Język prawdę powie

XEauDK8790fpe5t1kP1d7f3POx04Br.jpg


Administrator

Dodano: 09:30 26 czerwca 2012
Aktualizowano: 09:57 26 czerwca 2012
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Kojarzycie pewnie, szczególnie z dzieciństwa, scenę kiedy lekarz, do którego przyprowadzili was rodzice sprawdza język. Niegrzecznie jest oczywiście go pokazywać obcym ludziom, ale w tym wypadku jest to jak najbardziej na miejscu. Tym bardziej, że lekarz jest w stanie z niego bardzo dużo wyczytać.

Zastanówmy się najpierw czym jest język. Określa się go jako wieloczynnościowy narząd. To twór gębowy, który jest charakterystyczny dla kręgowców. Jego głównym zadaniem jest podawanie jedzenia pod zęby, a także jego mieszanie w czasie żucia. Stanowi też oczywiście zmysł smaku, jak i dotyku. To dzięki niemu wiemy, czy to co jemy ma smak, który nam odpowiada. Nie można oczywiście zapominać o tym, że to dzięki językowi artykułujemy słowa.

Zmiany które zachodzą na języku – obecnie przynajmniej – nie mają już takiego znaczenia jak kiedyś. Faktem jest, iż obecnie istnieje sprzęt, który bez problemu radzi sobie z diagnostyką. Warto jednak pamiętać, że to często właśnie język daje pierwszy sygnał, że coś z naszym organizmem jest nie tak. Przykładowo jeśli na waszym języku pojawią się małe, czerwone plamki to może oznaczać iż w organizmie brakuje Wam witamin z grupy B. Jeśli cały język staje się bladoszary to problemem jest brak żelaza, a jego konsekwencją jest anemia. Osoby mające problemy z krążeniem mają język siny.

Nie tylko kolor jest tutaj istotny. Przykładowo, suchy język, który dodatkowo pokrywają pęknięcia może oznaczać początki cukrzycy. Biały, nierównomierny nalot pojawia się przede wszystkim przy anginie. To dlatego, przy okazji objawów przeziębienia lekarz sprawdza właśnie język, aby się przekonać, czy to jednak nie coś więcej.

Ten narząd ostrzega również przed zbyt długim braniem leków. Jeśli bierzecie sterydy i w pewnym momencie zauważycie obrzęk języka i kolor czerwony, to znak że należy je przestać stosować. Ciekawostką jest fakt, że niektóre z antybiotyków powodują uszkodzenia języka. Efektem tego stanu rzeczy jest utrata odczuwania smaku, a nieco ubocznym skutkiem mogą być problemy z apetytem. Tyle jeśli chodzi o medycynę klasyczną. Dużo więcej język ma do powiedzenia w jej chińskiej medycynie.

Podziel się ze znajomymi