Jak radzić sobie ze stresem

Worried woman sitting and looking at camera during therapy


Administrator

Dodano: 17:49 12 marca 2008
Aktualizowano: 10:29 3 października 2013
Źródło:

Jak radzić sobie ze stresem prze egzaminem, rozmową o pracę etc.

Matura, egzamin na prawo jazdy, sesja itp. stres przed takim sytuacjami jest nieunikniony i dobrze, umiarkowany poziom stresu pomaga się skoncentrować, mobilizuje, dodaje energii, nie czujemy senności i możemy siedzieć i wkuwać. Sprawa komplikuje się kiedy poziom stresu jest zbyt duży i zamiast nam pomóc przeszkadza. Typowe objawy to problemy z koncentracją, lęk, brak apetytu lub wilczy głód, bóle brzucha, głowy, biegunka, dreszcze, kłucie w klatce piersiowej, duszności, bezsenność, lęk. Taki stan jeśli utrzymuje się przez kilka dni praktycznie uniemożliwia naukę i przyswojenie informacji. Trzeba trochę wyluzować! W takim stanie siedzenie nad książkami nic nie da – najpierw trzeba się pozbyć nadmiaru stresu!

Oto kilka sposobów jak radzić sobie ze stresem:

1) Oderwij się od książek i idź na spacer, na rower, basen, lub pobiegać – ruch bardzo pomaga (zwłaszcza na świeżym powietrzu) natlenisz mózg, odprężysz się. Nie myśl wtedy o nauce.
2) Ważne jest by uczyć się systematycznie ale nie dłużej niż 3 godziny bez przerwy – po takim czasie wydolność mózgu obniża się i pomimo usilnych starań nauka do głowy nie wchodzi. Najlepiej robić przerwy co godzinę (około 20 min) a co 3 godziny dłuższe.
3) Poproś kogoś żeby zrobił Ci masaż – twoje barki, szyja, ramiona, plecy będą wdzięczne, nie zaszkodzi też masaż stóp
4) Zrelaksuj się podczas ciepłej kąpieli z aromatycznymi olejkami.Najlepsze są zapachy geranium, lawendy, kalenduli i drzewa sandałowego.
5) Nie zapomnij wietrzyć pokoju w którym się uczysz
6) Pij dużo płynów, zwłaszcza wody mineralnej, wywarów z ziół (pomogą Ci się uspokoić i skoncentrować a nie mają skutków ubocznych), zainwestuj też w preparaty witaminowe, zwłaszcza te zawierające magnez
7) Pomocne może się okazać także słuchanie muzyki poważnej – badania pokazują że studenci słuchający Bacha czy Mozarta w czasie lub przed nauką przyswajali o 15% więcej informacji.
8)Chyba najważniejsze: MYŚL POZYTYWNIE – wiele osób nie wieży w swoje siły, zamartwia się – zupełnie niepotrzebnie. To nie jedyny egzamin jaki Cię w życiu czeka i na pewno dasz radę!
9) Nie porównuj się z innymi, wiadomo że Ci zależy na jak najlepszym wyniku ale przede wszystkim sam bądź sobie miarą i oceniaj się według własnych możliwości.
10) Nie ulegaj presji otoczenia – zwłaszcza rodzicom, którzy często przeżywają maturę bardziej niż maturzysta, wpadają w histerie i ciągną go za sobą.
11) Zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki – jasne, czyste i najlepiej ciche żeby Cię nic nie rozpraszało.
12) Odżywiaj się z głową: orzech, banany, gorzka czekolada, pieczywo pełnoziarniste, mleko, chude mięso drobiowe, ryby, świeże soki i oczywiście warzywa i owoce – pomogą Ci uzupełnić braki w gospodarce witaminowej, dodadzą energii i nie obciążą organizmu.
Tłuste potrawy, ciężkostrawne posiłki, zbyt duże porcje nie są polecane – organizm będzie je długo i mozolnie trawił zamiast zająć się pochłanianiem wiedzy. Niezalecane są także słodzone napoje gazowane, chipsy, batoniki i inne szybkie przekąski – nie zauważysz że, je pochłaniasz a na co Ci dodatkowe kilogramy? Lepiej w czasie przerwy w nauce zjedz coś ciepłego i wartościowego.

Podziel się ze znajomymi