, ich pokój jest zawsze niepoukładany i dziecko ma problem z koncentrowaniem się na grach i zabawach. Jedynym wyjątkiem są gry komputerowe, które są wyjątkowo dobrym bodźcem dla dzieci z ADHD bo dostarczają ciągłych zmian.

W szkole dziecko zmuszone jest do siedzenia w klasie jego umysł nie jest zaangażowany przez cały czas, więc może krążyć wokół innych tematów. Podczas grania na komputerze każdy ruch ręki powoduje ruch na monitorze. Jeżeli ręka dziecka przesuwa się w bok, postać przesuwa się w prawo wraz ze swym pistoletem. Jeżeli dziecko naciska przycisk, efektem jest wystrzał albo jakiś inny widowiskowy ruch. Wszystko co zrobi, przynosi jakieś skutki na ekranie komputera. Tak więc jeżeli jest rozproszone i zareaguje na to, od razu widzi odpowiedź na ekranie, co szybko zmusi go do ponownego skoncentrowania uwagi na grze.

Podczas gry dzieci z ADHD są ciągle rozpraszane przez wydarzenia na monitorze, na którym dzieje się wiele więcej ciekawych rzeczy niż w prawdziwym otoczeniu. I jeżeli do takiego dziecka podchodzi mama skłaniająca go do zrobienia zadania domowego, jego uwagę szybko przyciąga gra a co za tym idzie, nie słyszy reszty jej wypowiedzi.

3) Połączenie dwóch poprzednich rodzajów ADHD

Trzeci rodzaj ADHD jest połączeniem dwóch poprzednich rodzajów. Dzieci mają objawy zarówno takie jak nadaktywność i impulsywność a zarazem łatwo się rozpraszają.

Leczenie ADHD

W momencie w którym rodzice zaczynają podejrzewać ADHD często zauważają takie objawy jak niezdarność, nieporadność, kiepską umiejętność zachowania równowagi i opóźniony rozwój umiejętności. Melillo uważa, że jest to skutek zaburzenia kontaktu pomiędzy dwiema półkulami mózgu. W przypadku syna Melillo problemy z koncentracją pokazywały się na boisku do piłki nożnej, syn miał kłopot z koordynowaniem ruchów, wykonywaniem kilku czynności naraz. Na boisku po prostu sobie nie radził.

Niezależnie od tego kiedy diagnozuje się chorobę, zawsze pozwala ona rodzicom zrozumieć zachowanie dzieci i im pomóc. A ADHD można starać się leczyć, np. poprzez lekarstwa, terapię, zmiany w szkole czy w domu. Za pomocą lekarstw można zmienić zachowanie dzieci oraz pomóc im rozwinąć ich umiejętności i talenty. Melillo zaznacza, że jego kiedyś nieuważny syn jest teraz studentem pierwszego roku na uniwersytecie.

Podziel się ze znajomymi