Jak podwyższyć poziom endorfin?

Composition of chocolate sweets, cocoa and spices, isolated on white
Dodano: 13:13 4 marca 2014
Aktualizowano: 14:39 4 marca 2014
Źródło:

Potrzebujemy ich zwłaszcza zimą, kiedy pogoda optymistycznie nas nie nastraja. Te tak zwane hormony szczęścia, przede wszystkim poprawiają nasze samopoczucie. Istnieje pewna grupa „bodźców”, które mogą powodować zwiększoną produkcję endorfin. Niektóre z nich mogą być dla naszego organizmu niebezpieczne.

Zaczniemy jednak od czegoś przyjemnego. Na początek orzeźwiający prysznic, ale co ważne, strumień wody kierowany na nasze ciało powinien być na przemian zimny i ciepły. Dzięki temu prostemu sposobowi pobudzimy do działania nasz mózg, a także nieco szybciej trafi do niego tlen. Ten z kolei nie pozostaje bez wpływu właśnie na produkcję endorfin.

Na ich poziom „działa” również to co jemy. Są pewne produkty żywnościowe, które wzmagają produkcję endorfin. Najbardziej chyba znanym jest gorzka czekolada. To jednak nie jedyne „żywieniowe” rozwiązanie. Jeśli chcemy podwyższyć poziom endorfin, to warto jeść więcej bananów i chudego mięsa. Nie zapominajcie też o szpinaku. Produkty te zawierają składniki, które wpływają w sposób pośredni, lub bezpośredni na poziom endorfin w naszym organizmie. W badaniach, które zostały przeprowadzane na szczurach wykazano, że niektóre przyprawy (takie jak papryka chili) też nie pozostają bez wpływu na te hormony. Co jeszcze zwiększa ilość endorfin? Śmiech. Kiedy się śmiejemy, to rośnie w naszym organizmie poziom endorfin. Co ciekawe, nawet samo myślenie o tej czynności, ma mieć pozytywny wpływ na hormony szczęścia.

Aktywność fizyczna to kolejny skuteczny sposób na podwyższenie ilości endorfin. Nie musi być ona męcząca, ważne aby była w miarę regularna. Są też mniej bezpieczne sposoby, takie jak niektóre z substancji psychoaktywnych, które w pewnych ilościach podwyższają poziom endorfin. Niedotlenienie również ma wywoływać taki efekt. W tym wypadku mowa np. o tak zwanej euforii biegacza. To sytuacja związana z długotrwałym wysiłkiem fizycznym. W momencie kiedy organizm zużywa zapas glikogenu i przechodzi na oddychanie anaerobowe powstaje tak zwany dług tlenowy. On może prowadzić do zwiększonej produkcji endorfin.