Domowe sposoby na żylaki

sPHiyRG7vvNOOtmc43Qz8GJ6c477KT.jpg
Dodano: 13:14 26 lutego 2009
Aktualizowano: 12:01 14 października 2011
Źródło:

1. Osoby mające dziedziczne skłonności, u których w rodzinie wiele osób boryka się z podobnym problemem;

2. Osoby zmuszone do stania lub siedzenia przez wiele godzin, kiedy mięśnie łydek nie pracują prawidłowo (np. fryzjerki, pracownicy biurowi);

3. Kobiety w ciąży (ścianki żył tracą elastyczność i twardość pod wpływem wysokiego poziomu progesteronu, rozluźniają się wszystkie tkanki miękkie, by nie krępować rozwijającego się dziecka);

4. Osoby otyłe, ponieważ mniej się ruszają, a cholesterol w żyłach utrudnia przepływ krwi.

W łagodniejszej postaci żylaki możemy leczyć samodzielnie lub przynajmniej zmniejszać przykre objawy z nimi związane.

Oto kilka praktycznych porad:

1. Staraj się dużo chodzić. Jeśli masz czekać 15 minut na autobus, aby przejechać dwa przystanki, wybierz spacer. Jeżeli musisz długo siedzieć lub stać, zmieniaj często pozycję, przenoś ciężar ciała z jednej nogi na drugą.

2. O ile to możliwe, staraj się przynajmniej na 15 minut dziennie położyć się w takiej pozycji, aby stopy znajdowały się kilkanaście centymetrów powyżej poziomu serca i krew swobodnie do niego napływała. Jeśli masz nadwagę, postaraj się schudnąć – poza poprawą wyglądu odciąży to również Twoje nogi.

3. Unikaj soli i słonych potraw – sól zatrzymuje wodę w organizmie, co sprzyja puchnięciu kostek. Możesz nosić specjalne pończochy lub rajstopy na żylaki o działaniu uciskającym.

4. Unikaj sauny, solarium, długich gorących kąpieli i intensywnego opalania wysoka temperatura powoduje gwałtowne rozszerzanie się naczyń

5. Aby nogi nie były opuchnięte i ciężkie, warto moczyć je w wodzie z solą morską lub nawet w roztworze zwykłej soli kuchennej i smarować okolice wokół kostek dostępnymi w aptece bez recepty żelami, np. venoruton lub lioton 1000, które oprócz działania przeciw-obrzękowego mają też działanie przeciwzapalne.

6. Zrezygnuj z butów na wysokich obcasach, w których znacznie słabiej (jeśli w ogóle) pracują mięśnie łydek. Ich skurcze przy chodzeniu wspomagają pompowanie krwi z nóg do serca, zaś brak tych skurczów może prowadzić do zastojów krwi w nogach. Jeśli musisz zakładać za dnia szpilki, w wolnej chwili, chociażby siedząc za biurkiem, napinaj mięśnie łydek.

7. Mogą Ci pomóc regularne masaże nóg i chłodne natryski, a także przyjmowanie leków zawierających rutynę (np. rutinoscorbin, cerutin), która wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych.

Jeśli masz problemy z krążeniem i żylakami, poinformuj o tym swojego ginekologa, by dobrał odpowiednią dla Ciebie metodę antykoncepcji. Problemy z krążeniem, nadciśnieniem i zbyt duża krzepliwość krwi są przeciwwskazaniami do stosowania hormonalnych pigułek antykoncepcyjnych.

Loading