Dlaczego warto jeść jajka?

Fat.
Dodano: 08:32 4 stycznia 2017
Aktualizowano: 08:32 4 stycznia 2017
Źródło:

Skupimy się jedynie na ich zaletach. Dyskusje na temat tego ile ich możemy jeść i czy mają jakieś wady, odłożymy na „inny czas”. Jajka kryją w sobie wiele zalet, dzięki którym mogą być jednym z elementów diety mającej zapewnić nam zdrowie na długie lata.

Zaczniemy od białka. To obecne w jajkach jest określane jako wzorcowe. Co to oznacza? Białko jajka zawiera wszystkie potrzebne nam do funkcjonowania aminokwasy egzogenne, czyli takie, które muszą być dostarczane do organizmu. Nie potrafi on ich syntetyzować. Kolejną zaletą jajek jest obecność w nich wielu witamin i pierwiastków.  Znajdziemy w nich między innymi żelazo, potas, fosfor i wapń. Wszystkie są niezbędne dla naszego organizmu. Jeśli chodzi o witaminy, to jajkach znajdziemy te oznaczone literami A, E, D i K.

Mogą być one elementem diety odchudzającej. Żółtko jajka zawiera cholinę. Jest to substancja, która pełni ważna funkcję w transporcie tłuszczy. Zmniejsza odkładanie tych ostatnich w ścianach naczyń. Cholina ma też wpływ na pracę wątroby i nerek. Jajka mają znaczenie dla naszego narządu wzroku. Zapobiegają one między innymi uszkodzeniom siatkówki. Kolejnym istotnym składnikiem, który znajdziemy w jajkach, jest lecytyna. Jest ona obecna w każdej komórce naszego organizmu (przede wszystkim w błonach komórkowych). Bierze udział między innymi w procesie przemiany materii. Wskazuje się, że może też wpływać na naszą pamięć.

Oprócz wymienionych wyżej pierwiastków w jajkach znajdziemy też selen. Dzięki temu mają one uchronić przed rakiem płuc, jelita grubego i trzustki. W tym wypadku jednak warto mieć jednak świadomość, że problemu jest dużo bardziej złożony. Wiele zależy między innymi w ogóle od poziomu selenu w naszym organizmie. Wracając do jajek, to wskazuje się je jako świetne rozwiązanie dla osób, którym zależy na byciu aktywnym. Mogą być one jednym ze składników diety, która pozwala utrzymać sprawność, a także budować mięśnie. Jak więc widać jajka mają sporo zalet i warto je – oczywiście z rozsądkiem – jeść.