Sport jogging

v345Q1i654udn3k8SK0G13g5PC80cw.jpg


Administrator

Dodano: 08:21 7 listopada 2008
Aktualizowano: 13:54 31 stycznia 2012
Źródło:

Sport jogging to po prostu bieganie dla własnej przyjemności i zdrowia. Jogging to jeden z prostszych sportów dodający nam energii i odejmujący lat. Pomaga utrzymać doskonale szczupłą sylwetkę a dodatkowo zadbać o zdrowie i kondycję.


Reklama w artykułach tematycznych

Nie wystarczy jednak tylko biegać ważne jest aby poznać kilka tajników niezbędnych do prawidłowego wykonywania tego sportu i uniknięcia niepotrzebnych urazów. Aby uprawiać jogging niezbędne jest posiadanie odpowiedniego obuwia i stroju, przyda się również zegarek i odrobina determinacji. Bieganie jest bardzo pomocnym elementem w diecie, pozwala bowiem spalić 400 kalorii w ciągu godziny, a dodatkowo wzmacnia kości, poprzez co zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Zaczynając bieganie nie zapominajmy o wcześniejszym przystosowaniu naszych stawów. Po pierwsze wzmocnij nogi wykonując ćwiczenia w celu ochrony kości i uniknięcia urazów. Stań naprzeciw schodów i wchodź na stopień na zmianę raz prawą, raz lewą nogą. Po drugie rozciągnij mięśnie. Stań przy ścianie na odległość wyciągniętych ramion a stopę przyłóż do ściany, oprzyj się na rękach i pochyl się do przodu tak aby rozciągnąć mięśnie łydki. Powtórz ćwiczenie z drugą nogą. Następnym krokiem jest szukanie odpowiedniej nawierzchni. Bieganie po chodniku nie jest zbyt komfortowe, a dodatkowo męczy nasze stopy i kręgosłup dlatego wybierz asfalt lub leśną ścieżkę. Ostatnim jednak dość ważnym elementem jest zmiana trasy. Jogging ciągle w tym samym miejscu bardzo szybko staje się nudny, dlatego zaplanuj jakieś cztery trasy i codziennie wybieraj inną.

Gdzie najlepiej biegać?

Planując odrobinę ruchu w piękny letni dzień warto wybrać bieganie po leśnej ścieżce niż wyjście do klubu. Świeże powietrze bardzo dobrze działa na umysł i pomaga się zrelaksować. Ale gdy pogoda się zmieni będzie zimno i deszcz warto wybrać jednak salę treningową. Plusem biegu na bieżni jest jednoczesny pomiar spalanego tłuszczu i tętna, co w tym sporcie jest bardzo ważne. Znajdując się w lesie sama musisz zadbać o pomiar i sprawdzić puls przy pomocy zegarka lub tętnomierza.

Bieg a oddech

Ciało ludzkie podobnie jak samochodów który potrzebuje benzyny aby się poruszać tak człowiek potrzebuje tlenu zarówno podczas marszu, biegu jak i innych ćwiczeń. Mięśnie domagają się więcej tlenu, więc równocześnie płuca muszą szybciej wtłaczać powietrze, którym oddychamy. Zawodowi biegacze oddychają przeważnie dwa na dwa czyli dwa kroki na wdechu i dwa na wydechu. Zwalniając proporcje zmieniają się do trzech na trzy, a przyspieszając do jeden na jeden. Jeśli twój oddech znacznie różni się od podanego tutaj nie przejmuj się oddychaj tak jak ci wygodnie. Nie zastanawiaj się też czy lepiej nosem czy ustami oba sposoby są poprawne i mieszane ze sobą.

Idealna postawa

Trenerzy sportowi uważają, iż utrzymanie odpowiedniej sylwetki nie jest aż tak ważnym elementem, jednak należy o tym pamiętać szczególnie osoby dłużej uprawiające jogging. Nie zaprzątaj sobie na razie tym głowy z czasem postawa sama się ukształtuje. Jednak jeśli od początku chcesz wyglądać profesjonalnie oto kilka wskazówek:

Głowa – trzymaj ją prosto ze wzrokiem skierowanym na punkt oddalony od ciebie w linii prostej. Staraj się nie rozglądać zbytnio i biec po prostej.

Ręce – zegnij je tak aby tworzyły kąt prosty z przedramieniem, a dłonie zaciśnij na wysokości brzucha. Pamiętaj, że to nogi kontrolują pracę rąk a nie odwrotnie.

Tułów – podczas biegania zachowaj prostą sylwetkę, nie pochylaj się nawet wtedy, gdy wbiegasz na wzniesienie.

Stopy – zazwyczaj ludzie stawiając kroki początkowo lądują na przedniej części, a dopiero później dotykają piętą, zaś palce służą do odbicia. Ty rób to tak jak ci wygodnie i najbardziej naturalnie dla ciebie.

Bieg za miastem

Uprawianie joggingu poza terenem własnego miasta jest dość ryzykowne chociaż bardzo interesujące. Możemy bowiem poznawać nowe tereny i ciągle zmieniać swoją trasę. Jednak takie rozwiązanie bywa dosyć ryzykowne. Nie znamy okolicy i łatwo możemy się zgubić. Pamiętajmy więc o zabraniu ze sobą butelki wody, batonika energetycznego i mapy. To gwarancja sukcesu.

Odpowiednie buty do biegania

Wybierając się na wycieczkę połączoną z bieganiem nie zakładaj pierwszego lepszego obuwia. Nie jest ono dość wygodne i bezpieczne na taką okazję. Kupuj obuwie w sklepie sportowym, gdzie pani ekspedientka doradzi ci jakie będzie odpowiednie dla ciebie. Wnętrze sportowego obuwia powinno być wyścielone miękkim materiałem aby hamować wstrząsy. Za długie sznurowadła należy odpowiednio wcześniej dopasować do naszych oczekiwań. Pięta powinna być tak osadzona aby stopa nie latała, a zapiętek posiadał odpowiednią wielkość. Wysoka podeszwa zapewni stabilność i ochroni stopę przed uderzeniem o podłoże. Górna część obuwia powinna pozostać giętka aby nie zmniejszać ruchu stopy. Wybierając rozmiar należy dodatkowo zwrócić uwagę na wzmocnienie czubków, powinna bowiem pozostać wolna przestrzeń z przodu około 1 cm.

Podziel się ze znajomymi