Sen na zdrowie

DHsk6QgH6cC6v68al06o2FSbdo26IN.jpg


Administrator

Dodano: 08:26 30 listopada 2011
Aktualizowano: 08:40 30 listopada 2011
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Zacznijmy od tego, że, jak wykazują badania, codziennie powinniśmy spać od 6 do 9 godzin, a dokładnie, ze względu na cykliczność snu, jego długość powinna być wielokrotnością 90 minut, czyli 4,5h, 6h, 7,5h. Zbyt krótki lub zbyt długi sen ma związek z pogarszającą się jakością życia, a nawet z pojawianiem się depresji. Zdrowy sen wraz z odżywianiem i trybem życia to czynniki, które w znacznym stopniu wpływają na naszą witalność.

Mówi się, że w czasie snu się rośnie. Poniekąd jest to prawda, gdyż tylko w czasie snu uwalnia się hormon wzrostu, a z kolei spada poziom hormonu stresu. Wtedy też szybciej goją się rany, organizm szybciej zwalcza infekcje (dlatego w czasie grypy człowiek jest bardzo senny). Ważne jest także to, że w czasie snu organizm się uspokaja, spada ciśnienie krwi i temperatura ciała, odpoczywają także oczy i… skóra, a to dzięki wspomnianemu wcześniej hormonowi wzrostu, który przyspiesza regenerację tkanek. Dlatego też osoby śpiące dobrze mają ładniejszą cerę. Wniosek wysuwa się sam – sen to także najlepszy kosmetyk. Naukowcy zauważają także wpływ braku snu na rozwój otyłości i cukrzycy, sprzyja także rozwojowi chorób krążenia.

Sen jest czasem, w którym odpoczywa całe ciało, także mózg. Dzięki odpowiedniej ilości, a przede wszystkim jakości snu, poprawia się zdolność zapamiętywania, to gdy śpimy utrwalają się informacje i wiedza (dlatego psychologowie radzą, aby uczyć się wieczorem, przed snem po to, by mózg mógł uporządkować sobie nowe wiadomości).

Podczas badań wykazano, że człowiek już po 17 godzinach bez snu staje się rozkojarzona i rozdrażniona, a przez znaczne ograniczenie koncentracji już po takim czasie znacznie wzrasta wypadkowość. Zaburzenia snu negatywnie wpływają na stan emocjonalny, psychofizyczny człowieka, ogranicza się także sprawność umysłowa, co może utrudniać na przykład rozstrzyganie wyborów moralnych. Oceniono to na podstawie badania, w wyniku którego stwierdzono, że człowiek po dwóch dobach braku snu często opowiadali się przeciwko wyznawanym w czasie pełnej świadomości zasadom. Bezsenność, czy przewlekłe trudności w zasypianiu, mogą w końcu doprowadzić do stanów lękowych, a nawet depresji.

Podziel się ze znajomymi

Loading