Dieta wzmacniająca stawy

Dodano: 09:30 29 maja 2014
Aktualizowano: 11:51 2 czerwca 2014
Źródło:

 Wraz ze starzeniem się organizmu pojawiają się różne problemy, chociażby związane z tym, że w coraz gorszym stanie są nasze kości, stawy i mięśnie. Zmniejsza to naszą aktywność fizyczną, a to negatywnie wpływa na zdrowie. Warto zacząć dbać między innymi właśnie o stawy, nawet jeśli nie dają jeszcze nam o sobie znać.

Jeśli chcemy zająć się nimi „na poważnie”, to skupić w kwestii diety trzeba się tak naprawdę na dwóch sprawach. Po pierwsze, stawom (zresztą nie tylko im) szkodzi długoletnia nadwaga. Należy więc zadbać o to, aby tych kilogramów nie mieć w nadmiarze. Rozwiązaniem nie jest też w żadnym wypadku niedowaga. Aby sprawdzić ile faktycznie powinniśmy ważyć, możemy wykorzystać do tego celu wskaźnik BMI.

Jadłospis, którego zadaniem jest wzmocnienie stawów, powinien być bogaty w ryby. Zawierają one w sobie kwasy tłuszczowe Omega 3, które mają wiele prozdrowotnych właściwości. W tym wypadku najbardziej interesujące jest to, że poprawiają ruchomość stawów. Kwasy te chronią je też przed procesami zapalnymi, co jest niezmiernie istotne, jeśli chcemy uniknąć problemów z nimi. Zamiast zwykłego w oleju w swoich potrawach, lepiej używać oliwy z oliwek, która też zawiera kwasy tłuszczowe Omega 3.

Istotnym składnikiem w diecie wzmacniającej stawy będzie kolagen. Produkty, które go zawierają to między innymi galaretka z kurzych łapek i nóżek wieprzowych. Wspominane ryby też mają w sobie pewne ilości tego składnika. Można również przygotowywać zupy na wywarze opartym o kurze nóżki. W wytwarzaniu kolagenu bierze udział witamina C i warto w jadłospisie znaleźć miejsce dla produktów, które ją zawierają.

W zapobieganiu procesom zapalnym stawów duży udział mają również niektóre przyprawy. Powinny one zdecydowanie częściej gościć na naszych stołach. Przykładem takich przypraw będzie kurkuma, oraz imbir. Oba wymienione produkty mają bardzo silne działanie przeciwzapalne. Dieta wzmacniająca stawy powinna być za to „wolna” od dużych ilości cukru. Składnik ten ma na nie negatywny wpływ.