Nowotwory część IV

13BrEXu49rvLiWbnw8OCy5xGne6R8d.jpg


Administrator

Dodano: 09:48 19 maja 2011
Aktualizowano: 08:57 22 lipca 2013
Źródło: Autor: Sylwia Oczoś-Zajdel

Choroby nowotworowe. Wyrok czy tylko ciężka choroba. I odwieczne pytanie dlaczego ja?

Część IV. Dajmy sobie szansę – profilaktyka

Za generowanie zmian nowotworowych w znacznej mierze odpowiedzialne są substancje toksyczne, niszczące komórki organizmu w tym aparat odpowiedzialny za ich namnażanie. Jednak ciągle bagatelizujemy ich obecność w środowisku, które nas otacza między innymi w produktach spożywczych – zwłaszcza tych tych z podkreślonym sztucznie smakiem i zapachem oraz z wydłużonym terminem spożycia. Substancje toksyczne znajdują się także w używkach, w większości kosmetyków, w środkach czystości a nawet w niektórych tkaninach, z których zrobione są nasze ubrania.

W wszechobecnym pędzie ku „lepszemu” życiu, w trakcie zabieganego dnia podczas, którego chcemy osiągać ciągle więcej, wybieramy podsuwane natrętnie przez producentów, towary mające nam ułatwić życie i podnieść jego standard. Dlatego często decydujemy się bezwiednie na maksymalnie przetworzoną żywność lecz w równym stopniu szkodliwą.

Wybieramy szybkie i nie wymagające wysiłku fizycznego środki lokomocji, a jeśli zdecydujemy się na jakąś formę rekreacji, traktujemy ją jako dodatek do planu dnia a nie jako naturalny i niezbędny dla zachowania zdrowia styl życia. Często wolimy cudowne badania lub rewelacyjne lekarstwa, niż żmudne przestrzeganie prostych zasad na co dzień.

Jak można właściwie i mądrze postępować aby uczynić swoje życie piękniejszym i bezpieczniejszym?

Jak uniknąć groźnych schorzeń, które potrafią zaważyć nie tylko na jakości naszego życia ale też na jego długości? Opierając się na zaleceniach zamieszczonych w specjalistycznych czasopismach i wielu innych publikacjach, następnie je wszystkie komasując, postaram się wyłonić ogólny spis propozycji korzystnych zmian w trybie życia, które jak edukują fachowcy mogą spektakularnie wpłynąć na poprawę naszego zdrowia i samopoczucia.

Oto one:

1) Nie pal papierosów i innych tego typu substancji. Jeśli nie umiesz przestać, zadbaj przynajmniej o bezpieczeństwo osób w twoim otoczeniu i nie pal przy niepalących, wietrz często pomieszczenia w których palisz,

2) Zachowaj szczupłą sylwetkę lub postaraj się o jej osiągnięcie – otyłość zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory jelita grubego, piersi, przełyku oraz trzonu macicy, ma też wpływ na rozwój nowotworów w innych organach,

3) Zapewnij sobie relaks na łonie natury w formie aktywności fizycznej,

4) Jeśli nie jesteś abstynentem, ogranicz przynajmniej spożycie alkoholu zwłaszcza wysokoprocentowego. Etanol i produkty jego rozkładu sprzyjają powstaniu nowotworu przełyku, wątroby, trzustki itd. Jeśli pijesz wino, wybieraj najlepiej tylko te wysokiej jakości, nie zawierające substancji konserwujących i przyspieszających proces fermentacji,

4) Unikaj nasłonecznienia, szczególnie w środku dnia. Zalecenie dotyczy zwłaszcza małych dzieci i młodzieży. Jasna karnacja, wrażliwa cera i skłonność do oparzeń, obligują do stosowania kremów z wysokim filtrem przez całe życie,

5) Zachowuj ostrożność podczas kontaktu z chemikaliami a przede wszystkim:
- przechowuj środki chemiczne (preparaty czyszczące, rozpuszczalniki, farby itd.) używane w domu z zachowaniem zaleceń na opakowaniu i przepisów mających na celu ochronę przed narażeniem na substancje rakotwórcze,
- zmieniaj buty przed wejściem do mieszkania, aby zapobiec wnoszeniu na podeszwach różnych kancerogennych substancji np. pyłu zawierającego spaliny lub środków ochrony roślin itp.
- jeśli twoja praca przebiega w miejscu gdzie stosuje się chemikalia, po pracy wykąp się i wypierz ubranie robocze oddzielnie,
- używaj odpowiednich naczyń do przygotowywania potraw w mikrofalówce,
- przechowuj wodę w naczyniach stalowych lub szklanych,
- wodę z kranu pij dopiero po uprzednim jej przefiltrowaniu
- myj dokładnie warzywa i owoce przed zjedzeniem lub podaniem do spożycia,
- lekarstwa przechowuj bezpiecznie,
- unikaj spożywania mięsa smażonego, przetwarzanego przemysłowo, konserwowanego sztucznie, wędzonego. Jeśli grillujesz mięsa zaznajom się z możliwościami przygotowania posiłku we właściwy sposób by uniknąć spożywania rakotwórczych substancji. Np. zawsze używaj specjalnych naczyń lub tacek na których położysz produkty do grillowania. Nie używaj podpałek,
- weź udział w programach szczepień ochronnych m.in. przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (WZW B )
- wybieraj tylko ekologiczne produkty spożywcze.

Wyżej przedstawiłam podstawowe ale proste zasady, które można bez problemu stosować aby nie narażać swojego zdrowia na rozmaite zagrożenia.

Najbardziej jednak możemy wpłynąć na zmniejszenie podaży do organizmu toksycznych związków jeśli będziemy zwracać uwagę na to co zawiera nasze pożywienie. Wszelkie pokarmy to przecież nic innego jak zbiór rozmaitych – prostych i złożonych związków chemicznych, które rzadko mają obojętny wpływ na nasz ustrój. Ze względu na zagrożenie nowotworami możemy część z nich podzielić na dwie grupy tj. takie które hamują bądź przyczyniają się do rozwoju zmian nowotworowych.

Wymienię najpierw niektóre z tych które są naszymi sprzymierzeńcami w działaniach na rzecz zdrowia. A ponadto są bardzo smaczne i pożywne, co sprawia, że nie jest trudno zdecydować się włączyć je do swojego menu. Bo któż nie lubi potraw świeżych, pachnących, chrupiących i soczystych a do nich należą np.:

KIEŁKI, które są źródłem witamin i mikro- i ultraelementów. Wzmacniają odporność, mają własności antyoksydacyjne. Najwspanialszą substancją antyrakową, którą zawierają, jak utrzymują naukowcy, jest sulforafan, związek który silnie hamująco wpływa na wzrost komórek nowotworowych. Największe stężenie sulforafanu występuję w kiełkach brokułów. Ma on ponadto działanie niszczące klony pewnej bakterii występującej w żołądku człowieka i której nadmierne namnożenie wywołuje stan zapalny błony śluzowej żołądka i jelit (wrzody). Bakterią tą jest Helicobacter pylori.

Kiełki mogą stanowić wspaniały przysmak można z nich komponować pyszne sałatki lub potrawy mięsne itp. Kiełki bowiem charakteryzują się aromatycznym, pikantnym smakiem i delikatną, chrupiącą strukturą.

POMIDORY – są olbrzymią skarbnicą naturalnych witamin i minerałów, które mają m.in. działanie antyoksydacyjne. Najważniejszą jednak rolę w zapobieganiu zmianom nowotworowym odgrywa jeden związek – barwnik odpowiedzialny za czerwone zabarwienie warzyw (również papryki). Związkiem tym jest likopen. Jest nie tylko silnym przeciwutleniaczem, reduktorem wolnych rodników (których oddziaływanie z kwasami nukleinowymi, powoduje zmiany w ich strukturze, co z kolei implikuje rozchwianie procesów kontroli podziałów komórek). Likopen ma też własności pobudzania procesów regeneracji, hamuje rozrost klonów komórek nowotworowych, zwłaszcza w organach takich jak płuca, macica, piersi. Korzystnie wpływa na funkcjonowanie tkanki skórnej, poprawiając i jej zdolność ochrony przed działaniem promieniowania UV (ultrafioletowego). Koncentraty pomidorowe, oczywiście najlepiej nie zawierające dodatkowo konserwantów i wzmacniaczy smaku, są bardzo bogatym źródłem likopenu.

OWOCE JAGODOWE – należą do nich maliny, truskawki, jeżyny jagody, borówki, żurawina, aronia i inne. Dostarczają nam antocyjanidów, których są bogatym źródłem. Związki te mają niezwykle korzystne właściwości dla naszego zdrowia. Przede wszystkim zwrócę uwagę na ich inhibicyjne oddziaływanie na postęp choroby nowotworowej, nie tylko poprzez hamowanie podziału komórek patogennych ale powodując również zanik unaczynienia powstałych już guzów nowotworowych. Spektakularnie wspomagają proces leczenia zwłaszcza nowotworów skóry, przełyku i piersi.

ZIELONA HERBATA to najbogatsze źródło polifenoli wśród wszystkich herbat i naparów ziołowych. Polifenole to związki które dzięki swojej budowie łatwo reagują z związkami utleniającymi i wolnymi rodnikami, dzięki czemu zostają one w ich obecności szybko zdezaktywowane. Najlepiej „spisuje” się zwłaszcza jeden związek z grupy polifenoli, nazwany przez chemików EGCG. Ma on zdolność hamowania wzrostu komórek nowotworowych znajdujących się w nerkach, piersiach, prostacie i skórze. Polifenole ponadto wywołują apoptozę czyli śmierć tych patogennych komórek. Zalecane jest dlatego picie trzech filiżanek naparu z zielonej herbaty dziennie.

PRZYPRAWY (oczywiście te ziołowe i naturalne) to nie tylko wzmacniacze smaku wzbogacające wrażenia smakowe i zapachowe potraw dodatki. Mają własności antybakteryjne, wspomagające czynność układu pokarmowego. Dowiedziono też, że np. zwykły czosnek i kurkuma dezaktywują związki kancerogenne, wytwarzające się podczas przetwarzania potraw. Np. czosnek nie dopuszcza do przemian aminokwasów do szkodliwych N-nitrozoamin, które są wybitnie rakotwórcze i które znajdują się nie tylko w dymie papierosowym ale powstają podczas wędzenia lub peklowania mięsa.

ZADBAJ O UROZMAICONĄ DIETĘ zadbaj o urozmaiconą dietę – popularny jest pogląd, że podnoszenie walorów zdrowotnych naszej diety możemy uzyskać dzięki łykaniu tabletek będących tzw. suplementami diety. Właściwa jest dbałość o spożywanie witamin, które zwiększają sprawność organizmu i jego funkcji obronnych w tym walkę z zmienionymi genetycznie komórkami nowotworowymi. Wile osób uważa ponadto, że aby zmaksymalizować potencjał zdrowotny tych preparatów, łykają ich więcej niż jest zalecane przez producenta. Niestety spożywanie witamin w takiej postaci jest szkodliwe. Niektóre z suplementów diety mogą wręcz mieć działanie rakotwórcze. Np. te zawierające beta-karoten, witaminę A, C i E oraz selen, mogą stymulować rozwój nowotworów trzustki, żołądka, przełyku, luci wątroby.

Niekorzystne działanie sztucznych antyoksydantów polega na ich reagowaniu i dezaktywowaniu tych naturalnych, których nasz organizm potrzebuje i umie wykorzystać. Ponadto mają też wpływ poprzez generowanie nieprawidłowych łańcuchów reakcyjnych na zachodzenie niewłaściwych i nieodwracalnych zmian w komórkach. Stosując suplementy łatwo też przedawkować mikro- i zwłaszcza ultra-elementy, których nadmiar zaburza funkcjonowanie pracy różnych tkanek. Pozostałe witaminy syntetyczne, jako związki mało specyficzne (technologia ich wytwarzania nie zapewnia odpowiednich własności) również raczej szkodzą niż wspomagają pracę naszego organizmu.

UNIKAJ MIĘSA I SOLI – zwłaszcza tych przemysłowo przetworzonych. W wyniku procesów obróbki mięsa w zakładach przetwórczych, składniki odżywcze tracą swe biologicznie korzystne własności, ponadto niektóre z nich mają skłonność do przekształcania się w substancje toksyczne. Toksyczne również są dodatki do mięs, stosowane w celu wydłużenia ich okresu przydatności do spożycia, podnoszące ich smak, zapach i inne walory w tym zabarwienie. Sól spożywana w nadmiarze jest bardzo szkodliwa, a jako wspaniały konserwant i utrwalacz smaku znajduje się w dawkach przekraczających wskazania dziennego spożycia (jest to maks. 5 g na dzień!) w produktach typu: chipsy, wędliny, gotowe sosy, zupy, w żółtych serach i konserwach.

O związkach sprzyjających rozwojowi nowotworów w naszym organizmie mogłabym jeszcze długo pisać. Na pocieszenie dodam niezbity a wręcz stale potwierdzany przez doświadczenia naukowe fakt, że w walce z chorobą pomaga zdrowy, higieniczny styl życia, włączając w to dietę, która najlepiej powinna bazować na nieprzetworzonej żywności. A przede wszystkim polecam umiar.

Życząc zdrowia – Sylwia

Podziel się ze znajomymi