Antyrakowa dieta


Administrator

Dodano: 08:36 22 czerwca 2012
Aktualizowano: 09:14 22 czerwca 2012
Źródło: www.webmd.com

Żaden pojedynczy produkt nie zmniejszy ryzyka nowotworu, ale odpowiednie ich połączenie może zrobić różnicę. Podczas posiłków na talerzu powinny się znaleźć co najmniej dwie trzecie produktów roślinnych i nie więcej niż jedna trzecia mięsa. To jest właśnie najskuteczniejsze narzędzie do zmniejszania ryzyka zachorowania na nowotwór. Warto sprawdzić lepsze i gorsze produkty żywnościowe.

Walcz kolorem
Owoce i warzywa są bogate we właściwości odżywcze zwalczające raka – im więcej koloru, tym więcej składników zawierają. Te produkty pomagają zmniejszyć ryzyko zachorowań w dwujnasób – pomagają utrzymać prawidłową wagę ciała. Kilka kilogramów nadwagi zwiększa ryzyko pojawienia się różnorodnych rodzajów raka: jelita, żołądka lub nerek. Postaraj się zjadać co najmniej 5 porcji dziennie, przygotowanych w prawidłowy sposób.

Śniadanie zwalczające raka

Kwas foliowy to ważna witamina B, która może pomóc uchronić się od raka jelita, odbytu i piersi. Znajduje się w wielu produktach żywnościowych. Płatki śniadaniowe wzbogacone w kwas foliowy i inne produkty pełnoziarniste są doskonałym źródłem kwasu foliowego. Tak samo jak sok pomarańczowy, melony i truskawki. Inne źródła kwasu foliowego to szparagi i jajka. Można znaleźć je również w wątróbce kurczaka, fasoli, ziarnach słonecznika i liściastych warzywach zielonych, takich jak szpinak czy sałata rzymska. Według specjalistów, kwas foliowy lepiej pobierać z owoców i warzyw, nie z tabletek.

Omijaj wędliny

Kiełbasa z grilla od czasu do czasu lub hot-dog podczas imprezy plenerowej najprawdopodobniej cię nie skrzywdzi. Ale ograniczenie spożycia mięs i wędlin przetworzonych, takich jak szynka, mielonka czy hot dogi pomoże zminimalizować ryzyko raka jelita, odbytu i żołądka. Oprócz tego, jadanie mięs i wędlin wędzonych lub solonych zwiększa ryzyko narażenia na czynniki powodujące raka.

Pomidory zwalczające raka

Nie wiadomo jeszcze czy zawdzięczają to likopenowi czy czemuś innemu. Ale niektóre badania łączą spożywanie pomidorów z obniżonym ryzykiem różnych rodzajów raka, również prostaty. Badania pokazują, że przetwarzanie pomidorów na soki, sosy czy pasty tylko zwiększa ich możliwości minimalizowania zachorowań.

Działanie herbaty

Chociaż ciągle toczą się nad tym debaty herbata, zwłaszcza zielona, może mieć spore właściwości antynowotworowe. Podczas badań laboratoryjnych zielona herbata spowolniła rozwój raka jelita, wątroby, piersi i prostaty. Ma ona również podobne efekty na tkankę płucną i skórę. A podczas dłuższych badań okazało się, że herbata zminimalizowała ryzyko pojawienia się nowotworu woreczka żółciowego, żołądka i trzustki.

Winogrono i nowotwór

Winogrono i sok winogronowy, zwłaszcza z winogron czerwonych, zawierają resweratrol. To silny antyoksydant o właściwościach przeciwzapalnych. Badania laboratoryjne pokazują, że zapobiegają takim zniszczeniom komórek, które wywołują raka. Brak jednak dowodów na to, że picie soku winogronowego lub wina zapobiega rozwojowi raka.

Ogranicz alkohol

Nowotwory ust, krtani, przełyku, wątroby i piersi są powiązane z alkoholem. Alkohol zwiększa też ryzyko zachorowania na nowotwór jelita i odbytu. Nawet małe ilości alkoholu zwiększają to ryzyko zachorowań.

Woda i inne płyny

Woda nie tylko zabija pragnienie, ale chroni również przed nowotworem pęcherza żółciowego. Wszystko dzięki zdolnościom wody do rozcieńczania czynników chorobotwórczych. Picie sprawia, że częściej wypróżniamy się i zmniejsza ryzyko pozostawiania tych czynników w organizmie.

Fasola wszechmogąca

Warzywa strączkowe są wyjątkowo zdrowe, nic dziwnego, że pomagają również zwalczać raka. Zawierają kilka fitosubstancji, które chronią komórki organizmu przed zniszczeniem powodującym raka. W laboratorium właśnie te substancje spowolniły rozwój guzów i zapobiegły zniszczeniom sąsiadujących komórek.

Warzywa kapustne kontra rak

Warzywa kapustne obejmują brokuły, kalafior, kapustę, brukselkę, bok choy i jarmuż. To właśnie one będą doskonałym dodatkiem do stir fry, ożywią każdą sałatkę. Ale co najważniejsze, ich składniki pozwolą ciału ochronić się przed rakiem jelita, piersi, płuc i szyjki macicy.

Zielone warzywa liściaste

Zielone warzywa liściaste takie jak sałata, cykoria, szpinak, jarmuż i botwinka są wyjątkowo bogate w błonnik, kwas foliowy i karotenoidy. Składniki te chronią przed rakiem ust, krtani, węzłów chłonnych, płuc, skóry i żołądka.

Ochrona pochodząca z przypraw egzotycznych

Kurkuma to główny składnik powszechnej w Indiach przyprawy curry i jest to skuteczny produkt antynowotworowy. Badania pokazują, że hamuje on transformację, dzielenie i inwazyjność komórek nowotworowych.

Ważna jest metoda gotowania

To jak przygotujesz mięso może mieć wpływ na ryzyko, jakie dany produkt wywołuje. Smażenie, grillowanie i pieczenie w wysokich temperaturach powoduje wytwarzanie substancji chemicznych zwiększających ryzyko zachorowania na raka. Inne metody gotowania, takie jak duszenie, blanszowanie i gotowanie na parze produkują mniej tych substancji. A jeśli już dusisz mięso, to pamiętaj, by dodać mnóstwo warzyw.

Truskawki i maliny

Truskawki i maliny mają sporo kwasu elagowego, który jest silnym antyoksydantem zwalczającym raka na wiele sposobów jednocześnie, np. spowalniając rozrost komórek rakowych.

Borówka dla zdrowia

Bogactwo antyoksydantów w borówkach może odgrywać ważną rolę w naszym zdrowiu – zaczynając od nowotworów. Antyoksydanty zwalczają wolne rodniki zanim dokonają one jakichkolwiek zniszczeń w organizmie. Dodawaj je do płatków, jogurtu, a nawet sałatki, by zwiększyć ich spożycie.

Zapomnij o cukrze

Cukier nie wywołuje raka bezpośrednio, ale najczęściej zastępuje inne produkty, które pomagają go zwalczać. I dodatkowo zwiększa spożycie kalorii, co skutkuje otyłością i nadwagą, które to zwiększają ryzyko zachorowań. Owoce są doskonałą alternatywą słodyczy, bogatą w witaminy.

Podziel się ze znajomymi