Cynk – właściwości

dcL3AoZ6bmB7Ss2H2SG2t2Z6GN3Vu0.jpg
Dodano: 08:35 1 października 2008
Aktualizowano: 09:59 21 maja 2012
Źródło: Przegląd Reader's Digest, Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół. Warszawa 2000

Każda komórka naszego ciała potrzebuje cynku, a większość z nas nie otrzymuje odpowiednich ilości tego pierwiastka. Jest on składnikiem wielu enzymów oraz jest niezbędny, żeby układ odpornościowy mógł skutecznie zwalczać infekcje, nawet zwykłe przeziębienie.

Co to jest cynk?

Cynk występuje m.in. w mięśniach, kościach, skórze, nerkach, wątrobie, trzustce, oczach i, u mężczyzn, w prostacie, jest go sporo w pokarmach zawierających dużo białka, np. mięsie i rybach. Organizm nie wytwarza ani nie magazynuje cynku, dlatego musi on być stale dostarczany z zewnątrz.

Właściwości cynku:

• Chroni przed zaziębieniami, grypą i innymi infekcjami.
• Pomaga leczyć wiele przewlekłych dolegliwości, od reumatoidalnego zapalenia stawów i niedoczynności tarczycy po przewlekłe zmęczenie i osteoporozę.
• Łagodzi problemy skórne oraz dolegliwości jelitowe.
• Może zwiększać płodność, wpływa korzystnie na włosy i zmniejsza dzwonienie w uszach.

Cynk dostępny jako:

• Kapsułki
• Płyn
• Tabletki
• Tabletki do ssania

Uwaga:

Nie należy przyjmować zbyt dużo cynku. Dawka powyżej 30 mg dziennie może po pewnym czasie wpływać na wchłanianie miedzi i powodować anemię. Dzienna dawka powyżej 100 mg może także osłabiać obronność organizmu.

Działanie cynku:

Cynk jest niezbędnie potrzebny do setek reakcji zachodzących w organizmie, począwszy od wzrostu komórek, a skończywszy na dojrzewaniu płciowym i reakcjach odpornościowych. Jest również konieczny, żeby zmysły smaku i powonienia mogły prawidłowo działać. Dlatego każdy, kto zażywa preparaty wielowitaminowe, powinien się upewnić, czy zawierają one cynk.

Główne korzyści:

Cynk jest niezbędny, żeby układ immunologiczny mógł działać prawidłowo, pomaga bronić organizm przed zaziębieniami, grypą, zapaleniem spojówek i innymi infekcjami. Naukowcy amerykańscy badali 100 osób w początkowych stadiach zaziębienia. Te z nich, które ssały co kilka godzin tabletki zawierające cynk, wyzdrowiały około 3 dni wcześniej niż te, które dostawały placebo. Tabletki do ssania zawierające cynk mogą też przyspieszać gojenie się wrzodów jamy ustnej i gardła. Cynk przyjmowany jako uzupełnienie diety wzmacnia naturalną odporność organizmu i układy naprawcze, potrzebne do zwalczania poważniejszych schorzeń, np. reumatoidalnego zapalenia stawów, tocznia, zespołu przewlekłego zmęczenia i przypuszczalnie stwardnienia rozsianego oraz AIDS, które są związane z uszkodzeniem układu obronnego.

Dodatkowe korzyści:

Cynk wpływa korzystnie na wytwarzanie różnych hormonów, m.in. płciowych i tarczycy Może zwiększać płodność kobiet i mężczyzn i ma znaczenie w utrzymywaniu w zdrowiu prostaty. Może być stosowany w leczeniu wspomagającym niedoczynności tarczycy, a także cukrzycy, ponieważ zwiększa stężenie insuliny. Wspomaga gojenie się ran i podrażnień skóry, dzięki czemu jest skutecznym środkiem w leczeniu trądziku, poparzeń, wyprysku, łuszczycy i trądziku różowatego oraz poprawia stan włosów i skóry głowy. Cynk opóźnia także utratę wzroku u ludzi ze zwyrodnieniem plamki ocznej, które jest częstą przyczyną utraty wzroku u ludzi po pięćdziesiątym roku życia. Ostatnio w badaniach przeprowadzonych w Japonii wykazano, że podczas przyjmowaniu cynku zmniejsza się dzwonienie w uszach, jest on także przydatny w łagodzeniu objawów osteoporozy, hemoroidów, zapalenia jelit i wrzodów.

Dawkowanie cynku:

Zalecana dobowa dawka cynku wynosi 7 mg dla kobiet i 9,5 mg dla mężczyzn. Większe dawki mogą być stosowane w określonych schorzeniach.

Niedobór:

Znaczny niedobór cynku występuje dziś rzadko w krajach europejskich. Niewielkie niedobory mogą utrudniać gojenie się ran i odczuwanie smaku i węchu, powodować, że choruje się częściej na przeziębienia i grypy, wywoływać zmiany skórne, np. trądzik, wyprysk i łuszczycę. Może też zwiększać ryzyko cukrzycy i zmniejszać wytwarzanie spermy.

Nadmiar:

Jeśli przez długi czas zażywamy powyżej 100 mg cynku dziennie, obronność organizmu osłabia się i zmniejsza się stężenie „dobrego” cholesterolu (HDL). Pewne badania donoszą o związku między nadmiarem cynku a chorobą Alzheimera, choć dowody nie są wystarczające. Większe dawki (powyżej 200 mg dziennie) powodują nudności, wymioty i biegunkę.

Stosowanie

Dawkowanie:

Dawka lecznicza wynosi zwykle 15 mg dziennie. Zażywa¬nie cynku dłużej niż przez miesiąc może wpływać na wchłanianie miedzi, dlatego preparaty zawierające cynk muszą zawierać 2 mg miedzi na każde 30 mg cynku. Grypa i przeziębienie: Należy ssać tabletki z cynkiem co 2 do 4 godz. przez tydzień, nie przekraczając 150 mg cynku dziennie.

Sposób użycia:

Cynk zażywa się na godzinę przed posiłkiem lub 2 godz. po posiłku. Jeśli występują zaburzenia żołądkowe, należy unikać pożywienia zawierającego dużo błonnika. Jeśli stosuje się również żelazo, nie należy brać obu pierwiastków jednocześnie. Cynk powinno się zażywać co najmniej 2 godz. po przyjęciu antybiotyku.

Inne źródła cynku:

Dobrym źródłem cynku są pokarmy zawierające znaczne ilości białka. Jest go dużo w wołowinie, wieprzowinie, wątrobie, drobiu (zwłaszcza w ciemnym mięsie), jajach, owocach morza (zwłaszcza ostrygach). Sery, fasola, orzechy, kiełki pszenicy też zawierają go dużo, ale w gorzej wchłanialnej postaci.

Ciekawostki:

Środki zawierające cynk są dostępne w wielu postaciach, zwykle w połączeniu z witaminą C. Kupując kapsułki, tabletki lub cynk w płynie, należy wybrać te, które zawierają pikolinian, octan lub asparaginian cynku. Są one łatwo wchłaniane i nieszkodliwe dla żołądka. Do leczenia grypy i przeziębień najlepiej nadają się cukierki do ssania zawierające glukonian, askorbinian lub glicynian cynku.

Jeśli stosujemy tabletki cynku przez dłuższy czas, najlepiej wybrać takie, które zawierają również miedź.

Czy wiesz, że…

Migdały i orzechy brazylijskie zawierają dużo cynku. W 100 g orzechów brazylijskich jest 3-4 mg cynku – połowa dobowego zapotrzebowania organizmu kobiety.

Podziel się ze znajomymi

Loading