Poranna kawa

Mda70lGB83Bq5yoods7m47Rh53j1hj.jpg
Dodano: 08:31 11 czerwca 2008
Aktualizowano: 13:04 4 lipca 2012
Źródło:

Poranna kawa to niezwykła przyjemność dla większości z nas. Oto kilka informacji i ciekawostek na temat tego magicznego napoju.

Kawa to roślina, która zrobiła na świecie zawrotną karierę. Miliony osób rozpoczyna dzień o filiżanki kawy. Historia kawy jest bardzo stara i wywodzi się z Etiopii, jej odkrycie przypisuje się kozom, które zjadając listki i owoce kawy stawały się ożywione i wesołe, co zaobserwowali pasterze, i co zaowocowało rozpoczęciem uprawy kawy.

Współcześnie kawa ze względu na wrażliwość na temperatury uprawiana jest w gorącym klimacie, w strefie podzwrotnikowej, w 50 państwach na świecie, zaś jej największym producentem jest Brazylia.

Znanych jest wiele gatunków kawy; różnią się one między sobą wielkością i kształtem ziaren, barwą, smakiem i zapachem. Najlepsza z nich, o aromatycznym i bogatym smaku, jest kawa arabica. Rośnie ona na dużych wysokościach, na stromych górskich stokach.

Nasiona kawy zawierają: olejki eteryczne, 11% tłuszczów, 13% białka, od 0,3 do 2,5% kofeiny, mniejsze ilości adeniny, guaniny oraz 11% wody. Kawa jest jednym z najbogatszych źródeł kofeiny, jedna filiżanka małej czarnej (150 ml) zawiera jej 120 mg. Oddziaływanie kawy jest dłuższe i silniejsze na osoby pijące ją regularnie, kilka razy dziennie. Organizm wchłania kofeinę z przewodu pokarmowego już kilkanaście minut po wypiciu kawy, ale najsilniej działa ona dopiero 3 – 4 godziny później. Kofeina wpływa na organizm człowieka na wiele sposobów. Powoduje pobudzeni ośrodkowego układu nerwowego, stymuluje psychiczną i fizyczną wydolność organizmu. Ponadto przyśpiesza przemianę materii i zwiększa wydalanie ciepła z organizmu. Dlatego więc kawę coraz częściej włącza się w skład diet odchudzających. Kofeina jest również składnikiem leków przeciwbólowych i tabletek stosowanych przeciw przeziębieniu.

Kofeina jest substancją toksyczną i pita w większych ilościach powoduje uzależnienie. Niektórzy porównują ten efekt z działaniem nikotyny lub nawet heroiny. Złe poranne samopoczucie może więc być często spowodowane objawami abstynencji po godzinach nocnych, kiedy organizm nie był poddawany działaniu kofeiny.

Zatem w piciu kawy należy zachować umiar, wystarczy 100 – 200 ml aby uzyskać pożądany efekt pobudzenia. Najlepiej wypić filiżankę kawy rano i powtórzyć tę dawkę po południu. Według lekarzy nie powinno się spożywać więcej niż 6 filiżanek dziennie, większe ilości mogą prowadzić do delirium. Śmiertelna dawka to wypicie 75 filiżanek mocnej kawy w ciągu pół godziny.
Osoby z wysokim ciśnieniem tętniczym, schorzeniami nerek i serca powinny wypijać jeszcze mniej kawy (maksymalnie filiżankę dziennie) lub stopniowo ograniczać spożycie tego napoju.

Picie kawy bezkofeinowej (o zawartości poniżej 0,09% kofeiny) jest bardziej szkodliwe niż picie naturalnego produktu, ze względu na substancje użyte przy usuwaniu kofeiny (chlorek metylenu i octan etylu).

Stosowana wewnętrznie kawa:

– poprawia ukrwienie mózgu,
– działa pobudzająco i orzeźwiająco,
– obniża uczucie zmęczenia,
– pozwala na dłuższy wysiłek,
– ma działanie antydepresyjne,
– pobudza intelekt,
– przyśpiesza procesy myślowe,
– reguluje krzepliwość krwi, dzięki zawartej w niej kofeinie,
– powoduje lepsze ukrwienie naczyń krwionośnych serca i układu oddechowego,
– działa na metabolizm mięśni i tkanki tłuszczowej,
– zmniejsza zmęczenie mięśni,
– jest stosowana jako środek dopingujący,
– ma działanie moczopędne,
– przynosi ulgę cierpiącym na migrenę.

Niepożądane działanie kofeiny:

– kobiety w ciąży nie powinny pić kawy, gdyż kofeina może uszkodzić płód,
– zbyt duże jej ilości mogą utrudnić zajście w ciążę,
– wywołuje zmiany nowotworowe w pęcherzu i trzustce,
– zwiększa wydzielanie kwasu solnego w żołądku, jest więc niewskazana dla osób, które cierpią na choroby dwunastnicy, trzustki, kamicę dróg żółciowych i wrzody żołądka,
– wpływa na wzrost ciśnienia tętniczego krwi, nie mogą jej pić osoby z nadciśnieniem, szczególnie osoby z chorobą wieńcową,
– przyśpiesza pracę serca i zwiększa zużycie tlenu, podnosi poziom cholesterolu,
– podwyższa tempo wypłukiwania wapnia z organizmu, a przez to zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy,
– powoduje zawroty i bóle głowy, bezsenność, nerwowość, rozdrażnienie,
– nie powinno się jej podawać dzieciom ani młodzieży.

Kilka rad dotyczących kawy:

– kawę należy przechowywać w temperaturze 0 – 22 stopni Celsjusza,
– powinno się ją trzymać w szklanych lub blaszanych, szczelnie zamykanych pojemnikach,
– kawy palonej i mielonej nie powinno się przechowywać zbyt długo (około 30 dni od palenia i około 20 dni od zmielenia), gdyż szybko wietrzeje,
– najlepiej kupować ją w małych ilościach i mielić w razie potrzeby,
– będzie smaczniejsza, gdy przed zaparzeniem puszkę kawy wstawimy do ogrzanego piekarnika,
– na 150 ml wody dajemy 1 – 2 łyżeczki kawy,
– ważny jest czas – kawa parzona za krótko będzie słaba i kwaśna, a z parzonej zbyt długo uleci cały smak i zapach, będzie gorzka,
– szczypta soli dodana do kawy podniesie jej smak i aromat.

Podziel się ze znajomymi