Lęk przed lataniem (Aerodromophobia)

Yxsk7Ig4f5kzkbN5hb64lmBvvV0Dvt.jpg
Dodano: 11:38 10 września 2008
Aktualizowano: 13:31 27 czerwca 2012
Źródło: Michael Clarkson, Codzienne lęki, Warszawa 2006r. www.lotnictwocywilne.republika.pl

Lęk przed lataniem może skutecznie utrudnić życie, zwłaszcza osobom, których praca wymaga częstych podróży i przemieszczania się z miejsca na miejsce. Jak pokonać lęk przed lataniem samolotem?

W dzisiejszych czasach latanie samolotem jest czymś normalnym, jest naszą codziennością, ale nie każdy z nas może skorzystać z tego udogodnienia. Czemu? Osoby te czują strach.

Charakterystyka

Cierpiący na ten rodzaj lęku odczuwa obawę, napięcie i inne symptomy towarzyszące zazwyczaj niepokojowi. Mogą unikać latania, obawiając się katastrofy, ataku terrorystycznego, turbulencji czy z powodu utraty kontroli nad własnym przeznaczeniem. Niektórzy mogą obawiać się zakłopotania, w jakie wprawi współpasażerów ich pocenie się, spięcie lub wymioty. Mogą szukać ukojenia, pijąc alkohol podczas trwania lotu.

Przyczyny:

Przyczyn lęku przed lataniem samolotem jest bardzo wiele.

Najważniejsze z nich to:
- niezrozumienie, jak latają samoloty,
- nieznajomość najważniejszych i podstawowych procedur lotniczych,
- brak wiary w sprawność techniczną samolotów,
- lek przed otwarta przestrzenią,
- brak kontroli nad maszyną, która się poruszamy,
- brak wiary w umiejętności i doświadczenie pilotów oraz załogi samolotu,
- poczucie zagrożenia po oderwaniu od ziemi,
- poczucie „uwięzienia” w samolocie, z którego nie można się wydostać,
- klaustrofobia,
- lęk przed turbulencjami i zła pogodą,
- lęk przed zamachami terrorystycznymi,
- lek po obejrzeniu katastrofy lotniczej,
- strata bliskiej osoby w takim wypadku.

Nawet przed tragedią z 11 września, badania ankietowe wykazały, że 44 procent Amerykanów odczuwa lęk przed lataniem, a 52 procent straciło pewność i poczucie bezpieczeństwa podczas lotu. Po zamachu terrorystycznym te liczy wzrosły.

Ludzie ambitni i perfekcjoniści mają większą skłonność do odczuwania niepokoju podczas lotu, a wynika to z ich potrzeby kontrolowania wszystkiego; i być może to rodzice wymagali od nich doskonałości.

Na te dolegliwość cierpi dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn, a większość z nich nigdy nie szuka pomocy u specjalisty.

Jak wypadek działa na nasze myślenie?

- każda katastrofa lotnicza jest nagłaśniana w mediach, pociąga to za sobą jednocześnie dużą liczbę ofiar i często ofiary śmiertelne – to robi wrażenie i wzbudza emocje. Porównując, jeśli media miałby pokazywać, czy mówić o każdym wypadku samochodowym, tylko gdzie są wypadki śmiertelne, doba by była za krótka,
- najgłośniejsze katastrofy są takie, gdzie nikt z załogi i pasażerów nie przeżył,
- bardziej nagłaśniane są katastrofy, kiedy samolot spadł z dużej wysokości, a najczęstsze wypadki są przy starcie i lądowaniu, gdzie jest większe prawdopodobieństwo przeżycia,
- pamiętaj, że katastrofy samolotów zdarzają się niezwykle rzadko; w Stanach Zjednoczonych dla ludzi często korzystających z połączeń lotniczych prawdopodobieństwo śmierci w wyniku katastrofy wynosi 1 do 5000 tysięcy. Samolot jest najbezpieczniejszym środkiem transportu, znacznie bezpieczniejszym niż jazda samochodem.

Największy strach przed:

Lądowanie awaryjne
Wielu z nas sądzi, że jeśli dochodzi do ładowania awaryjnego, to coś jest nie tak, że jest to spowodowane poważna usterką i oznacza kłopoty. Prawda jest, że lądowanie awaryjne jest spowodowane najmniejsza usterką. Wtedy lepiej jest wyładować i to dokładnie sprawdzić.

Krążenie nad lotniskiem
Pasażerowie są zdenerwowani, że paliwo się skończy. Krążenie nad lotniskiem jest czymś normalnym. Najczęściej się zdarza w dużych miastach, gdzie jest największe natężenie ruchu. Maszyna musi czekać aż będzie jej kolej. Na pokładzie samolotów są dodatkowe rezerwy paliwa, po za tym piloci mają kontakt z wierzą kontrolną i zawsze mogą powiadomić, że musza ich ładować bez kolejki.

Awaria silnika
Wielu osobą wydaje się, że kiedy silnik przestaje działać nastanie katastrofa. Jest to oczywiście nieprawda. Każdy samolot może lecieć na jednym wyłączonym napędem i nie jest to niebezpieczne. Czasem zdarza się, że silnik jest wyłączany profilaktycznie, aby nie doszło do jego przegrzania.

Turbulencje
Turbulencje są zazwyczaj niegroźne. Ważne jest, aby podczas turbulencji pasażer miał zapięte pasy, oraz nie trzymał w schodku ciężkich przedmiotów, bagaży. Często zdarza się, że podczas tego zjawiska schowki otwierają się i rzeczy znajdujące się tam wypadają. Bagaż podręczny najlepiej umieszczać pod poprzedzającym go fotelem. Turbulencje zdarzają się podczas każdego lotu i nie należy się ich obawiać.

Dziwne dźwięki
Wielu pasażerów przerażają różne dźwięki, zwłaszcza przy pierwszym locie. Trzeba pamiętać, ze zaraz po stracie pilot chowa podwodzie i klapy, co wiąże się z hałasem. Również dźwięk silnika zmienia się – przy stracie używa pełnej mocy, aby maszyna mogła wystartować, później pilot mniejsza ciąg silników. Przy lądowaniu pilot wysuwa klapy i podwozie.

Metody postępowania:

- myślisz racjonalnie o różnych dziedzinach swojego życia – możesz, więc też i o tej,
- przyznaj się do swojego leku i spróbuj z kimś porozmawiać na ten temat – odkryjesz wtedy, że czują to samo,
- jeśli masz wystarczająco dużo odwagi, żeby przyznać się do swojego lęku, powiedz o tym załodze samolotu – mają doświadczenie z takimi pasażerami,
- nie staraj się stłumić wszystkich sowich obaw podczas jednego lotu. Stopniowo zmniejszaj swój lęk, w miarę jak będziesz się przekonywał, że loty są bezpieczne,
- miej zaufanie do pilotów i załogi – to zawodowcy. Pomyśl, że na drogach siedzący za kierownicą w samochodach to w większości amatorzy,
- przed lotem idź na masaż – na niektórych lotniskach znajdziesz punkty oferujące takie usługi,
- przed lotem jak i w jego trakcie korzystaj z ćwiczeń relaksacyjnych i wizualizuj sobie przebieg lotu aż do szczęśliwego lądowania,
- jeśli to możliwe, podróżuj z osoba towarzyszącą, do której masz zaufanie,
- unikaj kofeiny i alkoholu zarówno przed lotem jak i w trakcie,
- jeśli będziesz kontrolować emocje, ograniczysz myślenie o katastrofie,
- korzystaj z technik głębokiego oddychania i medytacji,
- weź sobie kasetę lub CD z nagraniem relaksacyjnym,
- słuchaj uważnie instrukcji na temat bezpieczeństwa i przeczytaj dokładnie broszurę umieszczoną na oparciu siedzenia przed tobą. Zwróć uwagę, że personel, mówiąc o środkach ostrożności, określa możliwość wypadku jako mało prawdopodobną,
- przez cały czas się czymś zajmuj: czytaniem, swoja pracą, czy rozmowami z innymi pasażerami,
- nie poświęcaj zbyt wiele myśli temu, co się stało 11 września. Od tego czasu wzmożonao środki bezpieczeństwa na lotniskach,
- sprawdź, czy w twoim mieście organizowane są spotkania dla ludzi odczuwających lęk przed lataniem.

Pamiętaj o słowach psychologa R. Reida Wilsona: „Ludzie, którzy przychodzą do mnie na terapię, w końcu dochodzą do wniosku, że problem nie leży w tym, czy samoloty są bezpieczne, ale w tym, że oni sami są urządzeniami produkującymi lęk”
Każdy samolot przed startem przechodzi dokładne badania. Proces ten uwzględnia także loty z jednym wyłączonym silnikiem, loty w warunkach przekraczających standardowe możliwości maszyny. Dopuszczane do lotu są tyko samoloty o perfekcyjnej sprawności technicznej. Po za tym, po każdym locie, pilot musi sprawdzić dokonać sprawozdania z wszystkich systemów samolotu, a także ma obowiązek dokonać przegląd podstawowy, czyli obejść samolot i sprawdzić, czy nie ma na nim widocznych uszkodzeń (np. podwozia, silników, powierzchni skrzydła).

Podstawowym błędem jest myślenie, że katastrofa oznacza śmierć. W rzeczywistości, choć czasem giną wszyscy pasażerowie, to w większości przypadków przynajmniej połowa z nich unika śmierci, a często zdarza się także, że w wypadku lotniczym żaden pasażer nie odnosi poważnych obrażeń. Przykładem, jest lot 174, który miał miejsce w Kanadzie w roku 1983. Choć w samolocie skończyło się paliwo, pilot wylądował bez silników i nikt nie zginął.

Podziel się ze znajomymi