Jak wyrobić zdrowe nawyki u dzieci?


Administrator

Dodano: 12:42 24 listopada 2010
Aktualizowano: 11:30 6 czerwca 2011
Źródło: www.heart.org

Jak wyrobić w dziecku dobre nawyki? Możesz rozwijać zdrowe nawyki u swoich dzieci już od wczesnego dzieciństwa, a to przyniesie korzyści na całe życie. Jako rodzic możesz zachęcać je do wybierania zdrowej żywności i wyrabiać w nich zamiłowanie do aktywności fizycznej i sportu.

Oto kilka pomocnych rad:

1. Bądź wzorem do naśladowania – nie musisz być perfekcyjny cały czas, ale jeśli dzieci będą widzieć, że starasz się zdrowo odżywiać lub że się ruszasz zauważą twoje starania. Wysyłasz im wtedy wiadomość, że dobre zdrowie twojej rodziny jest ważne.

2. Używaj motywacji pozytywnej – dzieci nie lubią słuchać, że czegoś nie mogą, tak więc mów im co mogą zrobić zamiast. Spraw by dbanie o zdrowie było zabawne. Każdy lubi być chwalonym za dobrze wykonane zadanie, tak więc chwal je. Ciesz się z sukcesów i pomagaj dzieciom budować pewność siebie i wiarę we własne możliwości.

3. Ruszajcie się całą rodziną – zaplanuj czas na wspólny ruch na świeżym powietrzu. Spacerujcie, jeździjcie na rowerach, pływajcie, uprawiajcie ogródek lub po prostu bawcie się w chowanego. Wszyscy będą czerpać korzyści zarówno z ćwiczeń jak i z czasu spędzanego wspólnie.

4. Podchodź do wszystkiego realistycznie – wyznaczaj sobie cele i limity łatwe do zrealizowania, to klucz do przyzwyczajenia się do nowego stylu życia. Małe kroki i stopniowe zmiany w dłuższym rozrachunku przyniosą znacznie większe korzyści, tak więc zaczynaj od małych kroczków i z czasem rób coraz większe postępy.

5. Ogranicz czas spędzany przed komputerem czy telewizorem – takie nawyki prowadzą do prowadzenia siedzącego trybu życia i nadmiernego podjadania co zwiększa ryzyko otyłości i chorób serca. Ogranicz ten czas do 2 godzin dziennie.

6. Zachęcaj dzieci do takiej aktywności jaka sprawia im największą frajdę – każde dziecko jest wyjątkowe, pozwól więc swym małym szkrabom eksperymentować z różnymi sportami dopóki nie dowie się co lubi najbardziej. Jeżeli jakiś sport przypadnie im do gustu, będą wykonywać go często.

7. Nagradzaj w odpowiedni i atrakcyjny sposób – nie nagradzaj dzieci grami video, telewizorem, słodyczami lub słonymi przekąskami. Znajdź inne metody na uczczenie dobrych nawyków i zachowań.

8. Niech pora obiadowa będzie czasem przeznaczonym dla rodziny. Kiedy cała rodzina jada razem istnieje niewielkie ryzyko, że dzieci będą wybierać niezdrowe produkty lub będą podjadać za dużo. Zaangażuj dzieci w gotowanie lub planowanie posiłków. Dzięki takiemu zachowaniu i rozwijają się u nich dobre nawyki żywieniowe a czas spędzany razem jest dodatkowym plusem.

9. Spraw by czytanie etykiet było zabawą – cała rodzina będzie uczyć się co dobre dla ich zdrowia, będzie też bardziej świadoma tego co jedzą. To nawyk sprawia, że zmieniamy zachowanie na całe życie.

10. Angażuj się – wspieraj lepsze odżywianie się dzieci. Nalegaj by sklepiki szkolne miały w ofercie zdrowe jedzenie, upewniaj się, że lekarze dokładnie badają dzieci np. liczą BMI, sprawdzają ciśnienie i poziom cholesterolu. Po prostu działaj.