Chrom w diecie

0t2DHDQH9A2AFh7lFWiZcNLpO7yjMT.jpg
Dodano: 08:18 30 września 2008
Aktualizowano: 10:01 21 maja 2012
Źródło: Przegląd Reader's Digest, Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół. Warszawa 2000

Chrom to pierwiastek śladowy jest niezbędny dla wzrostu i utrzymania zdrowia. Niektórzy uważają, że jego obecność w diecie pomaga w odchudzaniu, jest budulcem mięśni, leczy cukrzycę i chroni przed chorobami serca, ale nie jest pewne, czy działanie chromu jest aż tak wszechstronne.

Co to jest chrom?

Chrom występuje w kilku postaciach chemicznych. Preparaty zawierają zazwyczaj pikolinian chromu lub polinikotynian chromu, inny związek chromu znajduje się w drożdżach piwnych. Ponieważ pożywienie przeciętnego człowieka zawiera mało tego minerału, warto pomyśleć o uzupełnianiu jego niedoborów preparatami.

Właściwości chromu:

• Odgrywa ważną rolę w rozkładzie białek, tłuszczów i węglowodanów.
• Pomaga organizmowi utrzymywać właściwe stężenie glukozy.
• Zmniejsza ogólne stężenie cholesterolu we krwi oraz stężenie LDL {„złego” cholesterolu) i trójglicerydów.

Chrom dostępny jako:

• Kapsułki
• Płyn
• Tabletki
• Żel

Uwaga:

Osoby chorujące na cukrzycę nie powinny zażywać chromu bez skonsultowania się z lekarzem. Pierwiastek ten może mieć wpływ na dawkę insuliny lub innych środków farmakologicznych stosowanych w leczeniu cukrzycy.

Działanie chromu:

Chrom „uzupełnia” działanie insuliny, hormonu, który transportuje glukozę zawartą we krwi do komórek, gdzie jest ona spalana i dostarcza organizmowi energii. Kiedy organizm ma dość chromu, wykorzystuje skutecznie insulinę i stężenie glukozy we krwi utrzymuje się na prawidłowym poziomie Chrom ułatwia także rozkład tłuszczów i białek.

Działanie zapobiegawcze:

Dostarczanie organizmowi odpowiednich dawek chromu może uchronić przed cukrzycą osoby, których organizmy są małą wrażliwe na insulinę. Zaburzenie to sprawia, że organizm jest mniej wrażliwy na działanie insuliny, więc trzustka musi wytwarzać jej coraz więcej, by utrzymać stężenie glukozy na właściwym poziomie. Kiedy trzustka przestaje nadążać, rozwija się cukrzyca typu II. Podawanie chromu może temu zapobiec, ponieważ organizm zaczyna wówczas lepiej wykorzystywać insulinę. Pierwiastek ten pomaga też rozkładać tłuszcze, może więc ograniczyć stężenie LDL – „złego” – i zwiększyć stężenie HDL- „dobrego” cholesterolu – zmniejszając ryzyko chorób serca.

Dodatkowe korzyści:

Chrom może przynosić ulgę w przypadkach bólów głowy, w stanach rozdrażnienia i w innych objawach hipoglikemii, czyli zbyt małego stężenia glukozy we krwi, ponieważ zapobiega on zmniejszeniu stężenia glukozy poniżej normy. U osób cierpiących na cukrzycę może regulować stężenia glukozy we krwi.
Najbardziej kontrowersyjne są opinie na temat wpływu chromu na odchudzanie i przyrost masy mięśniowej. Choć pewne badania wykazują, że duże dawki pikolinianu chromu mogą ułatwiać zrzucanie nadwagi i zwiększać masę mięśniową, inne tego nie potwierdzają. Wydaje się natomiast oczywiste, że mikroelementy w połączeniu z właściwą dietą i ćwiczenia¬mi fizycznymi są zalecane osobom starającym się pozbyć nadwagi. Wyjaśnienie roli chromu w tym procesie wymaga dodatkowych badań.

Zapotrzebowanie organizmu na chrom:

Nie istnieje norma określająca zalecaną dzienną dawkę chromu, jednak naukowcy uważają, że od 50 do 200 ug dziennie wystarcza, by nie po¬wstał niedobór tego mikroelementu u dorosłych. Nawet najzdrowszy sposób odżywiania nie zapewnia jednak organizmowi 200 ug chromu.

Niedobór:

Niedobór chromu może spowodować, że organizm nie będzie mógł skutecznie wykorzystywać glukozy. Brak chromu najprawdopodobniej nie jest przyczyną cukrzycy, jednak może przyspieszyć jej wystąpienie u osób z takimi skłonnościami- Ponadto niedobór chromu może wywołać lęki, pogorszyć metabolizm aminokwasów oraz zwiększyć stężenie cholesterolu i trójglicerydów.

Nadmiar:

Preparaty zawierające chrom nawet w dużych dawkach nie wywołują żadnych skutków ubocznych. Istnieją jednak obawy, że bardzo duże dawki mogą upośledzać przyswajanie żelaza i cynku. Można temu w większości przypadków zaradzić, zażywając dodatkowo preparaty zawierające te ważne pierwiastki.

Stosowanie chromu:

Dawkowanie:

Chrom jest zazwyczaj sprzedawany w dawkach po 200 Mg, co jest jednocześnie maksymalną zalecaną dawką. Tyle należy go przyjmować profilaktycznie, przy odchudzaniu i aby zwiększyć skuteczność działania insuliny.

Sposób użycia:

Chrom należy zażywać w dawkach po 200 ug podczas jedzenia lub popijać dużą ilością wody, by zmniejszyć podrażnienie żołądka. Chrom jest lepiej wchłaniany, gdy przyjmuje się go z pokarmami bogatymi w witaminę C lub z witaminą C w tabletkach. Preparaty zawierające węglan wapnia mogą utrudniać jego przyswajanie przez organizm.

Nie należy wierzyć zapewnieniom na ulotkach, że jeden ze związków chromu – pikolinian łub polinikotynian – wchłania się lepiej niż drugi. Nie istnieją wiarygodne badania potwierdzające te twierdzenia.

Inne źródła chromu:

Bogatym źródłem chromu są zboża pełnoziarniste, ziemniaki, suszone śliwki, masło fistaszkowe, orzechy, owoce morza i drożdże piwne. Chuda żywność zawiera zazwyczaj więcej chromu niż tłusta.

Czy wiesz, że…

Pieczywo pełnoziarniste jest doskonałym źródłem chromu. Oczyszczona mąka,
z której wytwarza się inne gatunki pieczywa, zawiera bardzo niewielkie ilości
tego pierwiastka.

Mało kto zdaje sobie sprawę ze znaczenia chromu dla naszego organizmu, a jeszcze mniej osób wie, w jakich pokarmach występuje ten pierwiastek.

Podziel się ze znajomymi