Co jeść przed i po?

a9pux8PI5ZO7736LJJ929wH5g5HPiQ.jpg


Administrator

Dodano: 09:03 10 kwietnia 2012
Aktualizowano: 09:12 10 kwietnia 2012
Źródło: Autor: Paweł Mazur

To dobre pytanie i bardzo często zadawane przez osoby, którym zależy „stalowych mięśniach” i braku grama zbędnego tłuszczu. I warto wiedzieć, co jeść zarówno przed wizytą na siłowni, jak i po niej.

Od razu na początku ustalmy, że tutaj zajmujemy się tymi osobami, którym zależy na masie mięśniowej, a nie odchudzaniu poprzez wizyty w salonach fitness. Jeszcze bardziej zawężając krąg, chodzi tu o osoby mające za cel, zdobycie tej masy mięśniowej w sposób – nazwijmy to – naturalny.

Węglowodany przed treningiem to absolutna podstawa. Są one wręcz niezbędne do efektywnego trenowania. Istotne jest odpowiednie ich rozplanowanie. Nie można trenować ani ze zbyt pustym żołądkiem, ani też nie możemy być przejedzeni. Ważne, aby zjeść posiłek bogaty w węglowodany złożone, bo te dłużej rozkładają energię, godzinę do czterech przed wysiłkiem. Drugim niezmiernie istotnym składnikiem jest białko. To ono de facto jest materiałem budulcowym Twoich mięśni.

Jeśli trenujesz rano, to po pierwsze nigdy nie rób tego na czczo. Druga istotna wskazówka dotyczy tego, co zjesz przed tym porannym treningiem. Oprócz węglowodanów, włączcie do tego posiłku również białko. Natomiast z proteinami należy uważać. Nie powinno się ich jeść przed samym treningiem, przede wszystkim z tego powodu, że organizm potrzebuje dużo więcej energii i czasu na ich spalenie, a tej pierwszej wszak będziesz potrzebował do ćwiczeń. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie jedzenie produktów bogatych w białko po treningu – najlepiej przynajmniej godzinę po nim.

Naukowcy zgodni są w jednej kwestii. Najlepiej trenować w godzinach popołudniowych między 15 a 17. Po pierwsze dlatego, że w tym czasie nieco podnosi się temperatura ciała, a to sprawia, iż mięśnie są lepiej rozgrzana, a więc nastawione na większy wysiłek. Dodatkowo cały organizm dużo lepiej podoła ćwiczeniom właśnie o tej porze niż gdybyśmy ćwiczyli rano albo wieczorem – kiedy z kolei jest już co zmęczony. Białko i węglowodany to dwa główne składniki, ale jeśli zależy Wam na masie mięśniowej, a przy okazji zdrowiu to oczywistym wydaje się dostosowanie diety w taki sposób, aby zapewnić sobie wszystkie składniki odżywcze.