Bóle karku

j3fYexppT6PsUxf3k1H9tZ9yR56xmB.jpg
Dodano: 08:55 4 września 2008
Aktualizowano: 12:26 28 czerwca 2012
Źródło: 1001 rad dla zdrowia, warszawa 2008, wyd. drugie http://www.akupresura.akcjasos.pl/bol_karku_d.html

Często szyja drętwieje, zazwyczaj każdy ruch powoduje ból. Dolegliwości te zazwyczaj rodzą się na skutek pozostania zbyt długo w tej samej pozycji. Ból barku najczęściej jest spowodowany zapaleniem ścięgna, które łączy mięsień z kością. Przyczyną może być także zapalenie torebki stawowej, która otacza staw barkowy. Często zdarza się, że ból barku jest „przekazanym bólem” – powstałym w innym miejscu naszego ciała. „Przekazany ból” barku może pochodzić z organów brzusznych na przykład żołądka lub pęcherza żółciowego (na skutek impulsów wędrujących w górę nerwu przeponowego po podrażnieniu tego organu) albo płuca. Innymi przyczynami bólu karku i barków są urazy, zapalenie stawów, choroba z Lyme (borelioza), wychłodzenie organizmu, zmiany zwyrodnieniowe kręgów szyjnych lub wysunięcie lub wypadnięcie dysku międzykręgowego.

Leczenie

Leczenie ciepłem

Ciepło łagodzi ból i rozluźnia mięśnie, co idzie za tym, zmniejsza sztywność stawów.

Czego użyć?
- poduszka elektryczna (ustawiona na niskie grzanie),
- butelka z gorącą wodą,
- wilgotny gorący ręcznik,
- lampa z podczerwienią,
- gorący kompres,
- suszarka do włosów,
- wystarczy też po prostu gorąca kąpiel.

Zastosuj ucisk

- bolące miejsce na karku uciskaj nieprzerwanie przez trzy minuty kciukiem albo koniuszkiem palców,
- połóż dwa palce lewej ręki z prawej strony szyi, tuż poniżej ucha i gładź mięśnie ruchem w dół w kierunku obojczyka. Wykonaj masaż trzykrotnie i powtórz z drugiej strony. Można użyć oleju lub lotionu do masażu z dodatkiem kilku kropli olejku lawendowego lub geraniowego( z liści pelargonii), co zwiększy łagodzący efekt.

Wetrzyj maść

- użyj maści, która powoduje łagodny odczyn zapalny. Aktywne substancje w tego typu produktach podrażniają powierzchowne zakończenia nerwów, odwracając uwagę mózgu od głębokiego bólu.

Zastosuj zioła

- wsyp do słoika tyle kwiatów dziurawca ile się zmieści. Zalej oliwą z oliwek, tak żeby zakrywała zioła. Zamknij i zostaw na około 21 dni w ciepłym miejscu. Później odcedź i nacieraj bolące miejsca olejkiem.

Użyj aromaterapii

-wlej ciepłą wodę do połowy szklanki, dodaj do tego olejki: majerankowy dwie krople, rozmarynowy dwie krople i jedna kroplę rumianku rzymskiego. Zamocz w tym watę lub gazę i przyłóż na około 2 godziny.

Wymasuj bolące miejsce

-złóż na pól frotowy ręcznik, załóż go na szyję od tyłu(jak szal), a od przodu chwyć go mocno za końce. Przesuwaj ręcznik w poziomie, ale tak, aby nie przesuwał się po skórze, tylko poruszał mięśniami.

Nacieraj nalewka bursztynową

-50 g małych kawałków naturalnego bursztynu zalej 1/4 litra spirytusu. Zamknij i pozostaw przez czternaście dni w ciemnym miejscu. Nalewką nacieraj bolące miejsca trzy razy dziennie.

Profilaktyka

Sen

- jeśli zazwyczaj śpisz w jednej pozycji(na przykład na brzuchu), zmień ją na inną, a sprawisz ulgę swojej szyi,
- postaraj się spać na plecach,
- korzystaj ze specjalnej poduszki do podparcia karku(poduszka taka jest dostępna w specjalnym sklepie z akcesoriami medycznymi, w niektórych aptekach i Internecie),
- zainwestuj w nowy materac, jeśli ten co posiadasz jest stary i zapadający się.

Pozycja siedząca

- sprawdź, czy twoje krzesło daje prawidłowe oparcie dla pleców i głowy,
– jeśli zachodzi taka potrzeba kup wałek do podparcia lędźwi albo przyłóż w dolnym odcinku pleców małą poduszkę lub zrolowany ręcznik,
- pamiętaj, aby się nie garbić,
- bez względu na to, czy stoisz, czy siedzisz, staraj się trzymać ucho, bark i biodro w tej samej linii.

Inne przypadki

- nie przytrzymuj słuchawki od telefonu ramieniem,
- jeśli spędzasz przy telefonie dużo czasu, kup słuchawki albo aparat głośno mówiący,
- jeśli jesteś kobietą i posiadasz duży biust, kup sportowy stanik, który dobrze podtrzyma piersi (takie biustonosze posiadają szersze ramiączka niż zwykłe staniki, więc rozkładają ciężar bardziej równomiernie miedzy barkami),
- nie obciążaj nadmiernie torby na ramię, powoduje to odchylenie ciała od linii prostej,
- noś plecak na obu ramionach, możesz też kupić plecak z pasem, który przechodzi przez klatkę piersiową,
- jeśli nosisz ciężką torbę, a nie chcesz niej zrezygnować, możesz kupić torbę z paskiem zapinanym wokół talii,
- monitor komputera ustaw pod kątem i na podwyższeniu, żebyś nie musiał wyginać szyi albo przekrzywiać głowy, kiedy na niego patrzysz,
- unikaj chodzenia w butach na wysokich obcasach,
- podczas wilgotnej i chłodnej pogody zawsze noś szalik (zimowa aura może nasilać ból i sztywność karku),
- nie siedź i nie śpij w przeciągu,
- jeśli zdarzy ci się spać w zimnym pokoju, załóż szalik.

Kiedy iść do lekarza?

- gdy domowe leki zawodzą, a ból jednak utrzymuje się więcej niż przez trzy dni, skontaktuj się ze swoim lekarzem. Powinieneś również porozmawiać z lekarzem, jeśli ból uniemożliwia ci podniesienie ramienia powyżej własnego poziomu albo, jeśli w ogóle nie możesz poruszyć barkiem,
- idź koniecznie do lekarza, jeśli ból barku lub karku pojawi się tuż po przewróceniu się, innej kontuzji, lub wypadku,
- pomoc medyczna będzie natychmiast potrzebna, jeśli kark nie tylko boli, ale również nie można nim poruszać, kiedy jest sztywny, a ponadto występują: bóle głowy, podwyższona temperatura, światłowstręt, i krwotoczna wysypka, która nie znika po uciśnięciu skóry. Są to objawy zapalenia opon mózgowych o szczególnie niebezpiecznym dla życia przebiegu.

Co zrobi lekarz?

- stwierdzi przyczynę i zakres dolegliwości,
- rozpocznie odpowiednie leczenie,
- jeśli bóle są bardzo silne może przepisać mocniejsze leki przeciwbólowe,
- ewentualnie może zalecić kołnierz ortopedyczny.

Ćwiczenia

Najlepszym sposobem, aby uniknąć bólu barków, są zadbane i silne mięśnie ramiona. Oto kilka najłatwiejszych ćwiczeń rozciągających barki:

1.Weź do ręki puszkę z groszkiem lub kukurydzą. Pochyl się, aby ręka trzymająca ciężar zwisała prosto; postaraj się rozluźnić bark. Ręką z puszką powoli zakreśl ósemkę. Powtarzaj ćwiczenie 10-20 razy. Przerwij, jeśli czujesz zdrętwienie lub ból.

2.Skrzyżuj lewe ramię na klatce piersiowej. Uciskając prawą dłonią zewnętrzną stronę mięśnia dwugłowego(bicepsa), dociskaj lewe ramię do obojczyka. Utrzymaj je tak przez piętnaście sekund, puść na kolejne piętnaście sekund i naciśnij znowu. Powtórz ćwiczenie pięć razy a następnie zmień strony.

3.Unieś lewe ramię i zegnij za głowa tak, aby lewa dłoń dotykała prawej łopatki. Następnie połóż prawą dłoń na lewym łokciu i staraj się przesunąć ten łokieć w prawą stronę. Wstrzymaj piętnaście sekund, puść na piętnaście sekund. Powtórz ćwiczenie pięć razy, a następnie zmień strony.

Żeby załagodzić ból karku, spróbuj wykonać te dwa ćwiczenia rozciągające. Rozciągnij się wolno i delikatnie, nie wykonując żadnych gwałtownych ruchów, które mogłyby spowodować naderwanie mięśnia lub więzadła.

1.Odpręż mięśnie szyi i pochyl głowę w lewo na tyle, abyś ich nie naciągał ani nie podniósł barku. Wstrzymaj przez 10 sekund. Unieś głowę do pionu. Następnie pochyl głowę w prawo, przytrzymaj i powróć do wyprostowanej pozycji. Powtórz ćwiczenie cztery razy.

2.Trzymając luźno ramiona, powoli opuszczaj głowę w przód. Wytrzymaj przez dziesięć sekund. Podnieś głowę do pozycji wyprostowanej. Powtórz ćwiczenie cztery razy.

Większość dolegliwości związanych z karkiem ustępuje pod wpływem leczenia. Jeżeli jednak powracają, poszukaj ich przyczyny, szczególnie w miejscu pracy.

Więcej na temat

Podziel się ze znajomymi