Owoce wartości odżywcze

kVeWP5m5HzatKR0h40y1iC3SESCN7W.jpg
Dodano: 10:08 12 sierpnia 2008
Aktualizowano: 14:15 2 lipca 2012
Źródło:

Owoce i ich wartości odżywcze to artykuł opisujący jakie owoce warto jadać latem.

Owoce sezonowe mają to do siebie, że najlepiej je jeść w określonym momencie, gdyż wtedy są najsmaczniejsze, mają najwięcej witamin, ale również mamy pewność, że wyrosły w naturalnych warunkach, a nie zostały sztucznie wyhodowane. Lato to czas odpoczynku, pełnego słońca i soczystych owoców. Korzystajmy z tego co natura nam daje i nacieszmy się owocami przed nadchodząca zimą. Warto wiedzieć, że owoce to przede wszystkim witaminy, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i jego rozwoju. Owoce są bardzo lubiane przez dzieci ze względu na ich wyjątkowy smak, który zachęca do konsumpcji. Dlatego też można wykorzystać je jako zdrową przekąskę między posiłkami, nie zapychając żołądka dziecka sztucznymi produktami. Jest to dobry pomysł na drugie śniadanie, zamiast drożdżówki, czy batonika.

Truskawki

Są to owoce niskokaloryczne. Sezon na truskawki rozpoczyna się już w maju i trwa do końca lipca. Truskawki są bogate w witaminę C, dlatego mogą ze spokojem zastąpić cytrusy, które najlepsze są zimą. Witamina C zwiększa odporność organizmu oraz jest pomocna w stanach przeziębienia. Poza tym w truskawkach znajdziemy witaminę A (wpływa korzystnie na wygląd skóry, wykorzystywana w leczeniu trądziku oraz zmarszczek), witaminy z grupy B oraz cenne składniki mineralne takie jak potas i magnez. Truskawki zawierają sporą ilość błonnika, który wspomaga pracę jelit i reguluje procesy trawienia.

Winogrona

Są bardzo słodkie w smaku, w 100g tych owoców znajduje się tyle cukrów, co w 250g truskawek. Są bogate w potas i błonnik, dzięki czemu wykazują działanie przeczyszczające, moczopędne oraz działają oczyszczająco na organizm. Winogrona zawierają taniny, które wspomagają i wzmacniają układ krwionośny. Ususzone winogrona zamieniają się w popularne rodzynki, w którym są skumulowane wszystkie składniki odżywcze winogron, przez co są bardzo kaloryczne.

Morele

Są niskokaloryczne w stanie surowym, bo dostarczają zaledwie 44 kcal ze 100g. Są bogate w prowitaminę A, czyli beta- karoten. Poprawia on koloryt skóry, przyspiesza opalanie, ale także jest silnym przeciwutleniaczem, który przeciwdziała wolnym rodnikom, chroni tym samym przed rakiem i chorobami układu krążenia. Suszone morele są pozbawione wody, dlatego mają więcej kalorii od świeżych owoców. Morele zawierają dużą ilość potasu, który chroni przed skurczami mięśni, szczególnie polecane dla sportowców. Morele zawierają witaminy odpowiedzialne za prawidłową pracę narządu wzroku.

Borówki

Borówki są to owoce podobne wielkością do jagód, lecz są barwy czerwonej. Są one niskokaloryczne i zawierają lekko kwaskowaty posmak, ze względu na dużą ilość witaminy C. Są one pomocne przy infekcjach oraz przy chorobach układu moczowego.

Śliwki

Są bogate w takie witaminy jak: witamina A, C, E. Wykazują one właściwości przeciwutleniające, ale także przeczyszczające. Śliwki są zalecane osobom chorym na anemię, ze względu na sporą ilość żelaza w tych owocach. Owoce te są również cennym źródłem takich minerałów jak magnez, potas i wapń. Suszone śliwki działają pobudzająco na układ trawienny: neutralizują nadmiar kwasów trawiennych, wzmagają perystaltykę jelit.

Czarne porzeczki

Mają one właściwości przeciwutleniające, zapobiegają zachorowaniu na raka. Zawierają one cztery razy więcej witaminy C niż pomarańcze. Są skuteczne w przeciwdziałaniu infekcjom i działają ochronnie na układ krwionośny. Oprócz tego są źródłem potasu i pektyn, przez co działają moczopędnie i przeczyszczająco.

Agrest

Jest to owoc bogaty w witaminę A, witaminy z grupy B oraz witaminę C. 100g agrestu zawiera około 37 kcal, a więc jest niskokaloryczny. Agrest ma właściwości oczyszczające i moczopędne. Wzmaga on ruchy perystaltyczne jelit. Poza tym agrest ma pozytywny wpływ na przemianę materii, dlatego jest polecany w czasie odchudzania. Ze względu na zawartość żelaza jest również polecany osobom chorującym na anemię.

Czereśnie

Czereśnie zawierają takie składniki mineralne jak sód, potas, żelazo, fosfor, magnez czy jod. 100g czereśni zawiera 45 kcal. Oczyszczają one organizm z toksyn, mają działanie moczopędne i przeczyszczające. Oprócz tego regulują pracę żołądka i wątroby, pomagają w problemach przemiany materii.

Maliny

Zawierają dużo witaminy C, dzięki temu wykazują właściwości przeciwgorączkowe, a także są pomocne przy takich infekcjach jak angina czy grypa. Są źródłem takich składników mineralnych jak magnez, potas i fosfor.

Podziel się ze znajomymi

Loading