Zegar wewnętrzny

oxcjRp1VHcG3N7qMX7d9i33yF99zS6.jpg


Administrator

Dodano: 12:25 24 marca 2010
Aktualizowano: 12:51 7 czerwca 2011
Źródło: www.dailymail.co.uk

Istnieje dogodny czas dosłownie na wszystko – od śniadania po zażywanie tabletek przeciwbólowych, a nawet idealny moment na współżycie by zajść w ciążę. Oto wskazówki jak wspomóc organizm by wewnętrzny zegar wspierał nas w osiąganiu coraz lepszego zdrowia.

6:00 kochaj się

Chociaż najpopularniejszą porą na uprawianie seksu jest wieczór, jeśli chcesz zajść w ciążę zabierz się za to rano. Pod względem hormonów jest to idealny moment – hormony zwiększają popęd, poziomy estrogenu i testosteronu są najwyższe. Wtedy to kobiety są najbardziej płodne.

7:00 zjedz śniadanie

Po 9 godzinach niejedzenia ciało przestawia się na głodowanie. To wtedy spalane są mięśnie i inne tkanki, wcześniej organizm wykorzystał już tłuszcz i inne łatwe do spalenia elementy. Warto zjeść śniadanie w ciągu godziny od obudzenia się.

Według dr Andrew Murraya organizm ma ograniczony zapas glukozy, przed porankiem jest już wykorzystany, mózg nie pracuje wtedy wystarczająco sprawnie. Dlatego zdrowe śniadanie daje energię zarówno dla całego organizmu jak i mózgu. Pełnoziarniste płatki wypełnią cię na długo.

7:15 weź multiwitaminę

Niektóre substancje odżywcze w tym witamina B mogą pobudzać, dlatego warto je jeść o poranku, najlepiej po śniadaniu by nie wydalić ich wraz z moczem.

7:30 umyj zęby

Zęby najlepiej myć pół godziny po zjedzeniu śniadania. Bezpośrednio po jedzeniu może schodzić szkliwo poddane kwaśnemu działaniu jedzenia i picia.

8:30 wyjdź na świeże powietrze

Zbyt dużo czasu spędzamy w sztucznym świetle, dlatego tak ważna jest poranna dawka światła naturalnego. Wystawienie na światło dzienne dobrze nastawia nasz zegar biologiczny i reguluje zapotrzebowanie na sen, to znak dla organizmu by zatrzymał produkcję melatoniny, hormonu snu. Światło jest naturalnym antydepresantem, zwiększa produkcję witaminy D zwalczającej raka czy choroby serca. Przechadzka o poranku byłaby najlepsza, ale nawet siedzenie w oknie pomaga.

10:00 uporaj się z problemami

Umysł działa najlepiej, koncentracja jest najlepsza, pamięć krótkoterminowa i logika są w najlepszym stanie. To wtedy najlepiej działa śniadanie, poziom glukozy w organizmie jest najwyższy. To najlepszy moment na wykreślanie zadań do wykonania.

11:00 idź do ubikacji

To wtedy nerki działają najbardziej intensywnie i możesz odczuwać potrzebę oddania moczu. To również efekt picia różnych napojów od rana – kawy, herbaty czy wody. Nie przetrzymuj moczu zbyt długo gdyż może to doprowadzić do zakażenia układu moczowego.

13:00 czas na lunch

O tej porze układ trawienny działa najsprawniej. Dietetycy proponują zjeść odpowiednio zbilansowany posiłek proteinowy i węglowodanowy by wytrzymać do obiadu. Kanapka zrobiona z pieczywa pełnoziarnistego, tuńczyka i sałatka to posiłek idealny. To mit, że przez cały dzień powinniśmy przegryzać, podjadaj tylko wtedy kiedy jesteś głodny.

13:30 wyślij ważnej maile

Więcej niż jedna trzecia ludzi cierpi na stres związany z wysyłaniem maili. Nasza skrzynka pocztowa zwiększa nasze zmęczenie, sfrustrowanie i brak produktywności. Kobiety są bardziej narażone na niepokój związany z wysyłaniem trudnych maili, podnosi ich ciśnienie krwi. Wyślij maile po lunchu, o tej porze odbiorcy są wypoczęci i uważni, szybko otrzymasz odpowiedź.

15:00 spaceruj

Kiedy trawisz lunch, możesz czuć się leniwie. Wtedy to krew krąży w okolicach brzucha, a nie mózgu. Nie pozwalaj sobie jednak na drzemkę, to może prowadzić do zaburzeń snu a nawet bezsenności. 20-minutowy spacer powinien wystarczyć.

16:00 pora na zastrzyk

To najlepszy czas na to co bolesne, poziom endorfin jest wysoki co redukuje ból, dlatego łatwiej pokonać bóle i inne dolegliwości.

17:30 ćwiczenia

Temperatura ciała osiąga wtedy maksymalny poziom, co oznacza maksymalną siłę mięśni, elastyczność, zwinność i wytrzymałość. Dorośli powinni wykonywać 30 minut lekkich ćwiczeń pięć razy w tygodniu, albo 20 minut bardziej wymagających ćwiczeń 3 razy na tydzień. Lekkie ćwiczenia to szybki spacer, praca w ogródku, bardziej wymagające to bieg lub jazda na rowerze.

18:30 kupuj buty

Stopy puchną o jeden rozmiar w ciągu dnia, jest to spowodowane nagromadzeniem wody w organizmie i działaniem grawitacji, która wodę przyciąga na dół. Dlatego buty kupione o poranku mogą być niewygodne.

19:00 napij się lampkę wina

O tej porze wątroba ma największą zdolność usuwania toksyn z organizmu. Jednak zatrzymaj się na jednej lampce, większe ilości zaburzą sen i spowodują bezsenność.

19:30 pora na kolację

Przez lata wierzono, że nie liczy się pora posiłku tylko to co jesz. Jednak najnowsze badania pokazują, że jedzenie o nieregularnych porach może spowodować nadwagę, ponieważ organizm jest przygotowany na posiłek o odpowiedniej porze. Jeśli nie zjesz właśnie wtedy, zaburza to metabolizm.

21:30 czas do łóżka

To pora by rozpocząć rytuał chodzenia spać, który pozwala zrelaksować się przed położeniem się do łóżka. Każda osoba potrzebuje średnio od 7 do 8 godzin snu, powinno się zasypiać i wstawać o tej samej porze każdego dnia. W ciągu trzech tygodni organizm przyzwyczaja się do takiej rutyny, jest to gra warta świeczki!

Podziel się ze znajomymi