Rehabilitacja po złamaniu obojczyka

s7Y76Ho3jMUynqPW5wQdQ97BQJbYFv.jpg


Administrator

Dodano: 10:07 6 października 2011
Aktualizowano: 12:18 6 października 2011
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Zacznijmy od tego, że przeciętnie w wyniku złamania obojczyk będzie unieruchomiony przez 3 do 4 tygodni (oczywiście ten czas może znacznie się wydłużyć, wszystko zależy od stopnia skomplikowania urazu). W tym czasie następuje usztywnienie mięśni, jak i stawów, co może potem skutkować problemami z dojściem do pełnej sprawności. Dlatego niektóre ćwiczenia można już wykonywać w momencie, kiedy wciąż nasz obojczyk jest unieruchomiony. Pierwszym i najprostszym jest podnoszenie ramion do maksymalnie kata 90 stopni. Ruch tego typu nie powinien sprawić bólu, jeśli jednak się on pojawi, to najlepiej skonsultować to z lekarzem. To właśnie to banalnie proste ćwiczenie zapobiegnie sztywności barków.

Istotnym elementem przy rehabilitacji jest fizykoterapia. W tej grupie znajdują się metody, których celem jest przyśpieszenie gojenia się obojczyka. Należą do nich między innymi: elektroterapia, zastosowanie ultradźwięków, a także pola magnetycznego. Jest też grupa ćwiczeń, które możemy wykonywać samemu w domu bez ryzyka pojawienia się skutków ubocznych.

Jednym z takich ćwiczeń jest zwykłe wzruszanie rękami. Należy stanąć w wyprostowanej pozycji, ręce wzdłuż ciała, a dłonie zwrócone do przodu. Powoli podnosimy bark i w końcowej pozycji utrzymujemy go około 5 sekund, a potem opuszczamy. To samo robimy w przypadku drugiej ręki. Na siedząco z kolei możemy wykonywać ćwiczenie polegające na ściąganiu łopatek. Ważne jest, aby w trakcie tej czynności nasze plecy były wyprostowane. W pozycji końcowej powinniśmy wytrzymać około 5 sekund.

Tak naprawdę jednak jeśli potrzebna jest rehabilitacja to odbędzie się ona przy udziale specjalistów i warto o tym pamiętać. Ćwiczenia, które zostały podane są tak naprawdę niewielkim, ale bez wątpienia istotnym elementem całej kuracji. Ich zaletami są: łatwość wykonywania i fakt, że w zasadzie nic one nas nie kosztują. Warto więc o nich pamiętać, tak aby łatwiej było nam wrócić do formy po złamaniu obojczyka.