Czym jest pamięć mięśniowa?

Fat.
Dodano: 10:15 8 grudnia 2016
Aktualizowano: 10:15 8 grudnia 2016
Źródło:

To pojęcie, które potocznie funkcjonuje między innymi w środowisku tancerzy i aktorów opierających swoją grę na ekspresji ruchowej. Związane jest ono też bardziej ogólnie z różnego rodzaju aktywnością fizyczną. Mówi się o nim m.in. w kontekście przerwy w ćwiczeniach, a potem powrotu do nich.  Czym  tak konkretnie jest pamięć mięśniowa?

Dość trudno w sposób jednoznaczny zdefiniować to pojęcie. Po pierwsze nie jest to w termin naukowy. To tak naprawdę nazwa „nieświadomego” rodzaju pamięci. Pozwala ona nam wykonywać pewne czynności motoryczne w sposób automatyczny i spontaniczny. Można spotkać się z innymi jej określeniami takimi jak pamięć ciała, lub „pamięć ruchowa”.

Przykładami na to, że faktycznie coś takiego istnieje są proste czynności motoryczne, które wykonujemy na co dzień. Mowa tutaj między innymi o chodzeniu, bieganiu, czy bezwzrokowym pisaniu na klawiaturze. Do tej grupy zalicza się też czynności takie jak chociażby granie na instrumentach, czy kierowanie pojazdem.

Pamięć mięśniowa używana jest w kontekście aktywności fizycznej w postaci ćwiczeń. To właśnie w tym wypadku ma być ona dla najbardziej istotna. Według najnowszych teorii, nasze komórki mięśniowe posiadają właśnie rodzaj pamięci. Dzięki niej, jeśli wcześniej uprawialiśmy jakąś aktywność fizyczną, to po przerwie (spowodowanej np. kontuzją) łatwiej będzie nam do niej wrócić. Same komórki mięśniowe są  duże, a do tego mogą zwiększać jeszcze swoją wielkość (na zewnątrz widzimy to w postaci „rosnącej” muskulatury). W czasie kiedy rosną, pojawia się więcej jąder komórkowych, a to zwiększa ich efektywność. Kiedy jednak przestajemy ćwiczyć, to sukcesywnie naszą muskulaturę tracimy. Opisywane komórki się zmniejszają, a białka mięśniowe są wykorzystywane między innymi jako surowiec energetyczny.

Pamięć mięśniowa daje nam jednak tę przewagę, że jeśli faktycznie wcześniej uprawialiśmy jakąś aktywność fizyczną, potem ją przerwaliśmy, to po powrocie jak zostało wspomniane będzie nam prościej. Mięśnie będą dużo lepiej reagować i łatwiej będzie nam wrócić do formy. Dużo szybciej odzyskamy wygląd sprzed przerwy w aktywności fizycznej, niż gdybyśmy go „budowali” od zera.