Elektrostymulacja mięśni

p0Pf849lXYhwJ4D6ZF8TuvWBd4o75v.jpg
Dodano: 08:33 23 kwietnia 2008
Aktualizowano: 13:51 9 lipca 2012
Źródło: Na podstawie magazynu "MR"

Elektrostymulacja polega na pobudzaniu mięśni do pracy za pomocą impulsów elektrycznych. W sporcie i fizjoterapii z powodzeniem stosuj się ją od lat. Dzięki temu, przynajmniej teoretycznie, można jeszcze lepiej przygotować organizm do wytężonej pracy.

Jak działa elektrostymulacja

Podczas tradycyjnego treningu na rowerze nasze mięśnie pobudzone są do pracy w sposób naturalny-elektryczny, chemiczny i znów elektryczny. Gdy chcemy obrócić korbami, mózg wysyła impulsy nerwowe, które docierają do neuronów kontrolujących grupy mięśni i powodują skurcz.
Stosownie elektrostymulacji również pobudza mięśnie ale bezpośrednio i sztucznie, bez udziału mózgu i za pomocą impulsów elektrycznych, które generowane są przez specjalne urządzenie.
Natężenie prądu, szerokość impulsu, częstotliwość oraz stosunek czasu pracy do odpoczynku mogą być odpowiednio modyfikowane, w zależności od potrzeb ćwiczącego.

Efekty zabiegu

Zalety stosowania elektrostymulacji mogą być bardzo różne. Poczynając od poprawy sił, wytrzymałości i masy mięśni, przez ich regeneracje, odtłuszczenie, wyrzeźbienie, poprawę krążenia krwi, aż po przywrócenie sprawności po dobytej kontuzji. Zastosowań jest tak wiele, że elektrostymulacja wydaje się być panaceum na wszystkie dolegliwości sportowca.

Jej zaletą jest to, że na tkanki naszego ciała możemy działać dłużej i mocniej niż podczas normalnego treningu. Po pewnym czasie organizm jest na tyle zmęczony, że nie jesteśmy już w stanie wykonać efektownej pracy. Najprostszym tego przykładem jest podnoszenie ciężarów na siłowni, których w nieskończoność dźwigać nie możemy. Po jakimś czasie mięśnie odmówią współpracy. Impulsy elektryczne mogą być natomiast generowane bezustannie. Efekty zaś widoczne są dość szybko, przy bardzo intensywnej stymulacji mięśni nawet po kilku dniach. Tyle teorii, która kłóci się jednak z praktyką.

Nasze mięśnie składają się z dwóch rodzajów włókien – wolno – i szybko kurczliwych. Pierwsze wolniej się męczą i do pracy potrzebują tlenu, drugie mogą pracować błyskawicznie, ale energię czerpią z procesów beztlenowych. W przypadku kolarstwa, dyscypliny typowo wytrzymałościowej, jest to wiedza o tyle istotna, że pierwsze odpowiadają za długotrwałą pracę, drugie za siłę i szybkość. W normalnych warunkach najpierw pobudzane są mięśnie pierwszego typu, drugiego tylko w wyjątkowych warunkach. Oba typy mięśni obsługiwane są przez różne typy neuronów, zaś specyfika ich pobudzania jest taka, że urządzenie do elektrostymulacji pobudzają je w odwrotnej kolejności. Upraszczają, mięśnie szybko kurczliwe mają większą czułość na impulsy elektryczne

PRZYKŁADOWY PLAN TRENINGOWY z wykorzystaniem COMPEX MI-SPORT 500

Tygodniowa sesja regeneracji pozwoli na pełną odnowę sił po wyczerpującym okresie startów, intensywnych treningów itp. Oprócz sesji elektrostymulacji w planie nie powinno zabraknąć przejażdżek rowerowych i innych form aktywności.

DZIEŃ 1—–>>Wolne
DZIEŃ 2—–>>jedna sesja programu Aerobic(dotlenienie mięśni) na uda

DZIEŃ 3—–>>przejażdżka 1-1,5h, HR 50-60%, jedna sesja programu Capilarization (podtrzymanie odpowiedniego tonusu mięśniowego)

DZIEŃ 4—–>>jedna sesja programu Aerobic na uda

DZIEŃ 5—–>>wolne
DZIEŃ 6—–>>masaż, basen lub hydroterapia(np. bicze szkockie)
DZIEŃ 7—–>>przejażdżka 1-1,5h, HR 50-60%, jedna sesja programu Capilarization