Te warzywa można jeść (prawie) bez ograniczeń

Dodano: 10:27 9 września 2014
Aktualizowano: 13:17 9 września 2014
Źródło:

Wiemy, że są zdrowe i mają w sobie wiele składników mineralnych i witamin. Czy jednak zdajemy sobie sprawę jakie właściwości mają konkretne warzywa? Czy wiemy na przykład w jaki sposób wpływa na nasz organizm regularne jedzenie buraków? Dlaczego warto korzystać w sezonie z dobrodziejstw świeżej papryki?

Zaczniemy od buraków. Warzywo to w naszym kraju bywa przede wszystkim wykorzystywane jako dodatek z chrzanem do – zazwyczaj tłustych – mięs, lub jako podstawa zup. Warto pić świeży sok z buraków, bo dzięki temu zmniejszymy ciśnienie krwi. Wszystko to przez zawartość azotanów. Rozszerzają one naczynia krwionośne. Dzięki temu usprawniamy przepływ krwi.

Papryka to przede wszystkim bardzo mało kalorii, a za to dużo witaminy C i karotenów. Jeść możemy ją zarówno na surowo, jak i gotowaną, czy pieczoną. Papryka w procesie obróbki traci bardzo mało składników mineralnych i witamin. Jej regularne jedzenie wspomaga profilaktykę chorób nowotworowych. Papryka ma też pozytywny wpływ na wygląd naszej skóry.

Warto przełamać się i jeść szpinak. Nie ma on co prawda dobrego smaku, ale można dodać do niego np. gałki muszkatołowej i innych przypraw. Szpinak znany jest przede wszystkim z dużej zawartości kwasu foliowego i żelaza, to jednak nie wszystko co w sobie zawiera. Sporo w nim beta-karotenu i witaminy C. Nie można też nie wspomnieć o luteinie. Liście szpinaku wykazuję między innymi działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Szpinak pozytywnie wpływa również na nasz układ nerwowy. Często powinien gościć w jadłospisie osób zestresowanych. Szpinak to bardzo mało kalorii, można więc go jeść bez obawy o figurę.

Marchewce przypisuje się działanie przeciwnowotworowe. Jeść ją powinni przede wszystkim mężczyźni. Marchewka ma chronić przed rakiem prostaty. Beta-karoten odgrywa istotną rolę w zapobieganiu miażdżycy. To dzięki obniżaniu poziomu cholesterolu. Marchewka wzmacnia też układ immunologiczny. Korzystnie wpływa również na nasz wzrok.