Zaparcia, jak z nimi walczyć?

8K5uDLq9LvBEn3WviPEUejoj0d4wT4.jpg
Dodano: 10:22 3 listopada 2008
Aktualizowano: 14:35 31 stycznia 2012
Źródło:

Błonnik

Jednym ze sposobów walki z zaparciami spowodowanymi leniwymi jelitami jest włączenie do naszego pożywienia produktów zawierających błonnik. Błonnik ma właściwości wchłaniania wody, powoduje pęcznienie resztek pokarmowych na końcowym etapie jelita grubego. Dziennie potrzebujemy 35 – 40 gramów tej substancji. Błonnik znajduje się np. w razowym pieczywie, kaszy gryczanej, owocach, otrębach. Nie można także przyjmować go za dużo, gdyż mogą się pojawić bóle brzucha czy wzdęcia. Żeby błonnik był jak najlepiej wykorzystywany przez organizm należy pamiętać o tym, żeby pić dużo wody, nawet do dwóch litrów dziennie. Wskazanie jest picie kefirów, jogurtów, bakterie w nich zawarte pomagają przyspieszyć trawienie. Nie wskazane jest natomiast spożywanie białego ryżu, białego pieczywa i słodyczy, gdyż one rozleniwiają nasze jelita.

Ruch

Ruch jest także dobrym sposobem na prawidłową pracę jelit. Musimy pamiętać o tym, żeby codziennie ruszać się przynajmniej przez pół godziny. Może to być spacer, bieganie, jazda na rowerze. Można też wykonywać tak zwane brzuszki żeby poprawić pracę jelit.

Pośpiech

Jeżeli cierpimy na zaparcia, nie może być mowy o pośpiechu w toalecie. Trzeba pamiętać także o tym, żeby do toalety chodzić zawsze o tej samej porze, najlepiej jeszcze przed godziną siódmą rano, gdyż wtedy aktywność naszego jelita grubego jest największa. Trzeba też posiedzieć na sedesie co najmniej pięć minut w pozycji kucznej, w której to jelita najlepiej pracują najaktywniej. Jeżeli to nie pomoże dobrze jest się zaopatrzyć w aptece w czopek glicerynowy, który aplikujemy sobie na noc.

Stres

Nieraz powodem tego, że nie potrafimy się załatwić w toaletach publicznych jest po prostu stres z tym związany. W pokonywaniu takich barier pomogą nam techniki relaksacyjne, których powinniśmy się nauczyć w takim przypadku. Nie należy się denerwować tym, że kolejna wizyta w toalecie zakończyła się bezowocnie.

Woda

Możemy cierpieć także na zaparcia nawykowe jeżeli wypijamy za mało płynów w ciągu dnia. Stolec nie zalega w jelitach tylko wtedy gdy składa się z 75 % z wody. Tak więc picie dużej ilości wody jest bardzo ważne dla organizmu i dla procesu wydalania. Powinniśmy wypijać około 2 – 2,5 litrów płynów codziennie. Można także spróbować wypijać na czczo szklankę ciepłej, przegotowanej wody z cytryną. Najlepsza do picia jest woda niegazowana.

Zioła

Na zaparcia utrzymujące się przez dłuższy czas dobre są niektóre zioła. Mogą nam pomóc z tym problemem takie zioła jak:
- siemię lniane, które działa pobudzająco na układ pokarmowy, tym samym usprawnia procesy trawienia,
- mięta pieprzowa, która pobudza wydzielanie soku żołądkowego, dzięki czemu przyspiesza trawienie oraz wpływa dobroczynnie na pracę jelit,
- rumianek pomaga pozbyć się zaparć oraz działa uspokajająco.

Ćwiczenia

Doskonałym sposobem na pozbycie się zaparć są specjalne ćwiczenia np.
- kołysanie biodrami w prawo i w lewo, zrobienie ustami „dziubka” i wypuszczenie powietrza,
- wciągnięcie powietrza przez otwarte usta, rozluźnienie brzucha i pośladków.

Aby te ćwiczenia przyniosły jakiś efekt powinny być powtórzone co najmniej 5 razy.

Podziel się ze znajomymi