Jak utrzymać zdrowie

soup vegetable with ingredients,  selective focus


Administrator

Dodano: 08:44 21 lutego 2008
Aktualizowano: 09:54 3 października 2013
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Zdrowie#Utrzymanie_zdrowia

Zdrowie psychiczne:
Termin ten używany jest zazwyczaj dla określenia samopoczucia psychicznego i emocjonalnego, dzięki czemu człowiek może używać zdolności poznawania i emocji oraz żyć w społeczeństwie i sprostać jego wymogom. Według organizacji WHO nie można jednoznacznie określić tego terminu gdyż istnieją różnice kulturowe, odczucia, co wpływa na różne jego znaczenie. Jedyne do czego nie ma wątpliwości to fakt, iż zdrowie psychiczne i zaburzenie psychiczne to terminy, które nie są przeciwstawne. Mówiąc inaczej nie wykrycie choroby psychicznej nie oznacza zdrowia psychicznego. Jedną z metod sprawdzenia stanu psychicznego jest sprawdzenie funkcjonowania osoby na co dzień. Można mówić o osobie zdrowej psychicznie gdy potrafi radzić sobie ze stresem życia codziennego, utrzymać poprawne stosunki z innymi i być samodzielna oraz jest w stanie podnieść się po trudnej sytuacji życiowej. Należy pamiętać iż na zdrowie psychiczne wpływa wiele czynników: emocje, kondycja fizyczna i funkcjonowanie w społeczeństwie.

Podstawy utrzymania zdrowia:
Na stan naszego zdrowia ma wpływ wiele czynników:
- dietetyka
- dietetyka sportowa
- ćwiczenia fizyczne
- higiena
- ochrona zdrowia
- medycyna naturalna

Dietetyka:
Dietetyka jest nauką, która zajmuje się badaniem tego co spożywamy, jaki ma to wpływ na nasze życie i organizm. Analizuje ona składniki pożywienia, które mogą powodować różne choroby i wpływać negatywnie na stan naszego zdrowia. Spożywanie produktów kalorycznych prowadzi do ryzyka pojawienia się takich dolegliwości jak (otyłość, cukrzyca, choroby serca). Nauka ta analizuje także suplementy diety, które zapobiegają powstawaniu różnym chorobom. Spożywanie produktów zawierających błonnik zmniejsza ryzyko pojawienia się nowotworów jelita grubego, a przyjmowanie witaminy C udoskonala zęby i dziąsła. Dla zdrowia niebezpieczny jest zarówno nadmiar , niedobór jak i równowaga pewnych składników diety. Może to prowadzić do takich chorób jak: szkorbut, otyłość, osteoporoza. Należy pamiętać również iż nadmiar środków toksycznych (rtęć, ołów, dioksyny) może prowadzić do śmierci.

Dietetyka sportowa:
Specjaliści tej dziedziny naukowej zajmują się badaniem jak pożywienie i suplementy diety wpływają na wydajność organizmów podczas treningów sportowych i zdolność regeneracji. Ważnym celem jest także skomponowanie diety pomagającej we właściwym utrzymaniu poziomu glikogenu, wyrównaniu poziomu energetycznego
i właściwego napięcia mięśniowego. Dietetycy pomagają także w zaplanowaniu żywienia na sezon sportowy (pamiętając o czasie treningu, zawodach i przerwie wakacyjnej). Sportowcy niektórych dyscyplin jak np. triathlon powinni spożywać posiłki także w czasie trwania zawodów.

Ćwiczenia fizyczne:
Podstawowym celem ćwiczeń fizycznych jest utrzymanie sprawności fizycznej oraz zdrowia, a także bardzo często doskonalenie umiejętności atletycznych. Częste ćwiczenia pomagają w zapobieganiu wielu chorób (rak, choroby serca, choroby krążeniowo – naczyniowe, cukrzyca typu drugiego, otyłość i bóle pleców.
Ćwiczenia można podzielić ze względu na wywoływany efekt na:
- ćwiczenia elastyczne (rozciąganie), które poprawiają ruch mięśni i stawów
- aerobik (spacerowanie, bieganie), które poprawiają wydajność sercowo – naczyniową
- anaerobic (ćwiczenia siłowe oraz sprint), które podnoszą siłę mięśni
Ćwiczenia fizyczne są istotne ze względu na utrzymanie prawidłowej wagi, zdrowych kości, mięśni i stawów, dobre samopoczucie oraz zminimalizowanie konieczności podania się operacjom chirurgicznym, wzmocnienie systemu odpornościowego. Znaczącą role oprócz ćwiczeń odgrywa także dieta. Dlatego tak ważne jest aby ćwiczenia połączyć z odpowiednią dietą , która pomoże w regeneracji organizmu. W sytuacji braku diety organizm rozpoczyna głodowanie i w celu przetrwania spala zapasy tłuszczu. Z przeprowadzonych badań wynika iż przesadne odchudzanie i ograniczanie kalorii negatywnie wpływa na produkcję hormonu tarczycy. Podobny skutek jak ćwiczenia fizyczne powoduje odpoczynek i regeneracja, dlatego też przesilanie organizmu i mało odpoczynku nie da pożądanego rezultatu ćwiczeń. Zaniedbanie diety lub ćwiczeń powoduje zazwyczaj pogorszenie stanu zdrowia.
W początkowych etapach ćwiczeń możliwe jest pojawienia się zakwasów będących wynikiem skurczy ekscentrycznych.

Higiena:
Jest to nauka o sposobach utrzymania czystości organizmu, zapobieganiu infekcjom i chorobom oraz ograniczaniu kontaktu z zarazkami. W ramach higieny można mówić o takich czynnikach jak kąpiel, mycie zębów, stosowanie nici dentystycznych, mycie rąk przed posiłkami, sterylizacja narzędzi codziennego użytku.

Ochrona zdrowia:
Ochrona zdrowia to nauka o tym jak zapobiegać i leczyć choroby, jak również
o zachowaniu dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia nauka ta obejmuje wszelkie środki zapobiegawcze, łagodzące i lecznicze w celu promowania zdrowia. Świadczenie tego rodzaju usług należy do kompetencji organizacji rządowych takich jak Narodowy Fundusz Zdrowia.

Medycyna naturalna:
Medycyna naturalna jest częścią medycyny niekonwencjonalnej. To system naturalnych terapii stosowanych w celu poprawy zdrowia, promowaniu zdrowego stylu życia
i zapobieganiu chorobom. W jej zakresie można wyróżnić: dietę, ćwiczenia fizyczne, chiropraktykę, naturopatię, ziołolecznictwo, homeopatię, masaże, techniki relaksacyjne tj. Joga, Tai Chi, akupunkturę, saunę, aromaterapię i terapię Kneippa.

Podziel się ze znajomymi