Jak wzmocnić mięśnie kręgosłupa

Woman holding hands on spot back in pain isolated on white
Dodano: 11:27 16 kwietnia 2014
Aktualizowano: 12:07 16 kwietnia 2014
Źródło:

Jeśli pracujecie przede wszystkim za biurkiem, a Waszą aktywność fizyczną można określić jako „rzadka”, to czas najwyższy zadbać o mięśnie kręgosłupa. Kiedy często odczuwacie dolegliwości z jego strony, to staje się to wręcz koniecznością. Im wcześniej zaczniemy wzmacnianie mięśni kręgosłupa, tym lepiej dla niego i dla nas.

Musimy mieć świadomość tego, że to iż się „nie odzywa” nie oznacza braku problemu. Kiedy wykonujemy proste czynności, dźwigamy ciężkie rzeczy, czy narażamy go na przeciążenia, to kręgosłup pracuje. Jeśli nie zadbamy o jego wzmocnienie, to w pewnym momencie pojawiają się problemy. Na początku wcale nie muszą jak zostało wspomniane dawać objawów, ale w końcu i one się pojawiają. Ból w okolicach kręgosłupa i skurcze mięśni, to ostrzeżenie, które musimy potraktować bardzo poważnie. Na szczęście ćwiczenia, które powiniśmy wykonywać są bardzo proste.

Zacznijmy od górnej części kręgosłupa. W przypadku szyjnego odcinka ćwiczenia można wykonywać leżąc w łóżku. Pod głowę podkładamy sobie płaską poduszkę. Leżymy na plecach. Ściągamy brodę niżej w stronę klatki piersiowej i staramy się skręcić głowę w lewo. Wracamy do pozycji wyjściowej. Tę samą czynność powtarzamy również w prawą stronę. Kolejne proste ćwiczenie również wykonujemy leżąc, ale tym razem podnosimy głowę. Splatamy na potylicy ręce i staramy się nimi naciskać. Jednocześnie głową „dajemy odpór”. Ćwiczenie powtarzamy 5 do 10 razy.

Jeśli chcemy wzmocnić mięśnie kręgosłupa, to musimy pamiętać też o skłonach. Stajemy w lekkim rozkroku, a ręce splatamy na plecach. Pochylamy się do przodu, tak aby tułów i głowa były równolegle do podłoża. Staramy się pogłębiać skłony (tak jakbyśmy się chcieli docisnąć do ziemi).  Powtarzamy to 10 razy. Najprostszym ćwiczeniem, które można wykonać jest utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. Połóżcie sobie na głowie książkę i wyprostujcie się. Postarajcie się przejść od jednego końca pokoju do drugiego, tak aby Wam ona nie spadła. Jednocześnie pamiętajcie o wyprostowanej postawie. Tak naprawdę nie potrzebujemy skomplikowanych urządzeń i ćwiczeń, aby zadbać o mięśnie kręgosłupa. Już zwykłe wydawałoby się wypinanie piersi ma na nie pozytywny wpływ.