Preparaty witaminowe

34H2XHIoconaEB44gDdBl8S6fs823v.jpg
Dodano: 08:21 24 listopada 2008
Aktualizowano: 11:16 24 stycznia 2012
Źródło: Przegląd Reader's Digest, Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół. Warszawa 2000

W pewnych sytuacjach zapotrzebowanie na dane składniki może się zwiększać, np. pod wpływem stresu organizm potrzebuje więcej magnezu i witaminy C. Ponieważ poszczególne składniki oddziałują na siebie, najlepiej przyjmować je w zestawach.

W aptekach są dziesiątki różnych preparatów i często trudno się zdecydować, który kupić. Proponujemy skorzystać z zestawień grupujących preparaty dostępne w sprzedaży.

Dodatki:

Do wielu preparatów wspomagających dodawane są fitosubstancje, np. flawonoidy, izoflawonole i polifenole. Do preparatów zawierających witaminę C dodawane są często flawonoidy oraz przeciwutleniacze fitochemiczne, np. rutyna lub wyciąg z zielonej herbaty. Do preparatów witaminowych dla kobiet dodawane są izoflawony. Środki fitochemiczne zwiększają skuteczność wielu preparatów odżywczych.

Przyswajanie minerałów:

Preparaty mineralne powinny być przyjmowane w postaci mieszanek, które zawierają wiele minerałów, takich jak wapń, chrom, żelazo, magnez, mangan, selen oraz cynk. Ważne jest, żeby minerały, które są przyswajane w tym samym odcinku jelita, były przyjmowane w odpowiednich proporcjach. W przeciwnym razie nadmiar jednego pierwiastka może zmniejszać przyswajanie innego i powodować jego niedobór. W pewnych warunkach, np. w czasie zmęczenia lub choroby, takiej jak zapalenie stawów, trzeba zastosować większe dawki określonego pierwiastka; należy się wtedy stosować do propozycji zawartych w tej książce. Proponujemy również, żeby czytelnicy zapoznali się z tą częścią książki, w której opisano oddziaływania między różnymi preparatami.

Najsilniej działającymi postaciami minerałów są chelaty (takie jak związki chromu, pikoliniany, selenometionina), askorbiniany, cytryniany i glukoniany. Cząsteczki są w tych związkach dość luźno związane, dzięki czemu organizm stosunkowo łatwo je trawi. Związki nieorganiczne, takie jak węglany czy tlenki, są zwykle znacznie trudniej przyswajalne.

Witaminy, podobnie jak minerały, występują w wielu postaciach, np. witaminę A można przyjmować jako retinol albo beta-karoten, czyli jego chemicznego prekursora. Większość producentów obawia się szkodliwości retinolu i dlatego woli stosować beta-karoten, z którego organizm sam wytwarza witaminę A w miarę potrzeb.

Skuteczność działania wielu złożonych preparatów witaminowo-mineralnych zwiększają dodane do nich karotenoidy. W ich skład wchodzi przede wszystkim beta-karoten z niewielkim dodatkiem innych karotenoidów, które również wpływają korzystnie na zdrowie człowieka.

Wszystko co jest potrzebne: najlepiej łączyć kilka preparatów, aby zapewnić organizmowi optymalne ilości składników pokarmowych.

Postaci minerałów oraz ich wzajemne oddziaływanie:

• Wapń:

Postać najlepiej przyswajalna: chelaty, askorbiniany, cytryniany.
Poprawiają wchłanianie: magnez, witamina D, laktoza.
Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: fityniany (z pszenicy), kofeina, cynk w dużych dawkach, tłuszcze nasycone, kwas szczawiowy (z rabarbaru i szpinaku), sól, cukier.

• Magnez:

Postać najlepiej przyswajalna: chelaty, cytryniany, octany.
Poprawiają wchłanianie: wapń, witamina B6, witamina D.
Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: alkohol, kofeina, wapń i fosfor w dużych dawkach, znaczne spożycie cukrów i tłuszczów, stresy.

• Żelazo:

Postać najlepiej przyswajalna: siarczany, fumarany, chylaty.
Poprawiają wchłanianie: witamina C, fruktoza białka zwierzęce.
Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: szczawiany, fityniany, tanina (z herbaty), fosforany (z napojów typu cola oraz dodatków do żywności), cynk lub wapń w dużych dawkach.

• Cynk:

Postać najlepiej przyswajalna: cytryniany, glukoniany, octany, siarczany. Poprawiają wchłanianie: witaminy B2 i A.
Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: fityniany, szczawiany, wapń, żelazo lub miedź w dużych dawkach, picie alkoholu, palenie, stresy.

• Mangan:

Postać najlepiej przyswajalna: nie ustalono.
Poprawiają wchłanianie: witamina C. Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: żelazo, cynk, miedź, wapń w dużych dawkach.

• Selen:

Postać najlepiej przyswajalna: selenocysteina i selenometionina.
Poprawiają wchłanianie: nie ustalono. Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: nie ustalono.

• Chrom:

Postać najlepiej przyswajalna: pikoliniany, nikotyniany, octany.
Poprawiają wchłanianie: niacyna. Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: cukier, wapń w dużych dawkach.

• Miedź:

Postać najlepiej przyswajalna: nie ustalono.
Poprawiają wchłanianie: białka. Zwiększają wchłanianie lub zwiększają wydalanie: cynk, żelazo, siarka w dużych dawkach, witamina C.

Popularne preparaty złożone:

• Multiwitaminy:

Zastosowanie: Zestaw witamin poprawiających stan zdrowia. Zaspokaja potrzeby organizmu oprócz zapotrzebowania na wapń i magnez.

Skład: Witaminy: A, D, E, K, C, B„ B2, niacyna, kwas pantotenowy, B6, B|2. kwas foliowy, biotyna.

Minerały: bor, chrom, żelazo, mangan, potas, selen, cynk.

• Preparaty złożone wzmacniające kości:

Zastosowanie: Wzmacnianie kości zapobiega osteoporozie.

Skład: Wapń, magnez, bor, witaminy D, C i K.

Dla kobiet: zastosowaniem jest przywracanie równowagi hormonalnej. Natomiast skład to:
Witaminy C, B6, E, kwas foliowy, żelazo, cynk i magnez.

Dla dzieci: zastosowaniem jest: potrzebne dzieciom witaminy i minerały w atrakcyjnej dla nich postaci: proszku, pastylek do żucia, kropli itp. Natomiast składem jest:

Szeroki zakres składników odżywczych, w tym karotenoidy, witaminy z grypy B, witaminy C, D, E, żelazo, cynk, magnez, chrom i selen.

Dla kobiet w ciąży: Zastosowaniem jest to aby matka była zdrowa, a dziecko rozwijało się prawidłowo. Skład: Powinny zawierać kwas foliowy, witaminę C, magnez i żelazo.

• Przeciwutleniacze:

Zastosowanie: Zapobiegają uszkadzaniu ścian komórek przez wolne rodniki.

Skład: Beta-karoten (w postaci mieszaniny karotenoidów), witaminy C i E oraz selen. Inne substancje to cynk, mangan, miedź, luteina, likopen, resweratrol, wyciąg z borówki czarnej, wyciąg z zielonej herbaty, kwercytyna, L- cysteina, L glutation, antocyjany.

• Jeżówka i gorzknik kanadyjski:

Zastosowanie: Wzmacnianie układu obronnego.

Podziel się ze znajomymi