Ćwiczenia Pilates

Dodano: 10:05 3 sierpnia 2008
Aktualizowano: 11:13 4 lipca 2012
Źródło:

Ćwiczenia Pilates to metoda ćwiczeń pozwalająca na zachowanie szczupłej i sprawnej sylwetki. Jak ćwiczyć Pilates?

Technika Pilates to metoda terapeutyczna opracowana przez niemieckiego sportowca i pionierskiego terapeutę Josepha H. Pilatesa. W wieku dwudziestu lat Pilates korzystał z wymyślonych przez siebie sposobów treningu, które wkrótce zaczął wykorzystywać do opracowania systemu wpływającego na cały organizm człowieka. Metoda, którą stworzył, jest precyzyjna, ma stosunkowo nieskomplikowane zasady, a przy tym jest bardzo elastyczna, co pozwala dostosować przebieg każdego treningu do konkretnej sytuacji pacjentów.

Pilates

Podstawę całej metody stanowi opracowany przez Pilatesa system nieaerobicznych ćwiczeń fizycznych, fizycznych, którym za pomocą specjalistycznej aparatury oddziałuje się na główne grupy mięśni. System służy zharmonizowaniu funkcjonowania poszczególnych części ciała i pomaga doprowadzić do psychofizycznej równowagi organizmu. Osiąga się to dzięki tonizowaniu pracy mięśni poprzez ich rozciąganie, wydłużanie i wzmacnianie, a także dzięki stymulowaniu działania zaniedbywanych, na co dzień partii ciała. Ponadto w ramach techniki wykorzystuje się różne wspomagające metody terapeutyczne, jak choćby proste metody oddechowe. Wszystkie elementy wpływają na świadomość własnego ciała pacjenta. Prawidłowe posługiwanie się ciałem wpływa na dobre funkcjonowanie mózgu, podnosi sprawność umysłową, zwiększa jasność myślenie i zdolność koncentracji. Przy współpracy sfery fizycznej i duchowej osiąga się olbrzymi wzrost psychosomatycznej wytrzymałości i witalności.

Technika Pilates nie jest, więc zwykłą formą gimnastyki. W pełni kontrolowane serie rytmicznych, zrównoważonych ruchów są całkowicie skodyfikowane. Zaprojektowano je tak, by poprawić siłę, gibkość ciała nadać ruchom prawidłową formę, a przez to wpłynąć na funkcjonowanie całego organizmu. Nie ma również typowego dla sal gimnastycznych pocenia się i ciężkiego oddechu, gdyż technika jest zupełnie bezbolesna i nie wymaga nadmiernego wysiłku, lecz skupienie i dobrej wiary ćwiczącego.

Postawa ciała

Główny nacisk kładzie się na prawidłową postawę ciała i równowagę, ale jest to tylko konieczny punkt wyjścia, który służy temu, by każdy mógł następnie swobodnie układać własny tryb zajęć. Co ciekawe, stan równowagi uzyskuje się dość szybko i to niejako od niechcenia, po kilku, najwyżej kilkunastu sesjach, trudniejsze jest zachowanie tego stanu i przeniesienia nowych doświadczeń w swoje codzienne życie. Oczywiście, jak we wszystkich tego rodzaju terapiach, wyniki osiąga się tym lepsze, im częściej i dłużej korzysta się z treningów.

Większość ćwiczeń wykonuje się w pozycjach eliminujących oddziaływanie grawitacji, na przykład w pozycjach horyzontalnych na matach, łóżkach i sprężających stołach. Inne ćwiczenia przeprowadzane są na specjalnych wysięgnikach, drążkach, stelażach, pochylniach itp. Wszystkie ćwiczenia są z pozoru proste, ale każdy ruch ma tutaj jakiś cel i zazwyczaj proste zgięcie nogi po kilku drobnych modyfikacjach, pozwala trenować niemal wszystkie mięśnie nogi jednocześnie. Technika skupia się jednak na tych mięśniach, które są osłabione lub funkcjonują nieprawidłowo, nie zaniedbują jednak pozostałych. Zasadnicze znaczenie ma przy tym praca nad rejonem brzucha i kręgosłupa. Zazwyczaj w przypadku wadliwej postawy ciała wystarcza trening tych właśnie partii, by również poprawić funkcjonowanie klatki piersiowej. Ćwiczenia angażują zwykle większe partie ciała, wymuszając zarówno ekscentryczne, jak i koncentryczne ruchy mięśni. Poza systemem fizycznym wykorzystuje się także ćwiczenia oddechowe. One również mają wzmocnić obszar brzucha, jednocześnie wspomagając likwidowanie napięć w tym rejonie i w dolnym odcinku kręgosłupa. Celem jest po prostu rytmiczne, spokojne i swobodne oddychanie. Oczywiście technika uczy oddychania głębokiego pełnymi płucami.

Sesja Pilates

Zajęcia zazwyczaj organizuje się w studiu. Treningi prowadzą wyszkoleni instruktorzy, którzy czuwają nad pacjentami podczas wszystkich ćwiczeń. Dla każdego pacjenta opracowuje się program treningowy, w zależności od indywidualnych uwarunkowań i potrzeb. Terapeuta ocenia stan pacjenta na pierwszym spotkaniu, obserwując jego zachowanie, ruchy, napięcie. Doświadczony instruktor szybko zorientuje się, które obszary ciała wymagają pracy. Później każdy może spokojnie pracować nad sobą we własnym tempie, bez poczucia współzawodnictwa i bez stresów, ale pod okiem fachowców.

Sesja trwa około godziny. Każde z ćwiczeń zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia powtarza się kilka, kilkanaście razy – pozwala to instruktorowi dokonywać łagodnej korekty ruchów. Podczas sesji zaleca się stworzenie spokojnej, odprężającej atmosfery, często w tle płynie muzyka klasyczna. Zwykle w trakcie jednego spotkania pracuje się nad wszystkimi mięśniami, począwszy od nóg, poprzez brzuch i kręgosłup, po najwyższe partie ciała. Podkreślmy raz jeszcze, że większą wagę przykłada się do skupienia i dobrego samopoczucia pacjentów niż do tego, by trenowali aż do wyczerpania. Dla wszystkich tych, którzy nie chcą trenować w studiu, stworzono program nadający się do praktykowania w domu. Zaznaczmy jednak, że jest to raczej propozycja dla zaawansowanych, a przynajmniej na początku nieoceniony jest kontakt ze specjalistą, który może pokierować naszym rozwojem.

Z techniki Pilatesa korzystać może każdy, niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Sam Pilates bez trudu wykonywał wszystkie ćwiczenie w wieku ponad 60 lat. Nie ma przeciwwskazań do treningu nawet dla osób chronicznie chorych. Każdemu dobrze zrobią niewycieńczające ćwiczenia fizyczne.

Korzyści z ćwiczeń techniką Pilates są różnorakie. W prosty sposób trening przekłada się na funkcjonowanie w codziennych życiu. Możemy nauczyć się wreszcie siedzieć prosto i swobodnie, chodzić bez garbienia się, w odpowiedni sposób wykonywać prace angażujące różne ruchy, a nawet prawidłowo dźwigać torby z zakupami! W każdym przypadku możemy działać ze zwiększoną kontrolą i precyzją, bardziej ekonomicznie i skutecznie.

Współczesna medycyna wyraża się pozytywnie technice Pilatesa. Modelowy system treningowy jest całkowicie bezpieczny, a co więcej, zestawy ćwiczeń opracowywane SA niezwykle starannie, indywidualnie dla każdego pacjenta. W niezliczonych przypadkach potwierdzona została też skuteczność terapii. W połączeniu z tym, że oryginalne ćwiczenia są bezbolesna, a nawet bez wysiłkowe, wydaje się, że technika Pilates to ciekawa propozycja dla każdego.

TECHNIKA PILATES JEST PRZYDATNA DLA:

– osób z wadami postawy
– ludzi otyłych
– dzieci, aby wyrobiły sobie prawidłowe nawyki ruchowe
– osób w podeszłym wieku
– sportowców, tancerzy

Podziel się ze znajomymi