Miedź w diecie

Ripe Pear in copper jug
Dodano: 09:41 29 maja 2014
Aktualizowano: 10:05 29 maja 2014
Źródło:

Jeśli pojawiają się u Was zdecydowanie zbyt często przeziębienia, a także macie problemy z koncentracją, to może świadczyć o niedoborze miedzi. To jeden z tych składników, który nie występuje co prawda w naszym organizmie w dużej ilości, ale odgrywa niezmiernie istotną rolę w jego funkcjonowaniu.

Miedź kojarzy nam się przede wszystkim z jej wykorzystywaniem w budownictwie, jak i urządzeniach elektrycznych (chociażby przewodach), ale tym zajmować się tutaj nie będziemy. Skupiamy się jedynie na wpływie tego pierwiastka na działanie naszego organizmu.

To właśnie on, wraz z żelazem, jest odpowiedzialny za transport tlenu do poszczególnych komórek. Miedź ma też wpływ na pracę naszego mózgu w kwestii zdolności myślenia, czy zapamiętywania. Stąd właśnie, kiedy pojawia się niedobór tego pierwiastka, możemy mieć problemy z koncentracją. Miedź odpowiada też za odporność naszego organizmu. Nie jest on oczywiście jedynym składnikiem, który ma takie zadanie. Miedź bierze też udział w ochronie naszego organizmu przed wolnymi rodnikami. Dzięki temu możemy nieco opóźnić proces starzenia się poszczególnych narządów. Miedź ma mieć również działanie profilaktyczne. Dotyczy to przede wszystkim chorób związanych z sercem.

Miedź znajdziemy między innymi w serze żółtym, płatkach owsianych, gotowanej wątrobie i w chlebie pełnoziarnistym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że niektóre produkty żywnościowe mogą utrudniać wchłanianie miedzi przez organizm. Mowa tutaj o mleku, kapuście, cebuli, czosnku i porze. W tym pierwszym przypadku to wina białka. Pozostałe wymienione warzywa zawierają związki siarki, które utrudnią wchłanianie miedzi.

Nadmiar tego pierwiastka w organizmie może powodować między innymi uszkodzenie wątroby i zaburzenia pokarmowe. Istnieje genetycznie uwarunkowany defekt metabolizmu miedzi, określany mianem Choroby Wilsona. Jeśli występuje niedobór tego pierwiastka, to konsekwencją może być niedokrwistość.