Sprzęt sportowy – teoria i praktyka

XMRhZGx8qW5q221ConBIli2rnaoI2T.jpg
Dodano: 08:32 30 października 2008
Aktualizowano: 14:02 5 marca 2012
Źródło: Wolfgang Miebner "Ćwicz w domu", wydawnictwo Alma-Press Warszawa str. 41, 42, 43,44

Sprzęt sportowy pomaga nam wykonywać ćwiczenia w domu jak i na siłowni. To dzięki sprzętowi sportowemu dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną jest możliwe i przyjemne.


Reklama w artykułach tematycznych

Możliwości domowego treningu są niemal nieograniczone. Rynek sprzętu w ostatnich latach aż tak się rozrósł, że łatwo stracić w nim orientację. Skrzynki pocztowe są pełne reklamówek, gazety prześcigają się w zabieganiu o względy klientów, na kanałach telewizyjnych reklamujących zakupy oferuje się sensacyjne produkty, a każdy większy dom handlowy prezentuje duży wybór sprzętu. Do tego dochodzi coraz większa ilość sklepów specjalistycznych ze sprzętem fitness, powstających w miastach.

Gdzie i od czego więc zacząć, jeśli chcemy stworzyć własne domowe studio? Odpowiadając na to pytanie pod kątem treningu siłowego, zaczniemy od nas samych – od własnego ciała jako ciężaru treningowego, jako oporu, który musimy przezwyciężyć. Zakończymy tę wyliczankę dużymi maszynami, jakie możemy spotkać również w profesjonalnych studiach fitness.

Własne ciało jako opór

Nasze ciało jest idealnym urządzeniem treningowym. Zabieramy je wszędzie ze sobą i praktycznie zawsze nim dysponujemy, po treningu nie musimy go sprzątać i nigdy nam nie zawadza. Ze względu na fakt, że możemy nasze ciało bądź jego części podnosić, opuszczać, zginać, prostować, skręcać lub ściągać, oferuje nam ono – przy właściwym użytkowaniu – niewiarygodnie szeroką paletę ćwiczeń. Chcąc przy niektórych ćwiczeniach zapewnić wygodę swoim kościom i stawom, potrzebujemy tylko koca lub maty gimnastycznej. I już możemy rozpoczynać trening.

Drobny sprzęt

Do drobnego sprzętu zaliczamy w zasadzie wszystko, co jest małe i poręczne. Należą do niego gumowe taśmy i rzemienie (tubingi) we wszystkich możliwych wariantach, sztangielki, mankiety z obciążnikami, piłki gimnastyczne i wiele innych. Jeśli chcemy, możemy używać również butelek wypełnionych wodą, puszek z konserwami, worków wypełnionych ziemniakami, trzonka od miotły i innych przedmiotów znajdujących się w mieszkaniu jako dodatkowego oporu w treningu siłowym. Dla każdego z tych drobnych sprzętów moglibyśmy przedstawić 200-stronicowy katalog ćwiczeń. Jeśli zaliczamy się do początkujących, dobre usługi odda nam taśma terapeutyczna (Thera -Band). Jak wszystkie taśmy gumowe, może mieć różną szerokość i dowolną długość. Ponieważ taśmy nie są drogie, możemy sobie sprawić dwie o różnym oporze. W ten sposób będziemy zawsze mieli odpowiednią taśmę do różnych ćwiczeń. Specjalnym klipsem możemy ją spiąć w pierścień, co znacznie poszerza spektrum ćwiczeń. Przypomina ona wówczas gumę terapeutyczną (ang. rubber band) lub mały tubing. Oprócz taśm, które zwiększają opór treningowy, do zwiększania intensywności treningu służą wszelkiego rodzaju ciężarki. Hantle gimnastyczne, zwane również heavy hands, i mankiety z obciążnikami na ręce lub nogi zaczynają się od ciężaru około 500 g. Możemy także improwizować, używając zamiast hantli niewielkich puszek. Również torby z materiału, wypełnione ziemniakami, nadają się do wielu ćwiczeń.

Oprócz zwykle lżejszych hantli gimnastyczny! Istnieją też klasyczne sztangielki, składające się z gryfika z obciążeniami. Istotna różnica między nimi polega na tym, że w hantlach gimnastycznych nie możemy zmieniać ciężaru, gdyż są one wykonane z jednego odlewu. Sztangielki natomiast mają nakładane pierścienie obciążające, które można pojedynczo zdejmować. Różnorodność ćwiczeń ze sztangielkami jest ogromna. Część z nich znajdziemy w katalogu ćwiczeń. W sztangach z kolei odległość między pierścieniami obciążającymi (również wymienialnymi) jest większa. Jeśli zatem do treningu potrzebujemy większych obciążeń lub jesteśmy zainteresowani treningiem bardziej nastawionym na wydajność, powinniśmy sobie sprawić zestaw sztangielek i sztangę.

Ławki treningowe, wyciągi i atlasy

Ambitni sportowcy ćwiczący w domu, mający niezbędne fundusze i dość wolnego miejsca, znajdą duży wybór urządzeń: od prostych ławek treningowych do wielofunkcyjnych maszyn do treningu siłowego, stanowiących ukoronowanie własnego studio. Przed dokonaniem zakupu radzimy postępować rozważnie, odwiedzić różne sklepy specjalistyczne, zasięgnąć wyczerpujących informacji i osobiście wypróbować różne urządzenia. Ostatecznie taki sprzęt nie jest produktem jednorazowego użytku. Ostateczna decyzja musi być dobrze przemyślana. Chciałbym, zatem przedstawić dokładniej kilka sprzętów.

Wielofunkcyjna ławka treningowa o regulowanym oparciu i siedzisku oferuje nam niezbędną różnorodność treningu oraz stabilność i bezpieczeństwo, konieczne w profesjonalnym treningu ze sztangielkami i sztangą. Jest podstawą intensywniejszego treningu siłowego. Jeśli zamierzamy regularnie ćwiczyć „Wyciskanie ławki” i „Przysiady’, powinniśmy dodatkowo kupić odpowiedni stojak do sztangi. Umożliwi on bezpieczne zdejmowanie i odkładanie sztangi z obciążeniami. Dodatkowy stojak do sztangielek i sztang jest już prawdziwym luksusem. Można w niego zainwestować nieco później.

Wielofunkcyjne maszyny do treningu siłowego (atlasy) stanowią miniaturowe studia fitness do użytku domowego. Również wśród nich istnieją sprzęty różnej klasy różniące się ilością możliwych ćwiczeń, wykonaniem, jakością, wielkością oraz ceną. Zawsze siadamy na nich na próbę. Osoby bardzo wysokie lub bardzo niskie mogą mieć problemy, gdyż konstrukcja atlasów jest przeznaczona dla osób przeciętnego wzrostu (mimo możliwości indywidualnego przestawiania siedzisk i oparć). Może się zdarzyć, że zaprogramowane skręty ruchów nie są dla nas właściwe i powodują nie-fizjologiczne obciążenie aparatu ruchowego. Jeśli już usiądziemy na takim urządzeniu, każmy sobie pokazać wszystkie ćwiczenia. Oceńmy działanie dźwigni i przegubów: wszystkie powinny poruszać się gładko, a nie hamować albo trzeć. Przebieg ruchu powinien być harmonijny.

Jeśli chodzi o wykonanie urządzenia, zwróćmy uwagę również na to, ile czasu i wysiłku wymaga przełączenie maszyny z jednego ćwiczenia drugie. Jeśli sprzedawcy sprawia to problem, nie bierzmy tego sprzętu pod uwagę. W dobrze zaopatrzonym sklepie sportowym znajdziemy szereg ławek treningowych różnego rodzaju. Najpopularniejsze są ławki do ćwiczenia brzucha i pleców. W ławce do ćwiczenia brzucha, przedstawionej, można na przykład zmieniać wysokość i kąt ustawienia podpórki pod nogi, co umożliwia również inne ćwiczenia. Ławka do ćwiczenia pleców nadaje się tylko do jednego ćwiczenia, lecz za to bardzo ważnego, które ćwiczy przede wszystkim mięsień prostownik grzbietu w dolnej części pleców i mięśnie pośladków. Szczególna konstrukcja umożliwiająca ćwiczenie na kolanach, w połączeniu z przestawnym oparciem na nogi zmniejsza obciążenie tylnej strony ud, a tym samym optymalizuje przebieg ruchu. Jest to inwestycja warta polecenia dla osób, które w pracy zawodowej muszą dużo siedzieć. Najlepiej zasięgnąć informacji w sklepie specjalistycznym.

Inny sprzęt

Oprócz przedstawionych już głównych grup urządzeń istnieje jeszcze dużo innego sprzętu, niekiedy bardzo ciekawego. Odradzamy jednak kupowanie na podstawie obiecujących reklam telewizyjnych. Zwykle jakość tego sprzętu fitness jest kiepska, wykonanie niestaranne, a cena o wiele za wysoka. Przy zakupie bez fachowego doradztwa może się okazać, że możliwości zastosowania takiego „urządzenia do usuwania tłuszczu” są bardzo ograniczone. Sięgajmy, zatem po urządzenia sprawdzone. Drążek rozporowy, który montujemy w futrynie drzwi, umożliwia intensywny trening mięśnia najszerszego grzbietu i mięśni naramiennych. Jeśli dążymy do osiągnięcia sylwetki w kształcie litery V, umięśnionych pleców i silnych bicepsów, powinniśmy pilnie ćwiczyć podciąganie na drążku.

Do użytecznego sprzętu możemy zaliczyć również trenażery mięśni brzucha. Każdy producent określa je indywidualnie, więc można je znaleźć pod nazwą: power roller, abroller itp. Wszystkie mają jedną cechę wspólną: umożliwiają oszczędzający kręgosłup, prosty i jednocześnie skuteczny trening mięśni prostych i skośnych brzucha. Do każdego urządzenia powinna być dołączona wyczerpująca instrukcja zawierająca zestawy ćwiczeń. Idealna było by oczywiście instrukcja w postaci wideo, która uchroniłaby nas przed popełnianiem błędów.

Więcej na temat

Podziel się ze znajomymi