Gdzie znaleźć węglowodany złożone?

Cinque cereali con spiga
Dodano: 08:39 11 maja 2016
Aktualizowano: 08:39 11 maja 2016
Źródło:

Zwykle wymieniane są w momencie, gdy mowa o zdrowym odżywianiu. Kiedy mamy przejść na dietę, również lepiej jeść produkty zawierające węglowodany złożone. Pytanie brzmi czym właściwie one są i dlaczego są „lepsze”. No i przede wszystkim gdzie możemy je znaleźć.

Węglowodany to cukry. Organiczne związki chemiczne, które składają się z atomów węgla, wodoru i tlenu. Najbardziej ogólny podział mówi o węglowodanach prostych i złożonych. To ze względu na liczbę jednostek cukru. Istnieją też między innymi oligosacharydy, disacharydy itd.

Jakie zadania mają węglowodany w naszym organizmie? Po pierwsze: zapasową. Podczas spalania 1 grama cukru wytwarza się około 17 kj energii. Węglowodany mają również funkcję transportową. U nas to zadanie wypełnia glukoza. Węglowodany pełnią funkcję budulcową. Związane są też z procesem hamowania krzepnięcia krwi. Węglowodany są materiałem energetycznym i odżywczym.

Cukry złożone z perspektywy organizmu są lepsze. Trawione wolniej, ale na dłużej dostarczają energii. Z kolei proste przydadzą się, kiedy zostajemy poddani sporemu wysiłkowi fizycznemu. Bardzo dobrym przykładem jest wyjście w góry. Wtedy dobrym rozwiązaniem jest ze sobą zabranie czegoś słodkiego, co dostarcza cukrów prostych.

Skupmy się na węglowodanach złożonych. Po pierwsze znajdziemy je w pełnoziarnistych produktach zbożowych. Są one bardzo często polecane jako element zdrowej diety lub odchudzającej. Na pewno powinniśmy uwzględnić płatki owsiane. Węglowodanów złożonych dostarczy nam również makaron razowy. Co jakiś czas warto zjeść brązowy ryż. Może on stanowić dobry dodatek do pożywnego posiłku. To oczywiście nie wszystkie źródła węglowodanów złożonych. Do jadłospisu można włączyć warzywa bogate w skrobię. Na pewno warto zwrócić uwagę na rośliny strączkowe. W tym akurat wypadku należy uważać z ich ilością w naszej codziennej diecie.

Jak w każdym przypadku tak i z ilością węglowodanów należy uważać. Przede wszystkie nasze posiłki powinny być urozmaicone.