Bóle mięśniowe

25I6c12kdFWqj8GkYBr9c0oGEKX03p.jpg
Dodano: 08:27 19 września 2008
Aktualizowano: 14:08 20 czerwca 2012
Źródło: Przegląd Reader's Digest, Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół, 2001

Bolesność i nagłe, przedłużające się skurcze mięśni zwykle nie są objawem poważnej choroby, tylko skutkiem nadmiernej aktywności fizycznej. Jest to dolegliwość niegroźna, ale bardzo męcząca. Dokucza światowej klasy sportowcom i „niedzielnym ogrodnikom”.

Co to jest?

Są 2 główne typy dolegliwości związanych ze stanem mięśni. Pierwsza powstaje po nadmiernym wysiłku fizycznym i objawia się bolesnością i sztywnością mięśni Lekarze nazywają ją bolesnością mięśni opóźnioną w stosunku do przyczyny, ponieważ ból nie pojawia się bezpośrednio po wysiłku, ale 1-2 dni później i trwa około tygodnia.
Drugi typ dolegliwości to nagłe, bolesne skurcze mięśniowe, trwające czasem nawet kilka minut. Występują najczęściej w mięśniach ud, łydek i stóp. Mogą pojawić się o każdej porze dnia i nocy, nawet podczas snu.

Objawy bólów mięśniowych:

• Nagie stwardnienie mięśnia w czasie natężonego wysiłku fizycznego.
• Bolesność i sztywność mięśni, które występują z pewnym opóźnieniem w stosunku do wywołującej te objawy nadmiernej aktywności fizycznej – zwykle 1-2 dni później.
• Nagle, bolesne skurcze mięśni, głównie w łydkach, występujące zwykle w nocy.
• Chorobliwie podwyższone napięcie mięśni; są one spoiste i twarde w dotyku – mówi się wówczas o mięśniach twardych jak kamienie.
• W ciężkich postaciach, zauważalne drżenia włókien mięśniowych.
• Nadmierne napięcie, stwardnienie, nagłe skurcze i bolesność dotyczą mięśni klatki piersiowej; mogą to być objawy niedokrwienia mięśnia sercowego.
• Ból połączony jest z mrowieniem i drętwieniem mięśni oraz promieniuje wzdłuż rąk i nóg, niekiedy aż po koniuszki palców.
• Bóle mięśniowe pojawiają się często i mają charakter nawrotowy.
• Silne nocne kurcze łydek zakłócają sen.

Przyczyny zaburzeń:

Duży wysiłek fizyczny może wywołać ból mięśni, nawet u osoby w dobrej kondycji fizycznej. Jeśli ktoś, kto regularnie biega, zacznie przenosić meble odczuje dzień lub dwa później ból rąk, szczególnie ramion. Część specjalistów uważa, że dolegliwości te są związane z mikroskopijnymi rozdarciami włókien mięśniowych, które goją się kilka dni. Mikrourazy powstają najczęściej przy biegu w dół pochyłości oraz przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów, ponieważ włókna mięśniowe wydłużają się wtedy, żeby pokonać obciążenia. Ten typ wysiłku mięśni dominuje w większości sportów. Wydaje się, że główną przyczyną nagłych skurczów mięśni jest zachwianie równowagi między jonami pierwiastków, które biorą udział w skurczu włókien mięśniowych, czyli sodu, potasu, wapnia i magnezu. Skurcze mięśni występują podczas niedoboru płynów w organizmie oraz wtedy, kiedy chodzimy w butach na wysokich obcasach, śpimy w pościeli okręconej wokół nóg albo wystawiamy nogi spod kołdry. Po zbyt forsownych ćwiczeniach skurcze bywają tak bolesne, że mogą wybudzić z głębokiego snu.

Jakie preparaty mogą pomóc?

Dolegliwości mięśniowe nie pojawiają się, gdy w organizmie panuje równowaga mineralna. Często trzeba stosować preparaty wapnia i magnezu. jeśli jemy dużo owoców i warzyw, nie musimy zażywać potasu Osoby, które często odczuwają skurcze mięśni, powinny przyjmować witaminę E.

W bólach mięśni warto zastosować bromelainę i korę wierzby białej, które są podobnie skuteczne, jak konwencjonalne leki przeciwbólowe i mogą zastąpić kwas acetylosalicylowy lub ibuprofen. Zioła nie powodują działań niepożądanych i wspomagają gojenie mikrourazów mięśni. Bromelaina – enzym uzyskiwany z ananasa – ma właściwości przeciwzapalne oraz pomaga usuwać nadmiar płynu gromadzącego się w miejscach uszkodzeń. Kora wierzby białej to skuteczny środek zwalczający ból.

Jeśli bóle lub skurcze zakłócają sen, można podawać wyciąg z kozłka lekarskiego. Wszystkie wymienione preparaty wspomagające można podawać łącznie, aż dolegliwości miną. W uogólnionych bólach mięśniowych, występujących np. w infekcji wirusowej, skuteczne są preparaty pluskwicy sercolistnej. jeśli przyczyną rozlanej bolesności mięśni jest przeziębienie lub grypa, można też stosować krwawnik. Jeśli bóle są wynikiem nadmiernego wysiłku fizycznego, należy smarować mięśnie maścią z arniką.

Co jeszcze można zrobić?

1. Jeść dużo owoców i warzyw, zęby dostarczyć organizmowi dużo potasu i przeciwutleniaczy, oraz produktów pełnoziarnistych, orzechów, pestek słonecznika i dyni, kiełków, które zawierają dużo magnezu.
2. Pić dużo płynów podczas ćwiczeń fizycznych i po nich.
3. Ćwiczenia zaczynać rozgrzewką, a kończyć ćwiczeniami rozciągającymi.
4. Jeśli ból mięśni jest bardzo silny, przykładać miejscowo lód, żeby zmniejszyć stan zapalny.

Ciekawostki:

Masaże z użyciem olejków ziołowych mogą złagodzić ból mięśni. Do jednej łyżki stołowej obojętnego oleju, np. migdałowego, należy dodać kilka kropel olejku z majeranku, bazylii, rozmarynu, eukaliptusa, imbiru, lawendy lub mięty pieprzowej i nacierać delikatnie skórę w obszarze bolącego mięśnia.

Aby wyprowadzić mięsień łydki z nagłego, nocnego skurczu, należy wstać i oprzeć się całym ciężarem ciała na nodze objętej skurczem, a następnie powoli zgiąć kolano. Można również na przemian zginać i prostować stopę, poruszać palcami nogi oraz krążyć stopami – podczas tych ćwiczeń należy masować mięśnie łydki, a następnie powoli położyć nogę.

Ryzyko wystąpienia powysiłkowych bólów mięśni jest mniejsze, jeśli systematycznie wykonujemy ćwiczenia rozciągające. Stań w odległości około metra od ściany, wyciągnij nogę i oprzyj ją o ścianę, następnie lekko odpychaj się przedramionami od ściany. Staraj się, by pięta nogi stojącej przywierała cały czas do podłoża. Wytrzymaj w tej pozycji 15-20 s, a następnie rozluźnij łydkę. Powtórz ćwiczenie, zamieniając nogi.

Zalecane dawkowanie preparatów pomagających wyleczyć bóle mięśniowe:

• Wapń i magnez:
Dawkowanie: 500 mg wapnia i 200 mg magnezu 2 razy dziennie. Porada: należy przyjmować razem z posiłkiem; można stosować w postaci jednego preparatu lub osobno.
• Witamina E:
Dawkowanie: 250 mg dziennie.
Uwaga: jeśli przyjmujesz środki przeciwzakrzepowe, skonsultuj się z lekarzem przed zastosowaniem witaminy E.
• Bromelaina:
Dawkowanie: 500 mg 3 razy dziennie, na pusty żołądek.
• Kora wierzby białej:
Dawkowanie: 1-2 kapsułki 3 razy dziennie, zależnie od nasilenia bólu (zgodnie z przepisem w załączonej ulotce).
Porada: standaryzowany roztwór zawiera 15% salicylanów.
• Koziołek lekarski:
Dawkowanie: 250-500 mg wyciągu przed snem.
Porada: zacznij od małej dawki i zwiększaj ją, jeśli potrzeba.

Preparaty przeciwbólowe otrzymywane z kory wierzby białej skutecznie uśmierzają bóle mięśniowe.

Podziel się ze znajomymi