Bieżnia fitness

9yk049DKoT5CgCqO2O7VwRUe5SuAi6.jpg
Dodano: 08:31 6 października 2008
Aktualizowano: 09:33 21 maja 2012
Źródło: www.fit.pl Podręczna encyklopedia zdrowia, Wydawnictwo Zysk I s-ka, Poznań 2008

Dla osób dbających o sylwetkę niezastąpiona jest bieżnia. To zdecydowany lider w ćwiczeniach fitness w klubach a coraz częściej także w domach. Bieżnia fitness to zakup w jaki warto zainwestować.


Rekalma w artykułach tematycznych

Intensywne chodzenie oraz bieganie należy bowiem do najprostszych, najzdrowszych i najbardziej przyjaznych naszemu organizmowi sposobów uprawiania sportu.

Jedną z najpopularniejszych form aktywnego spędzania czasu od zawsze było bieganie. Nowoczesne sprzęty umożliwiają nam uprawianie tej dyscypliny sportowej w zaciszu własnego domu lub w klubach fitness. Coraz więcej siłowni oraz klubów oferuje swoim użytkownikom korzystanie z bieżni, która jest doskonałym treningiem dla wszystkich partii ciała.

Bieganie zapewnia naszemu organizmowi szereg pozytywnych czynników, które wpływają zarówno na nasze zdrowie, funkcjonowanie naszego organizmu jak i nasz wygląd. Uprawiając regularnie jogging, jesteśmy w stanie szybko zrzucić zbędne kilogramy oraz pięknie ukształtować sylwetkę. Ponadto, bardzo korzystnie wpływamy na pracę układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego. Do najważniejszy zalet biegania należą:

• Dotlenienie organizmu (szczególnie serca);
• Usprawnienie pracy serca jak i całego układu sercowo-naczyniowego (choroby tego układu należą do najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce);
• Redukcja masy ciała poprzez spalanie tkanki tłuszczowej;
• Redukcja stresu nagromadzonego w organizmie;
• Wzmocnienie mięśni, szczególnie mięśni nóg;
• Wzmocnienie kręgosłupa oraz poprawa postawy ciała na wyprostowaną;
• Redukcja cellulitu;
• Usprawnienie pracy układu pokarmowego, szczególnie jelit (poprawa trawienia);
• Zwiększenie gęstości kości;
• Zapobieganie żylakom ( ta forma treningu zalecana jest szczególnie osobom, które mają predyspozycje genetyczne do choroby żylakowej);
• Uczucie odprężenia i relaksu po ćwiczeniach.

Przygotowanie podstawą biegania

Najważniejszym etapem uprawiania joggingu jest rozgrzewka. Przed każdym treningiem należy wykonać parę skłonów oraz przysiadów tak, aby rozgrzać ciało i zmniejszyć tym samym ryzyko kontuzji. Nigdy nie należy sobie zakładać zbyt ambitnych celów. Jeśli zmęczymy się podczas biegania, zmniejszamy tempo, ale nigdy się nie zatrzymujemy. To bardzo ważne, gdyż tempo bicia naszego serca jak i praca całego ciała, musi powoli zostać uspokajane. Możemy w tym czasie maszerować. Gdy znów nabierzemy sił stopniowo wracamy do biegania. Jedynym momentem, w którym możemy na nawet powinniśmy natychmiast się zatrzymać jest silny ból, który poczujemy w klatce piersiowej.

Przeciwwskazania

Jak w przypadku wielu sportów siłowych i cardio są grupy osób, które powinny szczególnie uważać podczas wykonywania ćwiczeń bądź całkowicie ich zaprzestać. W tym przypadku są to osoby posiadające niektóre wady postawy, choroby stawów, kręgosłupa, płuc oraz mające nieustabilizowane nadciśnienie.

Wybór odpowiedniego sprzętu

Odpowiednim sprzętem dla każdego, kto chce uprawiać jogging jest bieżnia. Obecnie na rynku znajduje się wiele rodzajów tego typu sprzętu. Warto więc zwrócić uwagę na pewne elementy, które umilą nam czas spędzony na bieżni, ale również pozwolą nam dłużej się nią cieszyć.

Kupując bieżnie należy zwrócić szczególną uwagę na wytrzymałość pasa i płyty, na której pas ten jest umocowany. Im wyższa wytrzymałość, tym niższe późniejsze koszty eksploatacji. Równie ważna jest wielkość pasa. Zdecydowanie zaleca się zakup bieżni z szerszym pasem, co zapewnia większy komfort podczas biegania.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest system amortyzujący uderzenia stóp. Wybierając dobry sprzęt minimalizujemy obciążenie stawu kolanowego oraz skokowego a tym samym zmniejszamy ryzyko kontuzji.

Niezbędnym elementem, który powinna posiadać każda bieżnia jest czujnik z możliwością pomiaru pulsu. Zazwyczaj jest to niewielki uchwyt zaciskany na palec. W niektórych modelach znajduje się równiach uchwyt, który można zamontować na klatce piersiowej. Ta opcja jest zdecydowanie wygodniejsza, szczególnie podczas szybkich biegów.

Reszta elementów, które są konstrukcją bieżni bądź jej dodatkami zależą od gustu kupującego. Niektóre modele posiadają specjalne uchwyty na napoje bądź ręcznik. Część bieżni jest składana, co staje się przydaną funkcją, kiedy posiadamy małe mieszkanie. Warto także zwrócić uwagę, czy panel sterowania, w który wyposażona jest bieżnia, jest dla nas jasny i przejrzysty a także, czy jesteśmy w stanie ogarnąć wszystkie funkcje danego modelu.

Jogging szybko stał się najpopularniejszą formą aktywności sportowej na całym świecie. Wpływa korzystnie na wszystkie partie ciała a także na pracę narządów wewnętrznych. Warto więc poświecić dziennie swój czas dla swojego zdrowia. Szczególnie, że bieganie nie wymaga od nas jakiś specjalnych umiejętności. Tę umiejętność posiadamy prawie od urodzenia.

Podziel się ze znajomymi