Czy dieta może wywołać depresję?

8Rrdtbxgw3rTjdHS6nfNfr1oQRoe4Z.jpg


Administrator

Dodano: 10:53 24 listopada 2011
Aktualizowano: 11:12 24 listopada 2011
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Faktem jest, że to co i jak jemy w ogromny sposób wpływa na stan naszego organizmu. Zarówno w sposób pozytywny, jak i negatywny. W tym drugim przypadku konsekwencje mogą być naprawdę poważne. Co ciekawe braki niektórych składników mogą prowadzić do depresji.

Ta koncepcja obecnie wciąż jest badana, ale już wysnuto pierwsze wnioski. Zacznijmy jednak od tego, że jedzenie wpływa na stan naszej psychiki. Przykładowo, jeśli jesteśmy głodni nasze samopoczucie jest złe z tendencją do bardzo złego. Z kolei zjedzenie czekolady poprawia, i to dosłownie, nasz humor. Generalnie zjedzenie czegoś słodkiego wpływa pozytywnie na naszą psychikę. W każdym z tych przypadków dotyczy to krótkiego okresu. Jednak nasz jadłospis, który pozornie nie wywołuje negatywnych skutków, może po wielu latach doprowadzić do problemów, również z psychiką. Brzmi to groźnie, ale nie jest oczywiście tak, że każda zła dieta spowoduje depresję. Nie zmienia to jednak faktu, że niektóre składniki naszego jadłospisu mogą mieć dużo więcej negatywnych skutków.

I tak jest na przykład z tłuszczami. Badania, o których wspomniałem dotyczyły dwóch typów tego składnika: nasyconych i tak zwanych trans. Te pierwsze charakterystyczne są dla diet krajów wysoko rozwiniętych (określanych czasem jako zachodnie), ale również i dla Polski. W jadłospisach królują tłuszcze zwierzęce oraz śmieciowe potrawy. Po drugiej stronie stoi menu charakterystyczne przede wszystkim dla krajów nad Morzem Śródziemnomorskim (to uproszczenie, bo tak naprawdę w każdym kraju w którym dieta opiera się o tłuszcze roślinne i te uzyskiwane z ryb wyniki będą podobne).

W toku badań nad tymi dwoma typami diety, okazało się, że osoby, których menu opierało się na tłuszczach zwierzęcych dużo częściej miały problemy z depresją. Aby uświadomić różnicę wystarczy podać, że ryzyko w diecie zachodniej” jest o 46 % większe niż w przypadku dostarczania tłuszczy pochodzenia roślinnego i uzupełniania diety rybami morskimi. Wydaje się, że należy to wziąć pod uwagę przy układaniu swojego jadłospisu.

Podziel się ze znajomymi