Czym zastąpić cukier?

Dodano: 10:59 9 września 2014
Aktualizowano: 11:58 12 września 2014
Źródło:

O tym, że może być on w dużych ilościach szkodliwy dla naszego organizmu, nikogo przekonywać nie trzeba. Według statystyk, Polacy rocznie zjadają nawet do 40 kilogramów cukru. To zdecydowanie za dużo w stosunku do zalecanych jego ilości. Czy możemy go czymś zastąpić?

Musimy zdać sobie sprawę, że podobnie jak w przypadku soli, tak i cukru dużo zjadamy nieświadomie. Sporo tego składnika znajdziemy w produktach gotowych (takich, które wystarczy tylko odgrzać i już można je zjeść). Nie zapominajmy, że jest on przecież też w słodyczach. Najpopularniejszym stosowanym przez nas rodzajem cukru jest ten z buraków. W dużej części składa się on z sacharozy. Taki cukier dostarcza tak naprawdę jedynie energii, ale ją akurat możemy  pozyskiwać z innych węglowodanów. Nierzadko ten tani cukier jest tak naprawdę produktem rafinowanym, a więc pozbawionym wszelkiego rodzaju składników mineralnych, czy witamin. Ze zdrowiem taki produkt ma nie wiele wspólnego. Proces rafinacji ma tak naprawdę na celu tylko uzyskanie dłuższej trwałości cukru.

Czym zastąpić ten produkt? Uważać należy ze wszelkiego rodzaju słodzikami. Często reklamowane są one jako świetny zamiennik cukru. Wcale jednak nie są od niego zdrowsze. Na pewno lepszym rozwiązaniem będzie miód. Zawiera on między innymi witaminę C i grupę B. Ma również w sobie enzymy, które mają wpływ na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Co istotne, miód, który zostanie podgrzany do temperatury powyżej 50 stopni traci swoje właściwości. Warto o tym pamiętać. Nie można nie wspomnieć również o tym, że jest on kaloryczny.

Kolejny zamiennik to cukier brzozowy. Warto uważać i nie spożywać go w dużych ilościach, bo może powodować biegunkę. Cukier brzozowy poleca się osobom odchudzającym się, diabetykom, a także – co ciekawe – chorym na grzybice.

Dużą popularność ma również syrop z agawy. Ma on niski indeks glikemiczny. Ma też pozytywny wpływ na pracę jelit. Można go stosować jako dodatek do śniadania (np płatków z jogurtem), czy ciast. Jednym z popularnych zamienników cukru jest stewia. Przedstawiana jest jako zdrowy, naturalny słodzik. Dostępna jest ona między innymi w sklepach ze zdrową żywnością.  Wadą jest bez wątpienia wysoka cena.