Ból podczas ćwiczeń

3qW3RL7tJ794i0RXlWDV11onGG59z2.jpg
Dodano: 08:54 26 września 2008
Aktualizowano: 13:33 6 czerwca 2012
Źródło:

Ból podczas ćwiczeń, chociaż uciążliwy, pomaga ocenić nam najlepszy moment kiedy należy zaniechać wysiłku fizycznego. Artykuł opisuje jak radzić sobie z bólem podczas ćwiczeń.

Przychodzi w najmniej oczekiwanym momencie: na stoku, podczas joggingu czy rodzinnej przejażdżki na rowerze. Nagły ból może być naszym najlepszym trenerem. To on podpowie nam, kiedy ćwiczenia zamiast wzmocnić ciało, mogą doprowadzić do niebezpiecznych urazów. Ból pilnuje, aby nie przekroczyć możliwości swojego organizmu. Sygnały, że trening jest zbyt intensywny, to szum w głowie, zaczerwieniona twarz, a w skrajnych przypadkach – wymioty. To znak, że tętno jest zbyt wysokie. Serce coraz szybciej pompuje krew, aby dostarczyć mięśniom „paliwa”. Podczas ćwiczeń tętno powinno wynosić 60-80% maksymalnej częstotliwości uderzeń serca. Aby ją obliczyć, od 220 należy odjąć swój wiek, a następnie z tej liczby 60-80%.

Każdy uraz, np. stłuczenie, powoduje podrażnienie receptorów na zakończeniu nerwów czuciowych. Większość urazów powoduje jedynie lekki ból. To tzw. mikrourazy. Jednak gdy bóle w jednym miejscu zaczynają się powtarzać, należy iść do lekarza. Efektem sumy wielu mikrourazów może być zerwanie ścięgna i szybsze „zużycie się” stawu. Najgroźniejsze jest nadwyrężenie więzadeł i ścięgien, bo to one trzymają stawy „w ryzach”, oplatając je. Kiedy ta konstrukcja szwankuje, staw się przesuwa, pracuje nieprawidłowo i boli.

Można uchronić się przed niemiłymi niespodziankami na siłowni, stosując kilka prostych zasad. Zawsze należy ćwiczyć w swoim tempie, nie wolno lekceważyć sygnałów, jakie wysyła organizm. Należy pić dużo wody i to przed rozpoczęciem ćwiczeń, aby organizm miał czas na jej wchłonięcie. Trzeba zwrócić uwagę, czy ból podczas ćwiczeń to tylko chwilowe przeciążenie, czy powracający problem, z którym należy udać się do lekarza.

URAZ KOLANA

Na uraz kolana jesteśmy najbardziej narażeni przy uprawianiu sportów kontaktowych, czyli np. koszykówki, sztuk walki, także w trakcie wspinaczki czy jazdy na nartach. Najbardziej cierpią wtedy więzadła krzyżowe stawu kolanowego. Podczas spacerów po górach szczególnie należy uważać przy schodzeniu. Na kolana działa wtedy ogromna siła. Upadek, krzywe lub zbyt gwałtowne postawienie stopy przy osłabionych ścięgnach czy więzadłach grozi bolesnym urazem stawu.

Co robić?
Jeśli ból trwa dłużej niż 10 minut, doszło prawdopodobnie do niegroźnego naciągnięcia więzadła lub łąkotki, które samo się zagoi. Najlepiej przerwać wysiłek i nie ćwiczyć już do końca dnia. Jeśli ból nie mija, należy udać się do lekarza, bo to oznacza, że w stawie mógł rozwinąć się stan zapalny. Koniecznie należy się skonsultować ze specjalistą jeśli noga jest gorąca, opuchnięta i są problemy z poruszaniem.

SKURCZE

Mogą być niebezpieczne, szczególnie jeśli złapią podczas pływania. Skurcze to znak, że mięsień jest przemęczony.

Co robić?
W prawidłowej pracy mięśni bardzo ważną rolę odgrywają potas i magnez. Potas inicjuje skurcz mięśnia, a magnez jego odprężenie. Aby uniknąć skurczów, należy zrezygnować z wody źródlanej. Przed treningiem i w trakcie ćwiczeń trzeba pić wodę mineralną z dużą zwartością magnezu.

ZAKWASY

Tak popularnie mówi się o bólu mięśni na drugi dzień po bardzo intensywnym wysiłku. Mięśnie wtedy dygotają i bolą.

Co robić?
Należy zregenerować mięśnie najlepiej aktywnie, czyli podczas spaceru albo spokojnego pływania. Trzeba pamiętać, aby ćwiczyć w swoim tempie. Wtedy włókna mięśniowe będą stopniowo przyzwyczajać się do większego wysiłku.

OSTRY BÓL PLECÓW

Zwykle zdarza się wtedy, gdy za dużo czasu spędzamy w siłowni, pracując nad wymarzoną sylwetką. Najczęściej dochodzi do uszkodzenia dysku. Gdy ciśnienie między kręgami rośnie, dysk „rozpycha się” i może stworzyć przepuklinę. Mówimy wtedy o wypadnięciu dysku. Dolegliwości pleców mogą być również rezultatem uprawiania tzw. sportów niesymetrycznych, np. tenisa, szermierki, a nawet gry w kręgle.

Co robić?
Należy dać swojemu kręgosłupowi szansę, aby poradził sobie z ciężarem. Jeśli chcemy coś podnieść, należy najpierw kucnąć na ugiętych nogach cały czas trzymając plecy prosto. Wtedy część ciężaru przechodzi na uda odciążając kręgosłup.

ZAWRÓT GŁOWY

Pojawia się, kiedy gwałtownie zmieniamy pozycję. To dlatego, że wtedy chwilowo zmniejsza się przepływ krwi przez mózg, więc w efekcie jest on niedotleniony. Następuje duże zmiany ciśnienia krwi. Podczas ćwiczeń gwałtownie się ono podnosi, a po treningu nagle spada. A jeśli zazwyczaj mamy niskie, może nawet zakręcić się w głowie. Ponadto wraz z potem tracimy płyny, a gdy jest ich w organizmie za mało, ciśnienie krwi spada jeszcze bardziej.

Co robić?
Starajmy się jak najwięcej pić, zwłaszcza przed rozpoczęciem treningu.

Podziel się ze znajomymi