Dobowy rytm życia

VnUgN444LbJD5cn7y9857b66n6WDX5.jpg


Administrator

Dodano: 07:48 17 maja 2012
Aktualizowano: 14:14 17 maja 2012
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Nasz organizm jest bardzo mądry. To on daje nam znać, kiedy najlepiej będzie jak położymy się spać, a kiedy musimy coś zjeść. Warto go słuchać, bo dzięki temu na pewno będzie zdrowsi, na stałe zagości u nas dobre samopoczucie.

Za początek dobowego rytmu można uznać północ. Następuje wtedy swoistego rodzaju reset naszego organizmu. Wtedy powinniśmy spać, a jeśli położysz się spać później to możesz mieć problemy z zaśnięciem, a sam sen będzie dużo mniej wartościowy. Między pierwszą a czwartą w nocy nasz organizm najlepiej regeneruje się po trudach dnia poprzedniego. W okolicach godziny trzeciej odmładza się naszą skórę.

Ciekawostką może być to, że o 4 nad ranem, nasze ciało ma najniższą dobową temperaturę. Piąta godzina po północy to również ważny element z perspektywy naszego zdrowia. Wtedy nasz organizm wydziela insulinę i kortyzol. To właśnie w tym momencie substancje odżywcze „rozchodzą” się po naszym organizmie.

Najlepszą porą na wstanie jest godzina 7 rano. To wtedy rośnie produkcja testosteronu, podwyższa się też ciśnienie krwi. Jeśli interesuje Was niska waga, to najlepiej sprawdzić ją o 9 rano, bo wtedy właśnie wskaże Wam najmniej kilogramów (zakładając oczywiście, że jeszcze nie jedliście śniadania). Z kolei między 11 a 12 mamy z kolei najlepszy humor, ale jesteśmy pobudzeni. To wtedy tak naprawdę najlepiej pracować. Godzinę później dochodzi do tego jeszcze wzmożona koordynacja ruchowa. 14 to najlepsza pora na odpoczynek, najlepiej krótką drzemkę. Kolejna godzina w naszym rytmie dobowym jest najlepsza na wszelką aktywność fizyczną. A jeśli chcecie naprawdę poczuć smak jedzonych potraw to 18 będzie do tego najlepszą porą. To wtedy smak jest najbardziej wyostrzony. Z kolei godzina 20 jest dobrą porą na alkohol. Nikogo tutaj oczywiście nie namawiam do jego picia, ale to właśnie wtedy nasz organizm najlepiej go przyjmuje. O 21 następuje wznowienie produkcji melatoniny i tak do 8 rano. To tak naprawdę najlepsza pora, żeby położyć się spać.

Niestety bardzo częsty tak rytm dobowy zachowany jest tylko na papierze, bo albo sami nie dbamy o niego, albo po prostu życie (czytaj nauka, praca) nie dają nam możliwości utrzymania go.

Loading