Prawidłowe odżywianie – białko

Dodano: 08:11 28 października 2008
Aktualizowano: 14:30 5 marca 2012
Źródło: Dr Norman W. Walker "Kwitnące zdrowie" wydawnictwo Comes str. 39,40,41,42

Prawidłowe odżywianie odgrywa istotną rolę w naszym życiu. Nie tylko zapewnia zdrowie ale poprawia samopoczucie i wygląd. Poniższy artykuł opisuje rolę białka w prawidłowym odżywianiu.

Ile białka potrzebujemy dziennie? Dziecko w pierwszym i drugim roku życia w stosunku do swojej wagi potrzebuje o wiele więcej białka niż dorosły. Zużycie białka jest u dziecka większe, ponieważ jego organizm przechodzi fazę rozwoju i wzrostu.

U dorosłego natomiast zapotrzebowanie na białko jest mniejsze, ponieważ jego ustrój nie potrzebuje już białka do budowy, lecz do naprawy.

Organizm człowieka, który wykonuje ciężka prace fizyczną zużywa więcej białka niż organizm kogoś, kto ma prace siedzącą. Dlatego ten, kto ciężko pracuje je zazwyczaj większe posiłki. Według wciąż obowiązujących norm żywieniowych człowiek, który ciężko pracuje potrzebuje 200 do 230 gram białka, podczas gdy temu, kto ma siedząca prace wystarczają najwyżej 115 gram, chociaż już dziś za wystarczające uznaje się 60 do 80 gram.
Natomiast według najnowszych badań organizmowi potrzeba nie więcej niż 20 do 30 gram białka dziennie.

Naturalnie rodzaj i jakoś białka to czynniki decydujące. Przypomnijmy, że większość białka uzyskujemy z azotu, którym ciągle oddychamy. Azot jest podstawowym składnikiem cząsteczek białka. Jeśli pokarmy, które spożywamy są dobrze strawione i przyswajane można wymaganą ilość białka ustalić na 60 do 80 gram dla osoby ciężko pracującej i 20 do 30 gram dla osoby wykonującej lekką prace siedzącą.

Następnym ważnym czynnikiem przy określaniu zapotrzebowania na białko u człowieka jest jego stan zdrowia. Wielu chorobą towarzyszy np. utrata tkanki. Ta strata musi być odrobiona w okresie rekonwalescencji.

Podczas takiej choroby układ trawienny jest naturalnie osłabiony. Rodzaj białka ma wówczas wielkie znaczenie. Pokarmy mięsne są z zasady ciężej strawne niż warzywa. Trawienie białka zwierzęcego prowadzi do wytwarzania nadmiernych ilości kwasu moczowego. A wiec procesy trawienne zostaną dodatkowo obciążone, jeśli choremu podamy posiłek mięsny. Równocześnie zwiększa się zakwaszenie organizmu.

Najlepsze białko występuje w świeżych sokach warzywnych. Mieszanka soku z marchwi, selera, pietruszki i szpinaku zwana sokiem potasowym jest jednym z najbogatszych źródeł białka wśród wielu lekko strawnych i łatwo przyswajalnych soków trawiennych. Soki z brukselki, kapusty włoskiej, mlecza, kalarepy, pietruszki szpinaku i brukwi zawierają stosunkowo dużo białka. Te soki należy pić zmieszane z niewielka ilością soku z marchwi. Ze wszystkich warzyw największą zawartość białka ma czosnek.

Czym jest białko?

Białko dostarcza wszystkim organizmom żywym budulca. Nasuwa się porównanie do cegieł i elementów betonowych utrzymujących strukturę budynku.

Jest substancja organiczną typową dla materii ożywionej występującej w różnorakich formach zarówno w organizmie ludzkim jak i w organizmach zwierzęcych i roślinnych.
Białko składa się z 23 związków zwanych aminokwasami. Każdy z nich ma specjalne odrębne działanie. Najlepiej porównać ich działanie do funkcjonowania całą dobę wielkiego biurowca. W takim budynku od piwnicy po maszt dachu krzątają się nieustannie przedstawiciele różnych zawodów związanych z konserwacją usługami, obsługą itp.

Podobnie jest z aminokwasami w twoim organizmie. Na przykład jeden rodzaj aminokwasów reguluje czynność nadnerczy i ma wpływ na stan skóry i włosów. Drugi uczestniczy w skurczach mięśni oraz w budowie i funkcjonowaniu narządów rozrodczych, powstrzymuje on też degeneracje komórek. Inny znowu w pracy płuc czy serca.

Ważne dla procesów życiowych i jakże ciekawe jest to, że żadne białko zwierzęce czy roślinne nie zostaje strawione i przyswojone przez organizm w swojej kompletnej postaci, lecz musi być najpierw rozbite na tyle aminokwasów z ilu się składa. Płynne cząsteczki aminokwasów są transportowane przez krew żyłą prowadzącą od jelita cienkiego i wchłaniają się do wątroby. Zadaniem wątroby jest rozdzielić cząsteczki następnie rozesłać j pod kątem odpowiedniego rodzaju aminokwasów do komórek i tkanek, które regenerują i wymieniają, a tym samym zapewniają organizmowi zdrowie.

Trawienie toczy się dalej

Trawienie rozpoczyna się w gruncie rzeczy już wtedy, gdy wygląd i zapach potraw wprowadza gruczoły dokrewne w stan gotowości zapowiadając potrzebę wydzielanie soków trawiennych. Kiedy czekamy na jedzenie a wygląda ono apetycznie gruczoły te pobudzone przez zmysły wzroku i węchu przez oczy i nos są gotowe do aktywacji organów trawiennych m.in. śliniaki przyusznej i ślinianek w jamie ustanej.

Mieszanie jedzenia ze śliną i żucie jest bardzo ważne, ponieważ wszystkie pokarmy stałe muszą być przetworzone na swojego rodzaju papkę, do czego służą nam zęby. Dzięki rozgryzaniu i zmieszaniu ze śliną powstaje tzw. miazga pokarmowa, której konsystencja ułatwia przełkniecie.

Po przełknięciu miazga pokarmowa dostaje się przełykiem do żołądka. Gruczoły żołądkowe zaczynają w tym momencie wydzielać kwas żołądkowy, aby zapobiec rozmnożeniu bakterii, które się znajdują w miazdze pokarmowej. Miazga przechodzi kąpiel w kwasie solnym.

Trawienie pokarmów bogatych w węglowodany odbywa się w środowisku zasadowym, ale najpierw, aby wrażliwa śluzówka jelit nie została zainfekowana i uszkodzona przez drobnoustroje, pokarmy te muszą przejść kąpiel w kwasie solnym. Poza tym taka infekcja osłabiłaby skuteczność działania alkalicznych soków trawiennych.

Natomiast trawienie białka wymaga środowiska kwaśnego, od czego zależy uaktywnienie soków trawiennych. Kiedy, wiec białko dociera do żołądka wydziela się kwas solny, a następnie pepsyna, która trawi białko i tak się rozpoczyna rozszczepienie białka.

Niebezpieczne reakcje chemiczne

Tak wiec, jeśli twój posiłek jednocześnie zawiera skoncentrowane węglowodany i białka te pierwsze nie będą właściwie strawione, gdy znajdą się pod wpływem działania pepsyny.

W takim przypadku również trawienie białka zostaje zakłócone przez obecność węglowodanów miazdze pokarmowej. W następstwie tego niefortunnego połączenia węglowodany ulegają fermentacji, a białko atakują szczepy bakterii gnilnych. Na podstawie naturalnych praw chemicznych możemy stwierdzić, że taka kombinacja wykluczających się wzajemnie procesów fermentacyjnych i gnilnych doprowadzi nieuchronnie do tworzenia się gazów nie tylko w żołądku, lecz także w jelitach i całym organizmie. Jeśli chcesz być zdrowy pamiętaj, że gdy jesz skoncentrowane produkty zawierające cukier i skrobię musisz unikać skoncentrowanego białka. Zapobiegniesz w ten sposób dolegliwościom żołądkowym, bólom głowy itp.

Olej i woda nie dają się zmieszać także kwasów nie należy mieszać z zasadami, gdy te substancje wykluczają się nawzajem. Są inkompatybilne.

Węglowodany to substancje zasadotwórcze, podczas gdy białko jest kwasotwórcze. Węglowodanom odpowiadają specyficzne soki trawienne, które reagują w środowisku zasadowym i z zasadowymi substancjami. Tak samo tylko dla białka jest przeznaczony odpowiadający mu sok trawienny, który trawi substancje kwasotwórcze w środowisku kwaśnym. Naruszenie naturalnej równowagi kwasowo- zasadowej przez próbę wprowadzenia substancji kwasotwórczych do środowiska kwasowego alkalicznego lub substancji zasadotwórczych do środowiska kwasowego kończy się przerwaniem procesów trawiennych.

Ta przerwa w trawieniu jest często jedną z wielu przyczyn dolegliwości i chorób. Wskutek prawidłowego trawienia wykluczających się pokarmów występują procesy fermentacyjne i gnilne, które mogą wywołać toksemię.

Istnieje naturalna granica między węglowodanami i białkami naturalnymi a skoncentrowanymi. Naturalne to skrobia, i cukier oraz aminokwasy i białka, z których składają się warzywa, różne odmiany sałaty, owoce orzechy i nasiona w stanie naturalnym w tym stanie zawierają one o wiele większy procent naturalnej wody niż węglowodany zawarte w mące cukrze fabrycznymi białku zwierzęcym (mięsie).

Tak wiec, wszystkie produkty mączne jak chleb pieczywo cukiernicze, kluski i inne wyroby z ciasta określane są jak produkty skrobiowe skoncentrowane. Słodycze i artykuły spożywcze produkowane z cukru, melasy, syropu klonowego, sorgo itp. Są również węglowodanami skoncentrowanymi. Produkty mięsne wołowina, baranina, drób, ryby oraz substytuty z białka zwierzęcego produkowane z białka zbóż i roślin strączkowych np. z soi są białkami skoncentrowanymi.

Łatwo rozpoznać różnice miedzy węglowodanami naturalnymi a skoncentrowanymi. Wszystkie rośliny zawierają zarówno węglowodany (w postaci naturalnego cukru) jak też białko w postaci najdogodniejszej do trawienia przez organizm ludzki, podczas gdy trawienie skoncentrowanych węglowodanów i białka kosztuje układ trawienny więcej wysiłku i jest obciążeniem dla organizmu.

Kilka przykładów jak nie należy łączyć pokarmów:

– chleba lub słodkich bułeczek z jajami serem lub wszelkimi przetworami mięsnymi zwłaszcza popijanych lemoniadą, kawą lub herbata z cukrem;
– mięsa z ziemniakami, chlebem lub bułkami, do tego tort lub ciasto, kawa, herbata;
– rosołu i zup na mięsie z dodatkami mącznymi;

Jeszcze większe szkody wyrządza jedzenie substytutów mięsnych, ponieważ zmysły błędnie rozpoznając smak mięsa pobudzają wydzielanie silnie stężonego soku żołądkowego i enzymów trawiących skoncentrowane białko zwierzęce. Zmusza je to do trawienia składników takiego substytutu, czyli produktu zawierającego mąkę lub skrobię, do czego nie są przeznaczone. Efekt jest taki, że niestrawione pożywienie i w następstwie toksemia.

Podziel się ze znajomymi