Brak czasu

5fauh1dq6zzIqYgkbb2zeduQiX2YsU.jpg
Dodano: 15:04 5 sierpnia 2008
Aktualizowano: 09:51 3 lipca 2012
Źródło:

W obecnych czasach wielu z nas żyje w ciągłym pośpiechu. Jesteśmy zapracowani, zmęczeni, ciągle odkładamy coś na potem a odpoczynek traktujemy jak głupoty. Artykuł mówi o tym, jak zwolnić tempo i zyskać więcej wolnego czasu na co dzień.

Dobra organizacja

Podstawą oszczędzania czasu jest dobra organizacja. Przede wszystkim musimy nauczyć się planować swoje działania. Pamiętajmy by plan był realistyczny, nie planujmy wykonania dwudziestu czynności jednego dnia bo z całą pewnością nie damy rady ich wszystkich wykonać a będziemy tylko dodatkowo sfrustrowani. Nie starajmy się też wykonywać wielu czynności na raz bo tylko się rozpraszamy ze szkodą dla poszczególnych dziedzin. Zwykle lepiej jest zaplanować mniej ale wszystko zrealizować, poza tym często lepiej zrobić mniej ale dokładniej. Pamiętajmy o tym, że nasza pamięć bywa zawodna, zwłaszcza jeśli chodzi o obowiązki, które musimy wykonać za kilka tygodni czy miesięcy. Zapisujmy więc daty wizyt u lekarza, terminy przeglądów technicznych, czas kończenia się umów, lokat bankowych notujmy także daty imienin i urodzin naszych bliskich. Można to robić w formie papierowej w notesie czy kalendarzu, ale można także zapisać ważne wydarzenia w telefonie komórkowych lub skorzystać z darmowych programów w komputerze, które mają funkcję przypominania.

Jak sprawnie prowadzić dom?

Bardzo dużo czasu pochłania zajmowanie się domem. W tej dziedzinie jednak jest szerokie pole do oszczędzania czasu. Jeśli chodzi o gotowanie, które jest bardzo czasochłonne warto korzystać z dostępnych w Internecie pomysłów na szybkie obiady, od czasu do czasu można zjeść na mieście lub skorzystać z dostawy do domu. Pamiętajmy, że znacznie skracają czas przygotowania potraw urządzenia takie jak szybkowar czy kuchenka mikrofalowa. Dobrym pomysłem jest także zapisanie męża i dzieci na obiady abonamentowe w stołówce szkolnej czy zakładowej jeśli takowe istnieją.

Wiele czasu pochłaniają także codzienne porządki domowe. Warto do nich włączać innych członków rodziny, także dzieci powinny pomagać przy mniej skomplikowanych czynnościach.

Jeśli brakuje nam czasu na generalne, sezonowe porządki jak na przykład mycie okien warto doraźnie korzystać z pomocy domowych oraz firm sprzątających. By nie tracić niepotrzebnie czasu warto mieć na bieżąco porządek w mieszkaniu, każda rzecz powinna mieć swoje stałe miejsce, bo w bałaganie trudno coś znaleźć i niepotrzebnie tracimy tylko czas i nerwy. Nie chomikujmy całej sterty niepotrzebnych i od dawna nie noszonych ubrań, co jakiś czas warto zrobić przegląd szaf i pozbyć się rzeczy, które nam się już nie podobają bądź nie nadają się do użytku.

By nie tracić zbyt wiele czasu na zakupach należy je również odpowiednio zorganizować. Większe zakupy róbmy w markecie raz na dwa tygodnie, natomiast te codziennie po drodze z pracy w osiedlowych sklepach czy na bazarach. Bardzo oszczędzają czas zakupy przez Internet, warto się do nich przekonać, ponadto Internet daje nam możliwość porównywania parametrów i cen produktów w różnych punkach, na przykład planują zakup pralki przy pomocy porównywarek internetowych możemy wybrać pralkę najlepiej odpowiadającą naszym oczekiwaniom, zapisujemy jej nazwę i symbol i dzwonimy do lokalnych sklepów, w ten sposób nie tracimy czasu na wielogodzinne wędrówki po wszystkich miejscowych sklepach. Wspaniałym pomocnikiem w kuchni jest zmywarka, pozwala ona codziennie zaoszczędzić nawet do pół godziny czasu, który możemy poświęcić rodzinie, ponadto zmniejszymy dzięki niej rachunki za wodę. W domu warto także mieć porządek w dokumentach, warto je sobie odpowiednio pogrupować, na przykład w oddzielne teczki z etykietami.

Dobra organizacja w pracy

Przede wszystkim planuj swój każdy dzień i zapisuj ważne informacje, w pracy nie rzadko ilość zadań jest ogromna i łatwo jest przeoczyć ważne informacje. Nie rób wszystkiego samodzielnie i bądź asertywna, nie pozwalaj się wykorzystywać współpracownikom. Dzień najlepiej zaczynać od spraw najtrudniejszych i problemowych. Nie rozpraszaj się w pracy prywatnymi sprawami, jeśli masz dużo obowiązków do wykonania nie zajmuj się plotkami z koleżanką z sąsiedniego biurka, nie korzystaj także z Internetu w sprawach prywatnych i nie trać bezmyślnie czasu na gry komputerowe, rozmowy przez komunikator, oglądanie śmiesznych filmów bo tylko niepotrzebnie się rozpraszasz.

By oszczędzić czas warto założyć konto internetowe, dzięki temu nie tracimy czasu w kolejkach w banku czy na poczcie, możemy korzystać ze zleceń stałych, oglądać historię rachunku bez potrzeby wizyty w banku.

Pamiętajmy o tym, że nie wszystkie czynności domowe są tak absorbujące, że nie da się już robić nic innego, wykonujmy drobne czynności w międzyczasie i tak: wieczorem gdy czytasz książkę możesz malować paznokcie, nałożyć sobie maseczkę, zrobić kąpiel stóp, podczas prasowania można oglądać telewizję, gdy nastawiasz pranie w międzyczasie możesz gotować obiad itd. Poza tym w podróży czy w kolejce do lekarza można czytać książkę, słuchać lekcji angielskiego.

Pamiętajmy także by starać się unikać tzw. „złodziei czasu” czyli niebezpiecznie wciągających rzeczy, którym zwykle mieliśmy poświęcić kwadrans a zrobiły się z tego dwie godziny na przykład: oglądanie mało wartościowych stron w Internecie typu serwisy plotkarskie, reklamy, gry komputerowe, oglądanie seriali itp.

Jak widać odpowiednia organizacja może bardzo usprawnić nasze działania. Jeśli żyjesz w ciągłym pośpiechu, nie masz czasu dla rodziny, przyjaciół rezygnujesz ze swoich pasji to znak, że należy przewartościować raz jeszcze swoje cele i przeanalizować swój rozkład dnia. Być może część czasu niepotrzebnie tracisz i wystarczą małe zmiany by polepszyć swoje codzienne funkcjonowanie.

Podziel się ze znajomymi