Utrzymuj odpowiedni poziom cukru we krwi

wD2T1A45PC233IR8ZU18FS1Kar994L.jpg


Administrator

Dodano: 08:26 1 września 2011
Aktualizowano: 11:27 7 września 2011
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Poziom glukozy w naszym organizmie to bardzo istotny element, który ma ogromny wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie. Warto utrzymywać go na mniej więcej stałym poziomie. Warto wiedzieć, że zawsze wzrasta on chwilę po jedzeniu, by potem się wyrównać (zakładając normalną sytuację i prawidłowe odżywianie).

To właśnie stopień, o który poziom glukozy podnosi się po jedzeniu, określa się jako Indeks glikemiczny. Wyrażony jest liczbą o jaki się on podniesie po spożyciu produktu zawierające węglowodany. Generalnie funkcjonuje prosta zasada. Im jest ona większy, tym skok większy. I jest to sprawa niebezpieczna. Nasz organizm próbuje bronić się przed podwyższonym poziomem cukru wydzielając insulinę, która to powraca go poprzedniego poziomu. Problem polega na tym, że jeśli zjedliśmy coś, co miało wysoki Indeks Glikemiczny, potrzebowaliśmy dużo wspomnianego hormonu, a to z kolei powoduje, że nasz organizm znowu jest głodny. Efekt? Zaczynamy podjadać, a to prowadzi do pojawienia się nadmiaru kilogramów.

Sam indeks glikemiczny też nie do końca wyraża faktyczny poziom o jaki podniesie się „cukier” w naszym organizmie. Zależy to jeszcze od kilku czynników, między innymi od szybkości trawienia, sposobu przygotowania konkretnych produktów. Jeśli więc chcemy utrzymać niski poziom cukru w organizmie, a przy okazji stracić trochę zbędnych kilogramów warto wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym (bez problemu znajdziecie nawet w internecie tabele z wartościami dla poszczególnych produktów), ale również pamiętać o wspomnianych czynnikach. Można poprawić trawienie wybierając produkty zawierające błonnik. A jeśli chodzi o sposób przygotowywania potraw to oczywistym zdaje się zrezygnowanie ze smażenia, odpada nie tylko z powodów, że tłuszcz kompletnie nie pasuje do zdrowej diety. Tak naprawdę najlepszym rozwiązaniem jest gotowanie na parze. Zmienia ono nieco smak potraw i pewnie będzie trzeba się do tego przyzwyczaić, ale w dłuższej perspektywie wyjdziemy na tym bardzo dobrze.

Podziel się ze znajomymi