Ćwiczenia na kręgosłup

Ito05xdo3tk63f8KvsuJ85kMlUDNlm.jpg


Administrator

Dodano: 14:23 22 kwietnia 2013
Aktualizowano: 14:27 22 kwietnia 2013
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Boli nas dość często, ale ustalmy – to zazwyczaj nasza wina. Przemęczamy go ponad miarę. Nie dajemy chociażby chwilę wytchnienia, a dodatkowo jeszcze nasza postawa często pozostawia wiele do życzenia. Chodzimy pokrzywieni, a nasz kręgosłup to odczuwa.

Dlatego, aby dać mu chwilę wytchnienia warto zapoznać się z ćwiczeniami, które dają nam taką możliwość. Sygnałem do ich wykonywania powinien być ból w okolicach pleców, które pojawia się niemal „znikąd”. To może oznaczać, że trzeba dać odpocząć kręgosłupowi. Przy wyborze konkretnych ćwiczeń istotne jest nasz ogólny stan zdrowia, jak i kondycja. Jeśli do tej pory ruszaliśmy się mało, to lepiej „nie rzucać” się na głęboką wodę. Istotne jest też to, czy zdiagnozowano u nas jakieś choroby związane z kręgosłupem, lub ewentualne zmiany w jego kształcie. Jeśli już wybierzemy konkretne ćwiczenia, to ważne jest przede wszystkim to, aby wykonywać je regularnie.

Na każdy odcinek kręgosłupa istnieje innego rodzaju aktywność fizyczna (np. na część lędźwiową często wykonuje się ćwiczenia mc kenziego). Wybór to oczywiście bardzo istotna sprawa. Możemy sami zdecydować się na konkretne ćwiczenia. Dużo jednak lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalisty. Chodzi tutaj przede wszystkim o kwestie związane z bezpieczeństwem. Ćwiczenia na kręgosłup należy wykonywać w taki sposób, aby przede wszystkim nie sprawiały nam bólu.

Po drugie, powinny być one wykonywane przed posiłkiem. To zresztą zasada dotycząca praktycznie każdej aktywności fizycznej. Musimy też wybierać takie ćwiczenia, które nie będą zbytnio obciążać kręgosłupa. Najlepiej też nie ćwiczyć zaraz po wstaniu z łóżka. Kręgosłup musi się nieco „rozruszać”. Generalnie rzecz biorąc, rozgrzewka jest niezmiernie ważna, również w przypadku opisywanych ćwiczeń. Naszym mottem powinno być: bezpieczeństwo naszego kręgosłupa. Szczególnie w sytuacji, kiedy związana jest z nim jakaś choroba, lub zmiana zwyrodnieniowa. Oczywiście, w tym wypadku same ćwiczenia będą tak skonstruowane i dobrane, aby nie obciążać kręgosłupa.