Czas na witaminy jeśli brak ci energii

Wu6c1B70HwIbe8cikYir6x5x909ioy.jpg


Administrator

Dodano: 11:35 19 stycznia 2012
Aktualizowano: 12:22 19 stycznia 2012
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Temat jak najbardziej na czasie, szczególnie że za oknami pogoda, która nie nastraja nas zbyt energetycznie, a przecież przydałoby się trochę więcej sił, wszak bieganie po sklepach w poszukiwaniu prezentów i promocji ich wymaga. Okazuje się, że to właśnie witaminy mogą nam w tym pomóc.

Generalnie w takiej sytuacji stoimy przed dość prostym wyborem: albo bierzemy witaminy w suplementach (połączone rzecz jasna z innymi istotnymi składnikami odżywczymi), albo pozyskujemy je z produktów żywnościowych, głównie rzecz jasna z warzyw i owoców. Pierwsza droga jest dużo łatwiejsza, druga bez wątpienia bardziej przyjemna. Warto też zwrócić uwagę, a w zasadzie sprawdzić, czy przypadkiem nasze problemy z brakiem energii nie wynikają z czegoś innego niż niedoboru witamin. Często przecież jest to objaw związany ze stanami depresyjnymi, o które dość łatwo.

Wróćmy jednak do tematu. Nie będzie tutaj zaskoczenia, gdyż okazuje się, że najlepiej sprawdzą się w przypadku problemów tego typu witaminy z grupy B. Przede wszystkim te oznaczone jako: B1, B5 i B12. To one przyjmowane regularnie i w odpowiednich ilościach potrafią dać naprawdę mocnego energetycznego kopa. Jeśli chodzi o wybór suplementu, to jest ich po prostu za dużo i trudno byłoby wybrać ten jeden najlepszy. Natomiast jeśli chodzi o konkretne produkty, to łatwiej wskazać te, które powinny się w naszej diecie znaleźć. I tak witaminy z grupy B znajdziecie między innymi w tuńczyku, łososiu, ale i papryce, grochu, soczewicy i bananach.

Warto też, aby w naszej energetycznej diecie zagościła witamina C. Ma ona kilka funkcji, ale nas tu najbardziej interesuje jedna, a jest nią wspomaganie wchłaniania żelaza. Dlaczego akurat tego pierwiastka? Odchodząc nieco od dzisiejszego tematu powiem, że to właśnie jego niedobór bywa często przyczyną braku energii (jak i dużo gorszych problemów). Sam w sobie pierwiastek ten jest dość ciężki dla naszego układu pokarmowego (głównie żołądka), stąd też konieczna obecność wspomnianej witaminy C. O tym, gdzie możemy ją znaleźć, chyba nikomu nie trzeba wspominać, bo to chyba jeden z lepiej poznanych pod tym względem składników odżywczych.