Męska dieta – najczęściej występujące błędy

meat1
Dodano: 12:20 2 lipca 2014
Aktualizowano: 13:05 2 lipca 2014
Źródło:

Istnieje mnóstwo przekłamań, czy pewnego rodzaju „żywieniowych tradycji” dotyczących męskiej diety. Panowie od dziecka są chociażby karmieni przekonaniem, że powinni jeść dużo, aby mieć siłę. To często kończy się „napychaniem” jadłospisu tłustymi potrawami, co z racjonalnym i zdrowym odżywianiem nie ma zbyt wiele wspólnego.

Męski organizm wymaga faktycznie nieco inaczej skonstruowanego jadłospisu. Nie oznacza to jednak, że ma być on oparty na golonce w piwie, flakach, czy schabowym z dużą ilością frytek. Panowie potrzebują zdecydowanie więcej składników zapewniających energię, ale nie powinni ich „pobierać” właśnie z takich niezdrowych dań.

Kolejnym błędem wyniesionych z dzieciństwa są tzw. „męskie porcje”. Chłopcom podaje się na talerzu więcej w związku ze wspomnianym we wstępie przekonaniem, że ich organizm potrzebuje dużo składników zapewniających energię. Poza tym przecież „nawet jak zje więcej, to i tak to później spali biegając za piłką”. Nie jest to jednak tak oczywiste. Owszem metabolizm dzieci jest nieco inny od tego u osoby dorosłej, ale spalić „nadprogramowe” kalorie wcale nie jest tak łatwo. Istnieje też pewnego rodzaju przyzwolenie na to, aby patrzeć przez palce na nadwagę u chłopców. Dotyczy to też dorosłych już mężczyzn. To niestety prowadzi do tego, że w statystykach chorób wynikających z otyłości, panowie zdecydowanie wyprzedzają kobiety.

Mężczyźni bardzo często nie patrzą na jakość swoich posiłków. Z tego powodu dieta pełna jest produktów wysoko przetworzonych, a uboga w pełnowartościowe. Mężczyźni często niemal jak ognia unikają warzyw. Związane jest to z przekonaniem, że męska dieta powinna opierać się na mięsie, które jest dostarczycielem tak ważnego składnika, jakim jest białko. Warzywa często traktowane są jako niechciany dodatek. Do wielkiego schabowego i ziemniaków polanych tłuszczem, dodana jest co prawda surówka, ale zepchnięta gdzieś w „róg talerza”.

Ostatnia dość istotna kwestia związana z męską dietą, to alkohol. Często występuje on w nadmiarze. W kwestii odżywiania jest on problemem głównie dlatego, że po jego wypiciu zazwyczaj chcemy coś zjeść. Nierzadko nasz posiłek jest jedzony późno w nocy, a do tego jest to coś niezdrowego np. fast food. To nie pomaga kontrolować wagi.