Proces uczenia się – część 2

48w31w01eV76x8DDwnZX39538duF4t.jpg
Dodano: 08:26 7 października 2008
Aktualizowano: 09:32 21 maja 2012
Źródło:

Wyobraźnia jest to zdolność do przedstawienia sobie nieobecnych przedmiotów i łączenia obrazów. Wyobraźnię ogólnie dzielimy na wyobraźnię odtwórczą i twórczą. Wyobraźnia odtwórcza to taka którą mamy ze względu na nasze doświadczenia. Wiemy jak zbudować na przykład dom z klocków, gdyż już niejednokrotnie taki dom budowaliśmy. Wiemy i znamy zasady czytania i pisania, gdyż nauczyliśmy się ich jak byliśmy mali. Wyobraźnia odtwórcza to taki rodzaj wyobraźni, który nie jest oparty na doświadczeniach na przykład, nie wiemy jak napisać bajkę dla dzieci, bo nigdy tego nie robiliśmy a mimo tego staramy się tą bajkę napisać. Wiąże się to zarówno z naszą wyobraźnią jak i twórczym myśleniem. Żeby zerwać z pewnym sposobem myślenia i wytworzyć nowe pomysły, trzeba pewnej giętkości umysłu, która w dużej mierze zależy od najgłębiej ukrytych postaw jednostki.

Mówiąc o wyobraźni musimy sobie także uświadomić to, że obrazy zapamiętujemy 60 tysięcy razy szybciej niż słowa. Nauka powinna być zawsze fascynującą przygodą, ale żeby tak się stało, trzeba popracować nad sobą, rozbudzić swoje zainteresowania i doskonalić twórcze myślenie. Kiedy byliśmy mali i poznawaliśmy świat, bardzo często zadawaliśmy sobie pytanie dlaczego? Dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego należy pić mleko i tym podobne. Pytanie dlaczego jest jednym z najważniejszych pytań. Świadczy o tym, że zadający je człowiek pragnie dowiedzieć się czegoś nowego, reaguje na swoje otoczenie i jest istotą myślącą, czyli wykorzystuje swój mózg.

Gdyby nasi przodkowie nie zadawali sobie pytania, co by było gdyby, to nigdy nie zrobiliby narzędzi z kamieni, kości, nie nauczyli by się wznosić budowli, zapisywać dźwięków i myśli. Nie byłoby postępu w dziejach ludzkości, gdyby wszyscy wykonywali czynności takie jak dotychczas. Twórcze marzenia naszych przodków doprowadziły nas do rewolucji przemysłowej, ery komputerów i podboju kosmosu.

Ćwiczenia na koncentrację i usprawnienie prawej półkuli mózgowej

Mówiąc o warunkach dobrej koncentracji nie zapominajmy o tym, że do sprawnego funkcjonowania naszego mózgu, do szybkiego i efektywnego uczenia się trzeba wciąż ćwiczyć nasz mózg i nasze obydwie półkule. Obydwie półkule mózgowe można ćwiczyć na przykład w ten sposób, że kładziemy jedną rękę na brzuchu, drugą na głowie. Po dwóch minutach zmieniamy ręce, teraz klepiemy się po brzuchu, a na głowie kreślimy koła. Ucząc się często musimy opanować wiadomości, które można połączyć w pary na przykład państwa i ich stolice, bitwy i ich dowódcy, kontynenty i rasy. W opanowaniu takich wiadomości pomoże nam technika łączenia parami. Stosując tę technikę staramy się zobaczyć w swojej wyobraźni obraz łączący dwa słowa na przykład pomidor – pizza. Nie możemy zapamiętywać ich oddzielnie, to jest najpierw zapamiętać sobie pomidora a potem pizzę. Musimy stworzyć obraz, który łączy te wyrazy; na przykład pomidor leży na pizzy, pizzza obłożona pomidorem.

Innym ćwiczeniem tego typu jest ćwiczenie „Liczba”. Należy sobie wyobrazić, że się stoi przed tablicą, na której piszemy cyfrę 9. Przed 9 dopisać 6, a za 3 dopisać 7. Przed 6 wpisujemy 4. Następnie otwieramy zeszyt i wpisujemy już całą liczbę. Można stosować także różne, inne ćwiczenia, np., punktami odpowiedzialnymi za dobre myślenie są dołki podobojczykowe. Leżą one symetrycznie po obydwu stronach mostka. Stymulujemy je palcami jednej ręki, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, podczas gdy drugą rękę trzymamy na pępku. Można wykonywać je dowolnie często. Należy też pamiętać, że wszelkie ruchy naprzemienne wymagają skoordynowanej pracy obydwu półkul mózgowych, dlatego są szczególnie polecane, by usprawnić pracę naszego mózgu. Wykonywać ich trzeba bardzo dużo. Pożądane jest, żeby w trakcie ćwiczenia patrzeć na znak X. Dobrym ćwiczeniem na równowagę będzie także ćwiczenie w którym jedną rękę umieszczamy na pępku a drugą a drugą na punkcie z tyłu głowy, w drugim w kolejności zagłębieniu za uchem czekamy na pulsowanie.

Podziel się ze znajomymi