Czym są kwasy Omega-6

hOm6m27Zul2l9lPVi2xSIdq5Bz0L2t.jpg


Administrator

Dodano: 08:22 8 marca 2011
Aktualizowano: 11:13 11 maja 2011
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Czym są kwasy Omega 6? Wiele mówi się – można powiedzieć są bardziej popularne – o kwasach Omega 3. Ich drogocenny wpływ na nasz organizm jest ogólnie znany. Nieco mniej mówi się o tłuszczach z grupy określanej liczbą 6. Naprawimy więc ten błąd.

Kwasy tłuszczowe Omega 6 należą do grupy NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe). Są więc potrzebne naszemu organizmowi, a jednocześnie nie są one przez niego produkowane, dlatego musimy je „pobierać” wraz z jedzeniem. Najbardziej znanym reprezentantem tej grupy jest kwasy linolowy. On to spełnia dość istotną rolę przy gojeniu ran, odpowiedniego wzrostu naszego ciała, ale także pracy nerek i wątroby. Badania potwierdziły również to, że spożywanie kwasów Omega 6 pomagają redukować tak zwany zły cholesterol.

Paradoksalnie jednak, kiedy dzienna dawka tych tłuszczy zacznie przekraczać tę dopuszczalną możemy spowodować, że na ściankach tętnic będzie odkładał się utleniony tłuszcz i prowadził do ich stwardnienia. Grozi to zwężeniem naczyń krwionośnych, a więc i możliwych chorób serca. Gdzie możemy znaleźć kwasy tłuszczowe Omega 6? Przede wszystkim w oleju kokosowym, słonecznikowym i sezamowym. Nie powinniśmy na nich smażyć, tylko spożywać je możliwe w najbardziej surowej wersji. Bo w tym pierwszym przypadku, to prawie prosta droga do zagrożenia chorobami degeneracyjnymi, szybszym starzeniem się komórek.

Istotną sprawą poza przyjmowaniem odpowiedniej dawki kwasów Omega 6 jest zachowanie proporcje między nimi, a tymi z grupy Omega 3. Jeśli nastąpi jej zachwianie, może doprowadzić do szybszego rozrostu komórek nowotworowych. Panom mogą grozić problemy z prostatą. Zasadniczo z kwasami tłuszczowymi należy uważać, niezależnie od tego z której grupy są. Wspomniana proporcja to 4:5.

Podziel się ze znajomymi